Reden miskraam

Discussion in 'Miskraam' started by Sunshine1975, Nov 13, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sunshine1975

Sunshine1975 Actief lid

Feb 1, 2009
    264
    0
    0
    Hi Meiden,

Graag zou ik willen weten wat de reden is van een miskraam, ik lees over het algemeen dat de groei van de kleine gewoon stopt. Maar is dit dan moeder natuur die het doet of is het iets wat we bij ons zelf moeten zoeken?
    Het klinkt misschien raar, maar ik heb nu 2x een miskraam gehad en ik ben gewoon bang voor een derde.

Liefs Sun

2. mama van chayenna

mama van chayenna Bekend lid

Jun 25, 2009
    843
    24
    18
    Female
    hoi meid

wat naar dat dit al jou 2e miskraam is.

Ik duim voor je dat alles goed mag gaan bij de 3e.

IK heb dit stukje op internet gevonden en mijn verloskudige vertelde dit verhaal precies zo tegen mij.

De oorzaak van een vroege miskraam is bijna altijd een aanlegstoornis. Het vruchtje is niet in orde, en de natuur vindt als het ware een logische oplossing: het groeit niet verder en het lichaam stoot het af. Een zwangerschap bestaat uit een vruchtzak en een embryo. Het embryo ontwikkelt zich bij een normale zwangerschap tot een kind. Bij een miskraam is vaak alleen de vruchtzak aangelegd, zonder embryo. Het soms gebruikte woord ‘windei' is feitelijk onjuist: er is wel degelijk een embryo in aanleg, maar heel vroeg is er iets misgegaan. Het embryo komt dan niet tot ontwikkeling of groeit niet verder door een gestoorde aanleg. De oorzaak is meestal een chromosoomafwijking die bij de bevruchting is ontstaan. In de regel gaat het hier niet om erfelijke afwijkingen, zodat er geen gevolgen zijn voor een volgende zwangerschap. Een eerste miskraam is geen reden voor nader onderzoek; dat adviseren artsen pas na meerdere miskramen. Ook dan levert onderzoek bij het overgrote deel van de vrouwen slechts zelden een duidelijke verklaring voor de miskramen op.

hopelijk heb je er wat aan.

3. Sunshine1975

Sunshine1975 Actief lid

Feb 1, 2009
    264
    0
    0
    Dank je wel voor je reactie.
    En het heeft helaas zo moeten zijn, we hebben wel twee keer het hartje zien kloppen, maar wat je zegt het zal een aanleg fout zijn,en de natuur gaat dit dan oplossen.
    Maar angst blijft wel voor als we op een dag weer zwanger mogen zijn, dat je dan hoopt dat het dan allemaal goed mag gaan.
    En ik weet dat ik ook niet de enige ben met het krijgen van een miskraam. En de verhalen die je leest zijn ook allemaal het zelfde, dus het lijkt me sterk dat we dan allemaal wat mankeren.

Ik vind het fijn dat ik hier op deze site, mijn verhaal kan delen.

Gr Sun.
    x

4. mamabeer

mamabeer VIP lid

Mar 28, 2007
    6,229
    0
    36
    mama
    thuis
    Sunshine: wat erg voor je:( en dan ook nog 2 keer het hartje zien kloppen:(
    sterkte meis! *knuffel*

5. Trees

Trees Niet meer actief

Sunshine heel veel sterkte gewenst!

De oorzaak is bijna altijd een aanlegstoornis, maar er is ook een kleine kans dat er iets anders aan de hand is. Bijv. een probleem bij moeder en/of vader i.p.v. bij de foetus. Vanaf twee miskramen kunnen ze d.m.v. het bloed onderzoek doen naar de chromosomen van beide ouders, schildklier bij moeder, bloedstolling, vitaminesopname, hormonen, suiker etc. Hoe meer miskramen je hebt gehad, hoe groter de kans dat er een andere oorzaak is.

