redressiehelm

Discussion in 'Baby en dreumes' started by merakli, Jan 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. christina

christina Niet meer actief

ik vergeet te vertellen dat onze zoon er absoluut geen last van heeftgehad de helm heeft hij vanaf dag 1 geaccepteerd. ik vind helemaal niet zoals mensen zeggen dat ie dan voor schut loopt met een helm, het stond onze zoon juist heel grappig. ik ben ook nog nooit raar op straat aangekeken, wel mensen die vroegen waarom hij een helmpje droeg, en dan legde ik het gewoon uit. ook zeiden mensen dat de helm juist heel guitig stond. Dus conclussie ik heb me er nooit voor geschaamd en ben blij dat en heel trots dat het allemaal zo goed is gegaan en hij een rond bolletje heeft. hij heeft m hartje zomer opgehad en ook gewoon tijdens de warmte

2. Pippa2

Pippa2 Actief lid

Nov 11, 2008
    444
    0
    0
    Bij ons dus ook een manneke met een behoorlijk scheef hoofd. Niet alle kinderasrtsen geloven in de werking van een helmpje. Het ziekenhuis waar wij de eerste keer zijn geweest deed niet aan helmpjes. De kinderarts kon mij vertellen dat hun geloven in spontaan herstel. Er is nu nog een onderzoek gaande en als die resultaten er zijn zullen ze misschien hun mening herzien. Met andere woorden garantie dat het goed kwam kon hij me niet geven. Maar ze doen niet aan helmpjes. Wel heeft hij een aantal ziekenhuizen genoemd waar ze wel aan helmpjes doen en hij zou het niet raar vinden als we daar ook nog eens heen gingen. Zelf krijg ik het idee dat ze er zelf nog niet uit zijn of zo'n helmpje werkt ja of nee.

Maar goed wij hebben besloten om het zekere voor het onzekere te nemen en hebben deze week een afspraak in een ander zieken huis. Als we het dan nog willen kunnen we meteen door naar de helmpjes poli want die zit er bij in.

Ik vind het nog steeds een heel lastige keuze maar ga op mijn gevoel af en ga voor een helmpje. Het is even afzien maar dan weet ik zeker dat het goed komt! En gelukkig is het nu ook nog niet zo warm.

Als je het met fysio zou kunnen oplossen zou ik dat ook zeker doen. Maar bij ons is dit helaas niet mogelijk.
    Ik ben wel heel benieuwd hoe dit zal gaan. Het idee dat je niet even door de haartjes kan strijken of kusjes op zijn hoofd kan geven.. vreselijk!! Ik hoop dat ik de juiste beslissing maak.

3. Pippa2

Pippa2 Actief lid

Nov 11, 2008
    444
    0
    0
    Ik lees hier ook alleen maar positieve verhalen van moeders die het wel hebben gedaan. Dat is wel goed om te horen!!!!!

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat klopt. Ik heb er eens naar gezocht, maar kon nog geen onderzoeksresultaten vinden. Ze zijn volgens mij (en neem ik aan) wel bezig met een onderzoek. Dus zekerheid kunnen ze inderdaad niet geven, maar je draagt sowieso wel bij aan het onderzoek. Ik geloof dat artsen er over het algemeen wel mee eens zijn dat zo'n helm sowieso geen kwaad kan.

5. misa

misa Niet meer actief

Ik zie het op mijn werk (kdv) wel eens. Natuurlijk is het niet leuk, en wil je het liever niet. Maar vaak hebben alleen de ouders er echt last van, je kleintje niet.
    Als ik voor de keuze zou staan en het wordt echt geadviseerd, dan zou ik het zeker doen. Wat maken die maandjes nu nog uit, in vergelijking met zijn/haar verdere leven. Je wilt toch het beste voor je kleintje. Maar dat is mijn mening.

Dus proberen zoveel mogelijk de draaien: zijligging, buikligging. En als je kindje op de rug in slaap is gevallen kun je daarna het hoofdje misschien wel de 'goede' kant opdraaien.
    Succes ermee!

6. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Zelf geen ervaring maar een nichtje van ons had ook een voorkeurshouding en daarna een afgeplat hoofdje. Het was echt heel scheef. Eerst geprobeerd met fysio, maar dat hielp niet, dus begonnen ze over een helmpje.
    Jeetje, wat schrokken de ouders (en wij als familie ook) Hun lieve meisje met een engelensnoetje zou zo'n helmpje moeten dragen!
    Maar goed: ze wilden natuurlijk wel dat het hoofdje weer z'n normale vorm zou terugkrijgen dus met hangen en wurgen naar het ziekenhuis om te meten.
    Al snel had ze een helmpje, en tot ons aller verbazing viel het echt honderd procent mee! Ze had echt nergens last van, en het helmpje (roze met kleine danseresjes) stond haar echt om te gappen!
    Ze heeft hem ruim een half jaar moeten dragen. In nov. is ze een jaar geweest en nu draagt ze hem alleen nog 's nachts.
    Echt, de ouders hebben het er voordien heel moeilijk mee gehad, maar als je nu ziet hoe 'n mooi hoofdje ze weer heeft. Het is niet helemaal 100 % rond geworden, maar als je het niet weet, dan zie je het niet, vooral niet nu ze een mooie bos haar krijgt.
    Dus echt, als je kindje een helmpje moet: het lijkt even erg, maar gelukkig hoeft het geen lijdensweg te zijn. En je doet het toch met een mooi doel: het hoofdje van je kindje!

