Nu het weer mooier weer word wil ik de tuin opknappen. Huis in nov gekocht dus nog niks eraan gedaan behalve hoognodige onderhoud Heb nu geen foto's maar het is weinig bijzonders, redelijk veel gras, stukje tegels en paar struiken/struikjes. Waar ik wel blij mee ben is de magnoliaboom die er staat. En dan nog kale stroken grond Ik wil morgen in ieder geval zonnebloempitten halen, vind dat wel gezellig staan en volgend jaar geen last van als we er hopelijk meer geld voor hebben. Jullie foto's/ideeën van low budget tuin opvrolijken?
op MP kijken , er worden rgelmatig planten aangeboden die je zelf moet uitgraven maar gratis kan ophalen...zo komen wij ook aan onze mooie buxuxhaag
Wij hebben 2 jaar geleden dit huis gekocht. Het was toen qua tuin voor echt niks. Alles lag schots en scheef en er stond een flinke stronk van een Apenboom met wortelen in de voortuin. Via Marktplaats de tegels gehaald (gratis). Toen alles laten leggen. Stronk en wortelen eruit laten halen. Waren toen (zwart) 500 kwijt. Konden wij echt niet doen! Maand geleden kreeg ik het op mijn heupen en wou groen in de tuinen. Zoveel voor als achter. Achter werd gebruikt als hondentoilet als de honden snel naar buiten moesten. Je snapt vast wat dat met planten doet. Alleen de grote Skimmia stond nog en was nog "mooi" (van de week goed gesnoeid, leek wel een oerwoud en ding zag er niet uit). Voor hebben wij veel tegels eruit gehaald en er 2 grotere plantenborders van gemaakt van restpartij tegeltjes wat uit de tuin hadden gehaald. Achter doen we de honden niet meer op de tuin en al helemaal niet in het groen gedeelte. Kinderen komen zo wie zo niet in de tuin (plantendeel). Heb nu even geen foto's ervan. Zal proberen die vandaag te plaatsen. Als ik tuinaanleg 2 jaar geleden niet mee reken, waren wij inclusief extra zand iets van 200 kwijt. Voor en achter. Tip die ik gister ondervond. Weet niet of je een Welkoop in de buurt hebt? Daar zijn goede kwaliteit planten. Althans, ik vind de planten daar er veel beter uit zien. Zien er tenminste niet uitgedroogd uit of alsof er een bal op gevallen is zoals bij de Karwei, Praxis of welke andere bouwmarkt die ook als tuincentrum door het leven gaat. Ik heb gister om wat verder op te vullen nog meer planten gehaald. Ze moeten nog echt flink groeien en heb voor vaste, winterharde planten gekeken. Maar ik heb 4 nu nog mini formaat plantjes gehaald voor weinig (12). En kon nog wel meer kopen, zo goedkoop dat het er was. Heb dat maar niet gedaan, anders werd de tuin zo vol. Alles moet nog groeien en dan ben ik bang dat het te vok gaat worden. Vind dat dan weer niet mooi. Hebben al wel een grote Magnolia voor in de tuin, maar die was in de aanbieding.
Wat ik vaak doe is gekleurde potten halen met viooltjes erin. Ik hou helemaal niet van felle kleuren in huis, maar buiten vind ik het heerlijk. Knalroze en knalgroene potten, die kosten niet zoveel, net als een heleboel witte of roze viooltjes. Dan ben ik voor weinig geld klaar, en ziet het er meteen weer gezellig uit.
Wij hebben toen we een nieuwbouwhuis kochten gratis stenen uit iemand zijn tuin gehaald. Mijn man is hovenier, en mocht ze van een klant hebben. Maar ook op mp staan vaak mooie tegels gratis af te halen. Ze hebben 2 jaar bij schoonouders opgeslagen gelegen. Haha De rest hebben we opgevuld met gras. 2 jaar geleden hebben we een groot deel opgevuld met tweedehands grindtegels op zijn kop. Waren bij een bedrijf 1,00 per stuk plus 25,00 bezorgkosten. Nu zijn we het gras helemaal zat dus zijn we bezig te zorgen dat we de hele tuin gaan bestraten met onze steentjes en grindtegels. Grindtegels kun je ook verven met betonverf als je ze op hun kop legt. Verder gaan we potten neerzetten en ophangen enzo, wij hebben keiharde kleigrond en er groeit niets fatsoenlijk hier. Maar een hogedrukreiniger, gemaaid gras en wat potten met planten doen vaak al een hoop leuks voor je tuin.
Ik denk dat we aan het aanleggen van de tuin nu ongeveer 300,00 kwijt zijn geweest! We zijn met niets begonnen en hebben natuurlijk wel de mazzel dat mijn man en een vriend hovenier zijn en kunnen aanleggen, maar vaak zijn er genoeg die het zwart doen voor niet teveel geld!
Wij hebben overal gratis of hele goedkope manden, potten etc opgescharreld en in dezelfde kleur geverfd. Ik heb de krijtverf van de action gebruikt. Voor de gladde potten een beetje koffieprut erdoorheen voor de structuur. Leuke plantjes erin en het ziet er meteen een stuk gezelliger uit. Dezelfde kleur potten geeft wat meer eenheid vind ik.
Bij ons in de buurt zitten een aantal kwekerijen waar je tegen leuke prijsjes plantjes en bloemen kunt halen. Ik ga daar altijd even kijken. Daarnaast heb ik een aantal hortensia's gehaald. Vind ik erg mooie planten die zeker in de zomer vrolijk staan. Daarnaast heb ik wat dingen aan de schuttingen en muren gehangen. Het echt opnieuw tegelen gaan wij volgend jaar doen. Momenteel heb ik op een stuk waar planten stonden alles eruit gehaald en een stuk nepgras neergelegd. Daar staat momenteel de glijbaan en straks weer het zwembad op.