Bloedprik misterie

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Chai, Feb 18, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chai

Chai Niet meer actief

Hallo dames,
    Voor zover ik altijd wist moest je toch twee keer bloedprikken
    tijdens de zwangerschap?
    Een keer rond de 3 maanden en een rond de 7 maanden?
    Maar nou zegt mijn vk laast tegen mij dat ik niet meer bloed hoef te prikken...
    Ik snap er echt geen bal van, is dit wel normaal denk ik dan.
    Hoe zit dat bij jullie, hebben jullie 1 of 2 keer moeten bloedprikken?

Alvast bedankt!

2. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Volgens mij moet je alleen 2 x prikken als er sprake is van Rhesus, om te checken of het goed gaat.

(maar misschien heb ik het verkeerd)

3. Misoh

Misoh Bekend lid

Ik loop bij de gyn.

Prikken bij 12 weken op SOA's, bloedgroep en ijzergehalte.
    Dan volgens de kaart nog een keer rond 30 weken, extra zo nodig natuurlijk.

4. Meara

Meara Niet meer actief

Normaal 1 keer voor de 12 weken en daarna niet meer. Mocht er een aanleiding voor zijn zoals rhesus dan met 30 weken nog een buisje. Vaak nog wel voor je ijzer maar dat is een vinger prikje

5. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

Apr 20, 2007
    3,151
    0
    36
    Idd normaal 1x en als het nodig is een 2e x....

6. Chai

Chai Niet meer actief

Ohh, oke dan ben ik gerust gesteld bedankt dames! :D

7. Chai

Chai Niet meer actief

Bedankt voor je compliment, wat lief! :)

Nouja, je hoefd dus maar 1 keer te prikken als er verder geen indicatie is om het vaker te doen. Dat is wel fijn dat ik dat nu weet want ik vroeg me echt af of dat nou wel klopte allemaal!
    Ik ben allang blij dat het niet hoefd hoor, vind er niks aan dat enge bloedgeprik!

8. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    Hier moet je standaard rond de 11 weken prikken en dan nog een keer rond de 30 weken voor je ijzergehalte (en da's geen vingerprikje). En verder als er iets aan de hand is. Jeuk dan voor je lever maar dat gaat bij ons via de HA. En suiker (vanwege een hoge BMI of omdat het in de familie zit) rond de 24 weken krijg je dan een glucose tollerantie test wat 2 keer prikken in 2 uur inhoudt.

9. Chai

Chai Niet meer actief

Het lijkt wel alsof mijn vk een beetje lax is ofzo, daarom had ik me vraag ook maar geplaatst.
    Want mijn opa en moeder hebben allebei suikerziekte, maar ze hebben het helemaal niet extra in de gaten gehouden ofzo. Ik vind dit allemaal maar een beetje raar.
    Mijn ijzergehalte is wel net gechecked met een vingerprikje nadat ik nogal duizelig was.
    Blijf het een beetje raar vinden dat ik geen bloed hoef te prikken zeker omdat er suiker in de familie zit. Ik weet alleen verder niet wat ik hiermee moet, gewoon aandringen dat ik toch graag wil bloedprikken?

10. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    tja, ik moest dus wel extra bloedprikken (bij beide zwangerschappen) omdat mijn oma en moeder suiker hebben, en dan in de 24e week en in de 30e week. De eerste keer was het nuchter prikken, thuis eten en dan 2 uur later weer prikken en nu moest ik nuchter prikken, glucose drankje drinken (erg goor!) en dan 2 uur daar wachten en dan weer prikken. Op de prikpoli zeiden ze dat dit tegenwoordig erg vaak werd gedaan.
    Je kan het er altijd een keer over hebben met je vk dat je je er onzeker over voelt en of ze het toch niet een keer willen checken.
    Of je kan aan je moeder vragen of je bij haar een keer je suiker kan checken met een vingerprikje (eerst nuchter en dan 2 uur na het eten). Of het met je huisarts opnemen, die kan je ook altijd een formulier geven om te prikken.

11. Chai

Chai Niet meer actief

Denk dat ik maar me moeder een vingerprikje laat doen dit weekend, wel zo makkelijk.
    Veel controles heb jij erop gehad trouwens zeg, pff ik heb zeker hele laxe vk's ofzo..

12. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    veel valt wel mee, gewoon 2 keer in elke zwangerschap.
    Vk verschillen nogal eens van beleid dus dat maakt het wel verwarrend op dit forum.
    Gewoon even bij je moeder prikken en als de waardes erg hoog zijn kan je het altijd nog via de vk of ha laten checken.

13. Chai

Chai Niet meer actief

Ik had het vandaag weer even nagevraagt tijdens mijn controle en ze vond het nergens voor nodig aangezien mijn opa en moeder het pas op latere leeftijd hebben gekregen (38 en 60jr), volgensmij slaat dat helemaal nergens op. Ik zal dus mijn moeder even om een prikje vragen dit weekend.

14. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    dat is raar want dat (het hebben ouderdomsuiker) heb ik gebruikt om te proberen er onderuit te komen. Had namelijk helemaal geen zin om weer geprikt te worden, ben redelijk lastig te prikken. Maar het maakte niet uit volgens mijn vk of het aangeboren suiker, zwangerschapssuiker of ouderdomssuiker was.
    Toch raar al die verschillen tussen de vk's.
    Hoorde van de week dat iemand die test (glucose drankje met suikerprikken) alleen al om haar hoge BMI moest doen en dat ze er ook nog 2 echo's bij kreeg. Die had ik ook wel willen hebben!

Share This Page