Redressie helmpje Ja of nee

Discussion in 'Baby en dreumes' started by madelief80, Aug 5, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. madelief80

madelief80 Actief lid

Apr 25, 2011
    187
    0
    0
    NULL
    Noord holland
    Hij slaapt eigenlijk alleen goed in z'n bed
    Of als ik hem in de draagzak meeneem

Door wie word z'n nekje gemasseerd ?
    Helpt dat tegen de voorkeurshouding?

2. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

En gevaarlijke oplossing! Werd ten sterkste door onze kinderfysio afgeraden. Vooral als ze eenmaal kunnen rollen, is slapen in een zijligkussen levensgevaarlijk.
    Ze kunnen zich dan klem gaan rollen met alle gevolgen van dien.

Wij mochten Finley alleen overdag onder toezicht (en dat heb je niet als je zelf ligt te slapen) in het zijligkussen leggen.

Finley had ook een ernstige afplatting. Door fysio is dat iets verbeterd. Helmpje was niet nodig. Je ziet nog steeds een lichte afplatting al wordt het steeds beter. Het kan tot 6 jaar bijtrekken.

3. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

Oct 14, 2013
    1,036
    158
    63
    Door de fysio ben je nog niet doorverwezen naar fysio dan?
    Mijn zoon is geboren met de vacuüm pomp en daardoor zat zijn nek vast. En daardoor lag hij alleen maar op zijn achterhoofd. Maar dit kan ook andere oorzaken hebben.

Je kunt natuurlijk ook een paar keer gaan kijken als hij in bed ligt.

4. clnl

clnl Actief lid

Jun 10, 2012
    247
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier had mijn dochter een scheve afplatting die door duwen (met voeten afzetten als ze op haar rug lag) steeds erger werd. Na lang twijfelen over een helm hebben we dit niet gedaan omdat met zeer intensief haar hoofd draaien, buikligging, draagdoek enz. haar hoofd snel ronder werd. Het is een pittige tijd geweest (ik zette mijn wekker zodat ik 's nachts haar hoofd ook kon draaien en hebhaar continu getild bijna) maar het was het waard. Met twee maanden ging de afplatting van ernstig naar zeer licht. Nu een prachtig rond bolletje. Mijn fysio zei dat de werking van de helm niet bewezen is trouwens. Succes met je beslissing

5. annabeth

annabeth Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    1,253
    1
    0
    iets juridisch... ;)
    Groningen
    Mijn zoontje mocht niet slapen in het zijligkussen. Was volgens de fysio inderdaad heel gevaarlijk. Als hij wakker was, moest hij er wel in, in de box en op een kleed op de vloer. Verder zo weinig mogelijk in de wipstoel en proberen bij slapen zijn hoofdje naar de niet-voorkeurs-kant te leggen. (Of in de draagdoek laten slapen). Verder had hij oefeningen; buik-rol-oefeningen en zit-oefeningen.

Verder zei de fysio (en ook de CB-arts) tegen mij dat helmpjes echt onzin zijn. Ze helpen wel, maar bij de meeste kinderen trekt het ook uit zichzelf nog bij. Alleen wat minder snel. Er is nooit lange termijn onderzoek gedaan om te kijken of kindjes met een vergelijkbare afplatting waarvan een groep wel en een groep geen helm kreeg, nog verschilden qua hoofd-vorm. Het vermoeden is dat er nauwelijks verschil in uitkomst zal zijn omdat het hoe dan ook nog vanzelf verder bijtrekt. En met een helmpje heb ook ook niet garantie op een rond koppie. Wat je wel hebt, is een kind dat 'm maanden lang 23 uur per dag op moet. Dat heeft ook nadelen. Ze voelen bijv. bij spelen niet goed als ze hun hoofd stoten. Dat schijnt invloed te hebben op wat ze leren en op dat gebied krijgen ze een achterstand (aldus CB-arts).

Ik heb respect voor ieders keuze en ben ervan overtuigd dat iedereen het beste wil voor zijn of haar kind. Ik wilde dat zelf uiteraard ook. Voor mij betekende dat: geen helm. En zijn hoofdje is inderdaad nog flink bijgetrokken, gewoon vanzelf, tussen 6 mnd en 1 jaar. (Hij is eind juli net 1 geworden). Ik heb er het volste vertrouwen in dat het straks nog wel wat meer bijtrekt en dat je er vrijwel niks meer van ziet.

Los daarvan ben ik zoals ik eerder al schreef geen voorstander van een maatschappij waarin we om niet-medische redenen gaan klooien om een "standaard model" kind te krijgen. Want een scheef hoofdje/helmpje is niet medisch, ook niet als de afplatting zo groot is dat je voor helm in aanmerking komt (dat had zoonlief ook). Het is pas medisch als het consequenties heeft voor de ontwikkeling en afplattingen waarbij dat het geval is zijn heel zeldzaam.

