Redressiehelm baby's niet effectief blijkt uit onderzoek

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Appletree, 4 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.146
    1.835
    113
    Hier ook een meid die het heel extreem had.
    nu na het helmpje zie je het nog steeds hoe erg het geweest is helemaal rond is het niet helaas maar met der bos haar zie je het niet wij als ouders voelen het en weten dit maar een buitenstaander weet dit niet..
    en ik heb mijn twijfels over wel niet eerder was het vergoed en nam je het sneller.
    nu word het niet vergoed en ga je andere dingen zoeken die kunnen helpen.
    mij werd toen geadviseerd om geen zijligging te nemen was te gevaarlijk volgens de fysiotherapeut.
    We hebben ook manuele gedaan omdat ze dus zo erg had met voorkeur dat ze niet vorbij der schouder kon komen met haar kkin/hoofd.

dus ik ben voor helmpje en ter aanvulling wij hadden een die aan de zij kand open was dus deze schoof niet weg omdat ze er goed in kon groeien.
    heb ook begrepen dat er een is die een geheel is en heb daar slechte verhalen over gehoord meedere maals terug komen etc..
    Wij 1x pw later 1xp maant

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Hier heeft de helm niks geholpen. T was ook altijd drama met dat ding. Mijn zoon zweette er enorm en en had altijd van die dikke plekken op z'n hoofd. Enorm overprikkeld raakte hij van dat ding. We hebben zelfs ook nog een tweede helm gehad, omdat bij de eerste zijn hoofsheid kapot ging.
    We zijn voor de start van de helmtherapie al vroeg met fysio begonnen, maar de voorkeur was zo sterk. Je kreeg hem echt niet op de andere kant. Ook niet met oefeningen, we zijn ook nog bij de osteopaat geweest. Hielp niks.

Dus mijn zoon heeft nog steeds een scheef hoofd. T valt gelukkig niet erg op, maar je merkt het wel met zonnebrillen. Bij 1 oor valt t pootje er mooi achter en bij t andere steekt ie nog een stuk naar achter.
    En hij heeft nu een fietshelm en dan merk je wel dat het wat lastiger is met vastzetten.

Mochten wij nog een kindje krijgen dan ga ik serieus over een zijligkussen nadenken, mocht dit kindje ook een voorkeurshouding hebben.

3. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Hier moest ik overigens mijn zoon niet op de zij leggen maar op de buik. (muv snachts) In de box in de kinderwagen...overal. Aangezien hij de eerste x maanden zich toch niet om kon draaien. De afplatting zat aan zijn achterhoofd dus elke willekeurige zijkant van het hoofd was beter.

4. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Ja precies, was hier ook niks medisch aan de hand, dus zonder helm op te lossen. Vastzittende nekjes etc zal echt anders zijn

5. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Kinderarts, fysio en chiropractor waren het erover eens. Wij hadden op haar eerste verjaardag pas kunnen starten met het echt ontlasten van de schedel omdat zij toen pas in staat was om op haar zij te liggen en te gaan rollen en kruipen. De schade had niet meer ingehaald kunnen worden. (Het hoofdje is btw nog steeds niet mooi rond.)

De schedel wordt tijdens de helmtherapie ook vaak gemeten. Dan kan je de vooruitgang zien. Elke week groeit de schedel minder hard. Ik heb met verbazing naar de metingen gekeken. Het verschil in groei tussen maand zes en maand 12 is echt enorm. Daar sta je gewoon niet bij stil. In het eerste jaar moet je proberen om de boel op orde te krijgen. Uiteindelijk staat met vier jaar oud de vorm van de schedel helemaal vast.

6. MamsieM

MamsieM VIP lid

22 nov 2011
    5.967
    5
    38
    Hier 2 kinderen. Beide kids lagen in de baarmoeder al in dezelfde (voorkeurs?)houding.
    Bij mijn zoontje een helm gehad. Hij had een ernstige afplatting. Of het helmpje geholpen heeft, vind ik moeilijk te zeggen. Rond is zijn hoofd in ieder geval niet.

