Mee eens. Ik kreeg meerdere oefeningen mee en uitgelegd om dagelijks te doen. In overleg met mij en kinderdagverblijf (waar hij 3 dagen kwam) is mijn fysio zelfs op het kinderdagverblijf geweest en heeft de leidsters tips en uitleg gegeven. Ook veel algemene die voor de meeste kindjes goed zijn, maar ook veel specifieke. Mijn fysio heeft zelf meegedacht en advies gegeven voor oefeningen daar, ook gekeken naar wat mogelijk is in het kinderdagverblijf. Mijn oudste deed dus 7 dagen per week meerdere oefeningen. En de meeste waren echt geen zware oefeningen die lang duurden. Zij gaf ook aan "liever 3x per dag 1 minuut, dan 1x per dag 3 minuten". Daarnaast zat ik elke week bij haar met onze oudste, tot het echt sterk verbeterde. En ook nog 3 of 4 keer naar de osteopaat geweest. Ik denk dat je met 1x per week niet snel verbetering kunt verwachten.
Vandaag hebben wij een 3D scan laten maken van de afplatting bij onze zoon. Toen hij 11 weken was het hij een oddi van 115,9% nu met 22 weken is zijn oddi 112,8%. Dit betekent dat hij in de groep zeer ernstig zit waar het niet makkelijk bij zal trekken. Daarom hebben wij besloten om toch ons spaarpotje te gebruiken voor een helmpje. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mijn zoon blijvend met een afplatting loop omdat ik het niet wou betalen. Ik heb vanaf 7 weken fysio gehad aangezien hij ook een spierscheur in zijn nek had. Over de onderzoeken zijn de mening verdeeld, het helmpje heeft geen tot weinig zin voor de kinderen die in groep 1 &2. In de zwaarste groep is het niet bekend aangezien deze niet meegenomen is in het onderzoek van 1vandaag.
Wij kwamen er ook voor in aanmerking, uiteindelijk bij het helmencentrum geweest en zij adviseerden om het toch niet te doen omdat het verschil echt minimaal zou zijn. Uiteindelijk zo blij dat we het niet gedaan hebben, je ziet niets meer. Ze is nu drie trouwens.
Wat ik ervan weet / heb gelezen. Is dst het wetenschappelijk is onderzocht en blijkt dat t geen nut heeft, het zou de baby alleen belasten. Het word ook al vaak niet meer aangeboden en met ( eventueel met fysio) moet het vanzelf weer weg gaan. Sterkte
Hallo, Toevallig kom ik op dit forum terecht. Ik ben zelf moeder van twee kinderen en kinderfysiotherapeut. Ik lees dan ook met interesse en ook verbazing de berichten op dit forum. Ik kan het niet laten om te reageren en heb me daarom geregistreerd. Kinderfysiotherapie is bewezen effectief. Mijn advies zou zijn om een geregistreerd kinderfysiotherapeut te vragen om advies. De behandeling moet bestaan uit adviezen/ oefeningen die je dagelijks kunt toepassen. Zoals dit ook al omschreven is door een aantal. Massage van de nek zal een kinderfysiotherapeut niet doen. Mogelijk heb je te maken met een algemeen fysiotherapeut of een manueel therapeut? Zoek een kinderfysiotherapeut. Wat de helmpjes betreft, de berichten in de media zijn soms wat kort door de bocht. Misschien slim om zelf het artikel onderzoek op internet op te zoeken en te lezen. Let daarbij op dat er onderscheid is tussen een afplatting van het achterhoofd en een afplatting aan de zijkant. Succes!
@Thirzab: Ik denk inderdaad zeker dat fysiotherapie kan helpen. Bij mijn zoon heeft het alleen niet geholpen; de afplatting is tot mijn verbazing en tot die van de fysiotherapeute verergerd in de periode van therapie. Nu is 't natuurlijk wel zo dat we nooit zullen weten hoe het zou zijn geweest zonder fysiotherapie. Bovendien vond mijn zoon de oefeningen geweldig, dus ik heb er ook zeker geen spijt van dat we het hebben geprobeerd. Qua "cijfertjes" kwam hij na afloop van de fysiotherapie in aanmerking voor een helmpje maar de fysiotherapeute zelf adviseerde me om het niet te doen. Het mocht wel als ik het zou willen, dan kon ik naar een kinderarts. Zij vond de afplatting bij mijn zoon (links achter - dus half zijkant half achterhoofd) niet storend. Ze gaf aan dat helmpjes op lange termijn niet bewezen beter zijn dan geen helmpje. En dat is ook wat de CB-arts tegen mij zei toen we daar met 7 mnd nog een keer kwamen. Ik heb niet gekozen voor een helmpje en ik merk dat het hoofdje van mijn zoon nog steeds erg bijtrekt. Hij is nu 1 jaar. Je ziet het nog wel, maar het is niet heel erg. Maar ehh... in algemene zin: Niemand zei hier toch dat kinderfysiotherapie niet effectief zou zijn? Volgens mij gaat het alleen over het al dan niet bewezen effect van helmpjes.