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe

Wie heeft aangegeven dat hij in aanmerking voor een helmpje komt dan?

Ga naar een goede kinderfysio, dit kan en mag zonder verwijzing.
    Ga naar een goede osteopaat met ervaring met babys.

Die combinatie, maar vooral de laatste heeft ervoor gezorgt dat bij onze oudste de afplatting verdween.

7. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0

Daarom hebben wij dit meteen gebruikt na de geboorte, dan kunnen ze nog niet rollen ;) en tegen die tijd dat ze kon rollen was het hoofdje mooi rond en bleef het rond.

Maar inderdaad heeft ts hier misschien niets meer aan als haar kindje al rolt. Was meer een tip in het algemeen.

8. madelief80

madelief80 Actief lid

Apr 25, 2011
    187
    0
    0
    NULL
    Noord holland

Onze kinderfysio heeft dat gezegd
    Osteopaat al geweest

9. annabeth

annabeth Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    1,253
    1
    0
    iets juridisch... ;)
    Groningen
    Je komt volgens mij pas in aanmerking voor een helm als een kind 6 maanden is. Tot 6 maanden kunnen ze 't met houding nog heel actief beïnvloeden. Daarna verbetert het nog wel, maar kun je niet meer actief iets doen met houding. Vandaar die grens. Tenminste, dat zei mijn fysio.

10. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    En heb je dan verder geen advies gekregen en oefeningen etc?

11. panther

panther Actief lid

Jun 8, 2013
    471
    0
    16
    NULL
    Noord Holland
    Ons zoontje heeft ook een afgeplat hoofdje.
    Hij slaapt sinds 1 maand steeds op zijn zij gelukkig ook hij kwam in aanmerking voor een helmpje toevallig van de week een artikel gelezen dat volgens de universiteit Twente het geen effect heeft en lastig is voor de baby.

Wij doen het dus niet mijn man is turks waardoor het ook aangeboren is zeg maar turken hebben vaker een afgeplat hoofd :D

12. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

Oct 14, 2013
    1,036
    158
    63
    Vraag ik mij ook af

13. madelief80

madelief80 Actief lid

Apr 25, 2011
    187
    0
    0
    NULL
    Noord holland
    Op z'n buik laten liggen en de aandacht naar de andere kant trekken
    Maar hij rolt terug als hij op z'n buik ligt

Over 4 weken word ik toch echt al doorgestuurd als er geen verbetering op treed. Maar ik zit zo in twijfel over zon helmpje

14. Happy2013

Happy2013 Fanatiek lid

Apr 27, 2012
    1,162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier wel gekozen voor een helmpje toen dochter 6 maanden was. Mijn reden was vooral dat als ik het niet deed en het niet genoeg zou bijtrekken ik mezelf dat voor altijd kwalijk zou nemen. en wat ook meespeelde was dat ze nog niet zelf rolde (en wel terug van buik naar rug), en daar ook nog geen aanstalte voor maakte...

Het was heel erg wennen om haar steeds met helm op te knuffelen ed. Het bleek dat dochter toch wel geremd werd in haar ontwikkeling (ze stopte eigenlijk helemaal met bewegen), dat was natuurlijk niet de bedoeling. We hebben toen in overleg met de helmenmevrouw afgesproken dat ze tijdens het spelen haar helm af mocht. Uiteindelijk was ze afgelopen maart helmvrij, ze was toen 10,5 maand. Het is dus erg snel bijgetrokken bij haar.

Maar of ik er met de ervaring die ik nu heb aan begonnen was weet ik niet meer... Een ding weet ik wel, wanneer er hier een 2e komt leg ik die ook op de zij te slapen, ipv alleen op de rug.

15. rums

rums Niet meer actief

Na de uitzending van een vandaag zeg ik: nee
    Maar als je genoeg geld op de bankrekening hebt dan kun je het proberen.

16. Happy2013

Happy2013 Fanatiek lid

Apr 27, 2012
    1,162
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij kregen em volledig vergoed trouwens met CZ gezinnen (maar dat was vorig jaar)

17. Disneyfan

Disneyfan Fanatiek lid

Oct 14, 2013
    1,036
    158
    63
    Dat is de enige oefening? Hebben ze gekeken of zijn nek vastzit?

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Als dit echt het enige advies is zou ik eens eerder nadenken over een andere fysio.

Tot de leeftijd van circa 12 jaar kan de vorm van het hoofd veranderen is mij verteld. Natuurlijk niet zo snel als het eerste levensjaar.

19. madelief80

madelief80 Actief lid

Apr 25, 2011
    187
    0
    0
    NULL
    Noord holland
    Hij heeft een sterke voorkeur naar rechts
    En daar worden dan oefeningen voor gedaan 1x per week

20. rums

rums Niet meer actief

En inderdaad naar een andere fysio gaan. Bij onze zoon kreeg ik veel meer oefeningen en tips.

Share This Page