Toen mijn dochter geboren was, waren we direct alert. Zij leek haar hoofd meer te draaien maar ontwikkelde toch een voorkeurshouding. Toen zij 5 weken was, al gestart met oefenen en fysio. Helaas zonder resultaat. Ook zij heeft een ernstige afplatting.

Wij hebben besloten om bij haar geen helm aan te schaffen, mede door het feit dat ons zoontje niet rond is en we veel gedoe hadden met de helm (het warme weer is natuurlijk ook niet gunstig)

Ik ben ervan overtuigd (net als mijn fysio) dat er ook iets genetisch kan zijn wat een voorkeurshouding veroorzaakt. Ik kan nu zeggen dat ik er alles aan heb gedaan om de afplatting te voorkomen maar helaas....

7. megacarls

megacarls Niet meer actief

Juist; hier ook een kind wat niet naar links geprikkeld was te krijgen...
    ZL keek stoicijns naar de witte boekenkast, terwijl links van alles te zien was. Licht, grote zus, muziekdoosje, wij...
    Daarbij heeft hij de eerste 2 maanden in het ziekenhuis doorgebracht en daar is al een deel van de afplatting ontstaan. Dan valt ouders niet altijd wat te verwijten, he.
    In elk geval. Dat is een gevaar bij prematuren en (mede) daarom kreeg hij al vanaf het begin fysio. Het is een stuk minder geworden (met zijliggingskussen, waarin hij nóg zo ver mogelijk naar rechts draaide), maar weg is het niet. Er is wel gesproken over een helm (het is een keer benoemd; meer niet) maar uiteindelijk was het niet nodig. Nu ben ik daar wel heel blij om.

8. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    @mamsiem Onze jongste lag ook al in baarmoeder in voorkeurshouding. Met 32 wk kreeg ik een groeiecho en toen konden ze hoofd niet goed rondom meten. Twee weken later idem.
    Erflijk daar had ik nog niet aan gedacht. Wel dat wanneer het in de buik al afgeplat is, dat het dan waarschijnlijker is dat het niet helemaal rond zal worden.
    Wij hadden met 4 wk al fysio ( het is dat de feestdagen er tussen zaten anders waren we nog vroeger begonnen) inmiddels 17 mnd en zie je het nog steeds.
    Ook laat( bijna 10 mnd) helm gehad, die beviel prima. Kleine had er geen last van.
    Ik ben wel van mening dat met vroege start (5 mnd meten en 6 mnd starten) met helm er meer uit te halen is. Hoofd is dan nog zacht. Zodra het hoofd harder is gaat het nog maar erg langzaam. Asymmetrie blijf je langer zien dan symmetrie. Bij symmetrie hadden wij waarschijnlijk niet voor helm gekozen.

Wij wisten door de oudste die prematuur geboren is al veel over voorkeurshouding,oefeningen, om en om etc het is echt te kort door de bocht om te zeggen dat als je genoeg oefeningen doet en zijliggingskussen gebruikt etc het vanzelf wel goed komt. Onze jongste lag of op dr buik of op de uitstekende kant.

9. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.495
    13.967
    113
    Vrouw
    Mijn zoon had een flinke voorkeurshouding en daardoor een afplatting, toen hij 6 weken oud was zijn we begonnen met fysiotherapie en je zag per week verbetering. Helaas bleek hij ook heupdysplasie te hebben dus toen hij een spreidbroekje kreeg kon hij niet meer op zijn zij liggen, binnen 2 weken waren we terug bij af. Toen dus maar voor een helmpje gegaan, de beste beslissing die we konden maken. Hij heeft er nooit last van gehad en het resultaat is geweldig, je ziet niets meer van de afplatting. Het resultaat is zelfs zo goed dat de before- en after scans zijn opgestuurd naar het ministerie toen men het helmpje uit het basis pakket ging halen, men wilde met de scans laten zien dat een helmpje dus wel degelijk werkt,

Deel Deze Pagina