Ik kan me voorstellen dat je daar nu helemaal geen behoefte aan hebt, maar het is altijd een mogelijkheid om het te laten checken als je dat wilt. Dat is eigenlijk wat ik je nog wilde meegeven.

Liefs

6. Sunshine1975

Sunshine1975 Actief lid

Feb 1, 2009
    264
    0
    0
    Dank je wel.
    We zullen zien wat de toekomst gaat brengen, we moeten positief blijven.
    Hoop, geloof en Liefde.

Gr Sun

7. Sunshine1975

Sunshine1975 Actief lid

Feb 1, 2009
    264
    0
    0
    Maar Trees,
    Ben jij nu gewoon weer spontaan zwanger geworden? want ik zie dat jij ook behoorlijk wat te verwerken hebt gehad?

Gr Sun

8. Trees

Trees Niet meer actief

Zwanger worden is hier geen probleem. Het zwanger blijven daarentegen...

Ik gebruik deze zwangerschap extra progesteron, bloedverdunners en schildkliermedicatie. Het is afwachten of het gaat helpen, maar zoals jezelf al aangaf, blijven hopen en geloven!

9. yasmine1974

yasmine1974 Actief lid

Jul 19, 2009
    377
    0
    0
    Ik heb mijn eigen kleine bedrijfje
    far far away land
    Hai lieve Sunshine, ik hoop dat het al wat beter met je gaat. xx

@ Trees, kan je ons misschien een beetje meer informatie geven over die schildklier medicatie die je neemt en het verband met een miskraam? Ik ben nog een "groentje" en ik zie het verband niet.

En kan je misschien uitleggen waarom de bloedverdunners helpen een miskraam tegen te gaan? Mijn vriendin hier in Dubai, was helemaal niet van plan om zwanger te worden en ze zat al 6 maand aan de bloedverdunners en plots was ze zwanger, ongepland, terwijl ze toch voorzichtig deden. Nu moet ze elke dag spuitjes nemen en ze zei dat die goed waren om miskramen te voorkomen. Ik snap niet goed waarom eigenlijk.

Aangezien ik pas een miskraam heb gehad vraag ik me af op welk moment dokters zulke dingen voorschrijven.

En waarom doen ze zo een chromosomen onderzoek niet preventief? Of is dat een dure aangelegenheid?

10. Trees

Trees Niet meer actief

Yasmine ik zal proberen antwoord te geven op je vragen. Het chromosomenonderzoek wordt in Nederland pas uitgevoerd na twee miskramen en inderdaad vanwege de kosten (per persoon rond de 900 euro en dat x2), maar ook omdat de kans dat er iets uitkomt heel klein is. Hoe meer miskramen hoe groter de kans dat er iets uitkomt.

Het idee achter bloedverdunners is dat als je bloed dunner is er meer voedsel en zuurstof bij de foetus komt. Daarnaast schijnt het ook de doorbloeding van de baarmoeder te bevorderen en hiermee de innesteling te bevorderen. Zelf gebruik ik ascal op recept, maar dat is exact dezelfde stof als een halve kinderaspirine. Ik weet dat veel vrouwen het zelf kopen en gebruiken, maar je moet dan wel altijd je arts op de hoogte stellen!

Zelf maak ik antistoffen aan tegen mijn schildklier en vandaar dat ik daarvoor medicijnen krijg. Ook al is dat in Nederland niet echt gebruikelijk. Je schildklier is namelijk ontzettend belangrijk bij zowel het zwanger worden, maar ook het zwanger blijven (het heeft te maken met de aanmaak van hormonen). Het is een immuunprobleem en immuunproblemen kunnen ervoor zorgen dat je lichaam de foetus als lichaamsvreemd beschouwd en daardoor afbreekt of dat je moeilijk zwanger raakt. Dat is een nogal een ingewikkeld verhaal, maar als je er meer over wil lezen, dan raad ik je het boek van dr. Allen Care aan 'Is your body babyfriendly'. Dit gaat over de oorzaken van herhaalde miskramen en ivf-failure. Het is superinteressant vind ik zelf.

