reden van tweede naam?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Kara, 19 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Wij hebben onze kinderen een tweede naam gegeven met een betekenis die bij hen past. Het zijn Japanse namen omdat man en ik elkaar hebben leren kennen door een hobby die met Japan te maken heeft en dat ervoor heeft gezorgd dat zij geboren werden (klinkt een beetje zweverig zo :p). Ook omdat ik het gewoon een mooie taal vind hoor, anders had ik het niet gedaan. :p

2. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Vind ik ook. Hier allebei een 2e naam, maar zonder betekenis/vernoeming.

3. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Al m'n kinderen hebben 3 namen en zijn vernoemd met de 2e en 3e naam. Oudste zoon naar opa vaderskant, oudste dochter naar oma moederskant en zo verder. Zoals het 'hoort'.

4. Rozewolk87

Rozewolk87 Actief lid

11 apr 2017
    365
    136
    43
    Gewoon mooier! Meer af;)

5. Hayat84

Hayat84 Actief lid

1 aug 2015
    258
    69
    28
    Omdat mijn man zijn Koerdische roots wilden doorgeven en de 1e naam in Nederland gangbaar moest zijn.

6. Elisabetta

Elisabetta Fanatiek lid

3 apr 2017
    1.463
    412
    83
    Onze twee kinderen zijn vernoemd naar opa/oma. Voor deze derde hebben we een tweede naam in gedachten met een mooie/bijzondere en hoopvolle betekenis.

7. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Mijn zoontje is vernoemd naar mijn overleden broertje en naar zijn opa's. Deze gaan we vernoemen naar de oma's en een bekend overleden persoon waar mijn man veel inspiratie uit haalt.
    Hadden we nog een naam over, had ik iets in de richting gedaan als mijn favoriete plaats of iets met de natuur, aangezien ik daar veel mee heb.

8. berbel

berbel Fanatiek lid

25 nov 2005
    2.800
    96
    48
    Je kan als 2e naam ook een levende dierbare vernoemen of een samenvoeging van jullie beide voornamen. Een vernoeming naar iets dat voor jullie beiden belangrijk is, waar jullie elkaar ontmoet hebben of vraag je oudste 2 kinderen naar een mooie naam.

9. Babyluvv

Babyluvv Fanatiek lid

28 aug 2016
    1.269
    133
    63
    Vrouw
    Ons zoontje gaat maar 1 naam krijgen (net zoals zijn papa, heeft ook maar 1naam) zelf heb ik 2 namen, een officiële naam zoals ik ook op papier sta en een roepnaam. Ikben niet vernoemd, maar mijn ouders konden niet kiezen tussen de namen. Ze vonden allebei een andere naam mooi en zo kwam ik aan 2 namen

10. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ons zoontje heeft 3 namen. Maar nu bij de 2e moeten we ook wel heel hard denken om nog mooie namen te vinden om te vernoemen.. die zijn eigenlijk wel een beetje op :cool:

11. Aagj

Aagj Actief lid

1 mei 2015
    327
    108
    43
    Wij hebben geen heel bijzondere reden voor een tweede naam, vooral omdat het mooi bij elkaar klinkt. Ik vind dat je je kindje met een tweede naam toch iets meer unieks mee geeft. Er lopen al zoveel "vul naam in" rond en natuurlijk zullen er met een tweede naam ook kinderen zijn met diezelfde combinatie, maar toch geeft het me het gevoel dat je je kindje iets meer eigens mee geeft.
    Verder hebben we zelf allebei ook 2 namen dus vond ik het zelf eigenlijk vanzelfsprekend. Ik heb er nooit echt heel diep over nagedacht dus mooi om alle redenen in dit topic te lezen!

nosilla vindt dit leuk.
  12. nosilla

nosilla Fanatiek lid

31 okt 2016
    1.584
    981
    113
    Vrouw
    Niet in Nederland
    Hier geen vernoeming maar wij vinden een tweede naam gewoon een mooie aanvulling, en handig als je een naam mooi vind maar 'm niet als voornaam wil gebruiken. Vind 1 naam een beetje kaal en m'n man en ik hebben ook allebei een tweede naam.

13. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Mijn zoontje heeft 1 naam:
    I.an

Mijn dochter gaat 2 namen krijgen:
    xxxxxx E.milienne

Ik heb altijd gezegd dat ik mijn dochter zou vernoemen naar mijn overleden grootmoeder. Haar naam als eerste zetten en als roepnaam gebruiken, is geen optie. De naam bekt niet met de achternaam. Dus vandaar, als tweede :)

14. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb zelf maar 1 naam en heb dat altijd jammer gevonden, voelde me ook wel een beetje de enige, iedereen die ik verder kende (katholieke zuiden...) had meerdere namen.

Alleen al om die reden zou ik hoe dan ook mijn kinderen minstens 2 namen hebben willen geven ;). Mijn man is Katholiek en wilde graag 3 voornamen, voelde voor hem heel vreemd om dat niet te doen. Vernoemen naar (groot)ouders is in zijn familie volstrekt normaal.

Oudste is vernoemd naar overleden oom van mijn man en naar de opa's.
    Middelste is vernoemd naar de oma's.
    En de jongste hebben we vernoemd naar ons zelf. Een voornaam van mijn man en een klassieke (ouderwetse) afleiding van mijn ene naam.

15. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.126
    5.044
    113
    Vrouw
    Ik vind meerdere namen mooier, meer af, maar voor mezelf vond ik het wel belangrijk dat de naam ook 'iets' betekend.

De tweede naam van mijn dochter betekend 'liefde, leven, kracht'. Ik kwam deze naam tegen tijdens de zwangerschap toen we net hadden gehoord dat ze een hartafwijking had en hard zou moeten knokken. Ik wist meteen dat dit dé perfecte tweede naam was, en mijn man was het daar gelukkig mee eens.

Als wij een tweede mogen krijgen, zal hij/zij vernoemd worden naar mijn opa. Hij was erg belangrijk voor me, helaas overleed hij 2 maanden na de geboorte van mijn dochtertje. Hij had een naam waar je ook heel makkelijk een meisjesnaam van kan maken.

16. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Wij doen de tweede naam als vernoeming naar onze broer/zus die tevens onze getuigen waren op ons huwelijk!

17. Boommm

Boommm Niet meer actief

De eerste namen zijn apart (maar wel normaal uitspreekbaar en normaal geschreven) maar mochten ze die later om wat voor reden dan ook niet mooi vinden kunnen ze hun tweede namen gebruiken.

Daarnaast vonden we de combinaties mooi.

18. Berenmama

Berenmama Fanatiek lid

12 dec 2016
    1.500
    470
    83
    Vrouw
    Gelderland
    #38 Berenmama, 21 jun 2017
    Laatst bewerkt: 21 jun 2017
    Hoi!

Ik zelf heb maar 1 voornaam en vond dat altijd jammer en saai (vooral omdat mijn voornaam ook niet erg bijzonder is).
    Ik snap wel dat veel mensen een tweede naam overbodig vinden (als het geen vernoeming is), maar ik persoonlijk vind dat een tweede naam alles mooi afrondt en de hele naam unieker maakt.
    Wij hebben voor onze zoon dus ook een tweede voornaam gekozen.
    Als je het ver zoekt, kun je hem zelfs als vernoeming zien, maar de eigenlijke intentie was
    om de eerste naam - die wat aparter is - door een standvastige, internationale tweede naam meer "grip" te geven. De tweede naam hebben we ook vanwege zijn betekenis gekozen, die mooi en versterkend aansluit aan de eerste naam.
    Plus: mijn hobby zijn (voor)namen, natuurlijk wilde ik meer dan 1 uitzoeken :p

19. Gerdatjuh

Gerdatjuh Bekend lid

27 feb 2012
    992
    23
    18
    Vrouw
    Fryslân
    Onze kinderen hebben 2 namen.
    Ze zijn beide vernoemd. Zoon naar schoonmoeder en schoonvader en dochter naar mijn beppe(mijn vader zijn moeder) en mijn moeder.

20. Kara

Kara Fanatiek lid

2 dec 2010
    3.037
    15
    38
    Randstad
    Bedankt voor al jullie reacties!
    Het helpt om te lezen wat jullie beweeg redenen zijn om een tweede naam te geven. We twijfelen niet dat we het willen, maar nu nog op zoek naar wat voor naam dan, iets met een speciale betekenis voor ons spreekt me wel aan.

Deel Deze Pagina