Wij hebben eerst gehuurd maar toen ik zwanger werd van de oudste konden we geen groter huis krijgen en was er een wachtlijst van een paar jaar (randstad). We hebben toen wat gekocht en later toen we meer gingen verdienen verkocht en een mooie eensgezinswoning gekocht. Aan de overkant van de straat zijn er huurwoningen. Beneden 3 kamers met tuin en daar bovenop een maisonette met 4 kamers. Voor de benedenwoning betalen ze al meer dan wij aan hypotheek, ik ben dan ook blij dat het bij ons zo gelopen is en we wat gekocht hebben.
euhm ik zal een aantal noemen als er iets stuk is word het niet gerepareerd maar moet je zelf betalen als je je huis wil verkopen raak je het bijna niet kwijt niet iedereen kan kopen. als je huurt ben ik in 1 maand van je huis af
Een zelfde koopwoning als onze huurwoning (gewoon rijtjes eengezinswoningen) kunnen wij niet lenen en kost ons echt een stuk meer aan hypotheek als onze huurprijs van 700 euro. Terwijl we toch allebei een goed salaris hebben. Regio Utrecht trouwens.
klopt hoor , maar mn man heeft nog steeds geen vast contract! We zouden het ook op mijn loon kunnen kopen, maar spelen liever voor save.
ok, was gewoon benieuwd..... dat de huizenmarkt nu slecht is, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat dat over 25 jaar nog zo is, dat weet niemand (misschien ook wel..) ik (wij) hadden zo gedacht: nu kopen, deel aflossen = later een paar centjes (mocht de huizenmarkt aantrekken over 15-25 jaar). een punt waar de meesten wel gelijk aan hebben is dat als onze badkamer/keuken/dak gerepareerd/vernieuwd moeten worden, dan zijn dat ook onze kosten idd. maaaarrrr.....(en dat vind ik een fijn idee) dan kan ik t wel veranderen naar mijn smaak/ontwerp. vind alleen idd de regels die nu gelden wat betreft huren/kopen en hyptoheek krijgen wel krom.
dat zou ik ook wel willen! maar ik heb meer parken waar ik graag heen wil, dus heb ik alleen bij toverland een abonnement en kan ik verschillende parken af met 50% korting. efteling abonnement is helaas te duur (en nu met die abo-actie heb je de kortingsvoordelen niet) maar goed, we gaan zeker nog wel naar de efteling dit jaar, heb nog ah-entreekaarten liggen!
Omdat wij regelmatig zijn verhuisd ivm mijn mans werk. Wij betalen inderdaad de hoofdprijs (1100pm) zoals wel meer in vrije sector. Gelukkig zijn we nu bezig met ons eigen heerlijke koopwoninkje.
Wij huren omdat dit een kans was die voorbij kwam( we zijn van flat naar eensgezinswoning gegaan dmw woningruil) We waren wel aan het kijken naar een koophuis, maar durfden het niet omdat we voorzien hadden dat de prijzen te hoog waren en het wel eens onrustig zou kunnen gaan worden op de woningmarkt. 'gelukkig' gelijk gekregen, de huizen waar wij voor gekeken hadden zijn inmiddels 20.000 in prijs gezakt. Nu wachten we het rustig af
Het heeft nu ook een voordeel om te kopen.. Door de crisis zn de huizen ook ontzettend gedaald.. Wij hebben een koopwoning en hebben het geluk dat we elk jaar een x bedrag kunnen aflossen...
Wij hebben eerst gehuurd omdat we net gingen samenwonen. Wat nou als het samenwonen toch niet blijkt te bevallen, en je hebt een huis gekocht. Tja dan heb je een probleem.. Vandaar dat wij eerst hebben gehuurd...toen rustig rond gekeken naar een koop woning en 3 jaren later een huis gekocht.
Ik heb al jaren een koophuis, maar als ik vandaag zou mogen kiezen huren of kopen dan zou ik huren, waarom? Omdat het de komende jaren nog slechter schijnt te worden, een huis kopen is nu zeker niet altijd een goede investering meer. Omdat onze financiële situatie nogal fluctureert, dan weer werk dan weer uitkering en dan weer een baan die nog slechter betaalt dan de vorige . Soms lig ik er wakker van of het straks nog wel kunnen betalen allemaal. En wij hebben absoluut geen hoge top-hypotheek want we zijn altijd zo verstandig geweest om rekening te houden met veranderingen in werk en persoonlijke situatie. (Het krijgen van kindjes)
Wij hadden een koopwoning, maar zijn aan de andere kant van het land gaan wonen. Daarom hebben wij eerst gehuurd. Straks bevalt het ons allebei niet, en dan zit je hier 'vast' ( afhankelijk wanneer je je huis verkoopt natuurlijk ). Daarom dus huur. Huren bevalt mij ook wel erg goed moet ik zeggen, haha. We zitten in nieuwbouw, en ze zijn vorige maand langs geweest en hebben al het hout schoongemaakt. Toiletbril kapot? Even bellen. Douchekraan kapot? Weer even bellen. Heel fijn! Maar goed, nu hebben we een woonboerderij hier in de buurt op het oog. Een hele erge opknapper, pffft, maar daar kunnen we heel wat van maken.
Wij twijfelen tussen kopen en huren. We gaan (als alles doorgaat) volgend jaar beginnen met het bouwen van ons droomhuis. Echter, voordat dat af is zijn we minstens 2 jaar verder. En met een kleintje op komst moeten we dus kiezen tussen kopen of huren. Particulier huren is zowat onbetaalbaar (in deze regio +/- 800 a 1000 p/m). Dus we zitten er sterk over te denken om toch een starterswoning te kopen. Wel een nadeel dat we het over een paar jaar ook weer verkocht moeten zien te krijgen..
Wij hebben een huurwoning met een optie op koop. Als je van de woningbouw huurt, en je koopt de woning van ze, dan scheelt t behoorlijk wat omdat je een korting krijgt, en diverse kosten zelf niet hoeft te betalen. Dat is t eerste verdient!
wij huren omdat we nog geen geschikt huis hebben gevonden. als we een huis kopen dan moet het wel gelijk een goed huis zijn vind ik omdat je in deze tijd niet zo snel je huis kwijt raakt. dus simpel weg omdat we op zoek zijn naar een huis waar we de eerste 10 jaar niet weg willen en die nog niet gevonden hebben.
Simpelweg omdat we niet kunnen kopen. Ik heb een uitkering die onzeker blijft en manlief verdiend net minimum, krijgt dus nog geen ton als hypotheek en we zitten hier in de duurste regio van NL..
Ik huur al jaren naar volle tevredenheid, geen zorgen maken om onderhoud en dat soort dingen. Vorig jaar nieuwe keuken erin gekregen. Dus wij blijven lekker huren.
Wij precies net zo! We hebben 2,5 jaar gehuurd, en toen konden we ons huidige huis kopen. Zijn nu duurder uit dan huren, maar wil noooooooit meer terug. Ff ter info, een twee-onder-één-kap huurwoning kost hier (=vlakbij Emmen in Drenthe) 350,- per maand. Wij verdienen te veel, dus geen huurtoeslag. We hebben nu een hypotheek (ook twee-onder-één-kap, maar veel groter) van 980,- waar we elke maand 320,- van terug krijgen van de belastingdienst. We betalen dus elke maand 310,- meer.