En je vraag wanneer artsen wat gaan voorschrijven? Helemaal niet in Nederland. Als je echt goed onderzoek wil naar miskramen en de behandeling daarvan moet je naar Belgie of Duitsland. Nederland loopt onwijs achter en begint nu pas met onderzoek naar bloedverdunners en progesteron. Immuunproblemen en vruchtbaarheidsproblemen/ herhaalde miskramen staat helemaal in de kinderschoenen hier.

Zelf ben ik overgestapt naar een privekliniek in Friesland die samenwerkt met een fertiliteitspoli in het ziekenhuis van Dusseldorf. Eindelijk word ik behandeld, maar of het gaat werken moet nog wel blijken...

Heel uitgebreid verhaal, maar ik heb je hopelijk wel wat antwoorden gegeven. Als je nog meer wilt weten, roep maar! Ik heb me de afgelopen jaren behoorlijk in verdiept namelijk. Je moet wat als de Nerdelandse artsen niks doen ;).

11. yasmine1974

yasmine1974 Actief lid

Jul 19, 2009
    377
    0
    0
    far far away land
    Bedankt Trees voor dit enorm interessante en leerrijke antwoord. Ik zal zeker eens kijken of ik dat boek van Allen Care kan vinden deze week. Ik verslind tegenwoordig het ene na het andere boek. Ben liever volledig geinformeerd, dan kan ik zelf de dokter bijsturen als het nodig is.
    Misschien nog 1 vraagje, hoe heb je ontdekt dat je antistoffen aanmaakte tegen je eigen schildklier? Welk onderzoek hebben ze hiervoor gedaan?

12. Sunshine1975

Sunshine1975 Actief lid

Feb 1, 2009
    264
    0
    0
    HI,

Lief dat je het vraagt, het gaat redelijk met mij. Maar ben nog wel heel erg moe, maar de staaltabl slaan denk ik wel aan.
    Ik hoop gewoon dat mijn lichaam goed en spoedig hersteld, maar 3 dec heb ik contact met de arts en dan kijken wat we kunnen doen.
    Het weefsel was in iedergeval goed, dus de natuur zal het afgebroken hebben. Maar wij hopen op een dag echt wel zwanger te raken en dat we het ook 9 mnd mogen dragen en goed verlopen. We moeten nu proberen het beste ervan te maken, en het verlies een plekje te geven.
    Wij dragen nu beiden symbolisch een hanger met hoop.geloof en liefde. Dit voor het verlies van de kleine.

Hoe is het met jou?
    X

13. yasmine1974

yasmine1974 Actief lid

Jul 19, 2009
    377
    0
    0
    far far away land
    Ja met mij heel goed. Ik heb het zo druk dat ik geen tijd heb om na te denken of te gaan doemdenken. De 23e moet ik bij de dokter om te kijken of mijn cystes zijn gegroeid en hoe mijn lichaam reageert op de decapeptyl. Als alles goed gaat, ja dan komt de IVF eraan.
    Ik probeer positief te blijven. Elke vrije seconde tussen al mijn werk ga ik wel piepen op het forum. Morgen ga ik het boek zoeken dat Trees heeft aanbevolen, dat helpt ook altijd, om meer te weten over het waarom een miskraam kan gebeuren. Eigenlijk zou ik 2 dagen eens HELEMAAL onderzocht willen worden, al wat er maar kan verkeerd gaan moeten ze maar op voorhand opsporen, in plaats van achteraf. Ik vraag me af waarom ze dat niet doen, zou ons een heel hoop verdriet besparen toch.

14. Trees

Trees Niet meer actief

Sorry dat ik nog geen antwoord had gegeven. Ze kunnen dit testen d.m.v. bloedonderzoek naar TPO-antistoffen. Vaak testen ze wel de standaard schildklierwaarde, maar deze niet. Uiteindelijk hebben ze dit bij mij getest tijdens een second opinion in het AMC.

Yasmine en Sunshine voor jullie beide heel veel succes en sterkte!!

Share This Page