7. christina

christina Niet meer actief

ze zijn zeker bezig met onderzoek naar redressiehelmpjes. De universiteit Twente doet dit. Wij hebben ook mee gedaan, we hebben in de eerste 2 weken vann de helmtherapie een zendertje op zijn helm gehad, dat zendertje meet de draagduur per dag. We moesten zelf een logboek bij houden van wanneer to twaneer hij het helmpje op of af had en als hij af was de reden. Wij deden mee aan het begin stadium van het grote onder zoek. Er is momenteel ook een onder zoek dan hebben ze de kindjes verdeeld in 2 groepen, de ene groep krijgt fysio en de andere groep een helmpje, zo willen ze kijken of het helmpje zin heeft of dat ze het ook op een andere manier kunnen oplossen. doe je aan dit onderzoek mee, dan maakt de universiteit uit of je kind een helmpje krijgt of niet. Dus maw er wordt veel onderzoek gedaan.
    Maar ja bewezen of niet, de feiten liggen op tafel, er zijn hel goede resultaten met mooie ronde bolletjes als resultaat. Kijk maar eens op het redressiehelmforum.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Tsja de feiten... Jij weet niet of het hoofdje van je zoontje wellicht ook rond was geworden zonder helm ;) Dus laten we eerst maar gewoon het onderzoek afwachten voordat er conclusies worden getrokken. Maar ik kan me voorstellen dat als de afplatting heel erg is, je liever het zekere voor het onzekere neemt. En heel goed dat je hebt meegedaan aan het onderzoek! Ik hoop dat de onderzoeksresultaten er snel zijn en dat ze positief zijn.

9. merakli

merakli Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,214
    0
    36
    Dank jullie wel meiden!!! Heb er veel aan, mijn man vind het niet erg en verteld het ook dat ze mischien een helm krijgt. Ikzelf heb er meer moeite mee, maar ik probeer meer met haar bezig te zijn.

10. Fleurrebel

Fleurrebel Niet meer actief

ben blij dat we de mogelijkheid hadden onze dochter een helm te laten dragen. We hebben het als positief ervaren.

Wel of niet de keuze is aan jouw. De mogelijkheid is er nu om het te doen. Kan je jezelf vergeven dat je kind de rest van zijn leven een scheef / plat hoofd houd? En dat je kind je dat kwalijk neemt?
    En als je over een paar maanden ziet dat het hoofd niet vanzelf bij trekt dan ben je te laat, krijg je het met een helm niet meer zo mooi .

Wanneer iemand aan ons vraagt wat te doen dan zeg ik gelijk doen! Mist het wel echt nodig is en de afplatting te erg is. En ze kunnen meten wat ze willen , maar als jij vind dat het te plat is dan zou ik er wat aan laten doen. Je kan ook vrijblijvend een afspraak maken bij de helmpjesmakers zelf , zij hebben zoveel gevallen gezien dat ze echt wel kunnen inschatten wel of niet nodig. Maar de keuze is nog altijd aan jezelf. Succes!

redressiehelmforum • Forumoverzicht - YourBB.nl Jouw Gratis Forum

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    hier komt het zeker nooit meer goed zonder helm en de enige optie is ene helmpje. mijn zoontje had met 2 maanden een aflplatting van 108% en volgt al vanaf 6 weken fysio. hij heeft nu geen last meer van zijn nekje maar de afplatting is toch erger geworden en zit nu op 114% was vrij ernstig is. het ziet er naar uit dat het nu niet meer veranderd en de laatste meting was weer 114% en hij is al 6 maanden geweest en zou dan toch minimaal iets verbetering moeten zien maar er was enkel verslechtering. dit is onze laatste hoop en de mensen van livit zien enkel positieve effecten. 100% rond gaat het bijna nooit worden (met uitzonderingen) maar het wordt zeker veel minder opvallend. wij doen ook mee aan het onderzoek en gaan afwachten wat het gaat worden. mijn zoontje heeft nu ook aan een zijde een flapoortje omdat hij daar gewoon veel minder achterhoofd heeft (zie fototje blz terug hoe het nu is) en dit zou nooit meer goed komen. als hij er later last van heeft kan hij dit altijd laten corigeren. van sommige kindjes kunnen ze dus met 100% zekerheid zeggen dat het uit zichzelf niet meer goed gaat komen en is dit de laatste poging. heb heel veel ouders gesproken (er is zelfs een speciale hyves) en hoor enkel zeer positieve verhalen. soms komt het voor dat een helmpje drukplekken geeft etc maar dan nog waren de ouders zeer positieve

kwaad kan het zeker niet anders zouden ze er niet eens aan beginnen en het kost de ziekenfonds ook een kapitaal (1100euro per helm) dus als de afplatting zeer ernstig is en er met fysio enkel verslechtering optreed en geen verbetering kun je er vanuit gaan dat het echt uit zich zelf niet minder gaat worden

12. Irma1968

Irma1968 Actief lid

Sep 12, 2008
    145
    0
    0
    Ook mijn dochter heeft een helmpje gedragen en het resultaat is super. Zelf heeft ze er geen problemen mee gehad, ik even een paar dagen, mijn man heeft er helemaal geen problemen mee gehad.
    ze is nu 2 jaar en 4 maanden. Ik had mijzelf nooit meer recht in de spiegel kunnen aankijken als wij het niet gedaan hadden.
    wij vergeleken het altijd maar met een beugel,die geef je je kindje ook als het nodig is.

13. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,059
    2,201
    113
    Brabant
    mijn dochter had ook een afplatting (109-111-109) maar bij de laatste meting zagen we toch resultaat van de intensieve fysio. Mocht dat niet zo zijn geweest, hadden we zeker voor ene helmpje gegaan. Vooral ook omdat haar aangezicht ook vervormd was:(

14. Irma1968

Irma1968 Actief lid

Sep 12, 2008
    145
    0
    0
    Ook onze dochter heeft fysio gehad vanaf 9 weken tot 1 jaar, de extreme voorkeurshouding was weg met 5 maanden maar de therapie hielp helaas niet veel voor haar scheve hoofdje.

15. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    Tja, omdat ik niet die andere mensen ben... :)
    Maar serieus, ik ken idd iemand wiens zoontje een helm[je heeft gehad en die zegt dat het heus wel went maar tegelijkertijd blijft ze het een vreselijk ding vinden.

Ik vind heb trouwens geen waardeoordeel over mensen die besluiten om het wel te doen hoor. Je zou mij ook niet horen zeggen dat iemand het niet moet doen omdat het "geen gezicht" zou zijn, dat vind ik een kul-argument. Ik hoop dat mensen dat andersom dan ook niet bij mij doen.

Overigens vind ik het argument dat kindjes er geen last van zouden hebben ook heel subjectief. Lichamelijk misschien niet alhoewel: wat zijn de lange termijn effecten? Weet je, toen Mini geboren was moest ze een week in het ziekenhuis blijven. Daardoor heb ik gewoon nog steeds ontzettend veel behoefte aan dat lichamelijk contact met haar. En voor mijn gevoel staat een helmpje dat gewoon in de weg en ik vind dat niet goed voor onze binding. En dat vind ik op dit moment belangrijker.

16. Joepie25

Joepie25 Actief lid

Dec 4, 2008
    112
    1
    0
    Hoi,

Hier precies hetzelfde! Ik was ook bang dat ze het mij later zou verwijten. Ik zag er heel erg tegen op maar na 1 dag was ik helemaal om! Na 1 week zag je al resultaat en het belangrijkste was natuurlijk dat ze er 0,0 last van heeft. Sterker nog ik ben dolblij met dat ding nu ze kan zitten. Af en toe viel ze nog wel eens om en dat merkte ze niks, ideaal! Ze sliep ook beter met helm omdat er minder druk op haar hoofdje was. Ze had trouwens niet onwijze afplatting.
    Het klinkt erg en was een beetje bang voor de reacties van andere maar dat viel me 100% mee. Iedereen vind het schattig en staat haar ook leuk. Wij hebben een klein helmpje zonder kinbad en uitgesneden oorgaten.
    Ook de kindjes op de creche vinden haar reuze interessant.

23 uur is prima te doen soms is hij hier echt maar een halfuur af, ze pakt hem ook meteen weer als hij af gaat.

Kortom mijn ervaring is super en mocht het (hoop niet natuurlijk) bij een 2e kindje ook weer moeten dan zie ik er helemaal niet tegenop.

Succes met je beslissing!

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    wat fijn om te horen :). moet hem donderdag ophalen met mijn zoontje. wij hebben ook z'n nieuwe model met uitsparing bij de oren etc. hopelijk stat hij er net zo positieve tegenover. vorige keer bij het aanmeten was het alleen maar huilen

18. Joepie25

Joepie25 Actief lid

Dec 4, 2008
    112
    1
    0
    Het aanmeten en passen vond mijn dochter ook niet leuk hoor. Dat gefriemel aan dr hoofd vindt ze maar niks. Maar als hij eenmaal zit dan is het over.
    Ik vond het in het begin wel lastig om hem goed op te zetten en heb regelmatig op het punt gestaan hem uit het raam te smijten maar
    na een paar keer rustig te hebben gedaan ging het prima. Binnen 3 sec zit hij op haar hoofdje.

Succes!
    ps. maak foto's van nu en na bv 2 weken! je ziet het echt snel al hoor

19. merakli

merakli Fanatiek lid

Jan 21, 2009
    1,214
    0
    36
    Wat fijn om te lezen dat jij er zo positief over denkt en dat het ook positief is!!!

20. Peentje

Peentje Actief lid

Jan 29, 2009
    302
    0
    0
    Brabant
    Onze zoon heeft een redressiehelm gehad. Voordat de beslissing was genomen heb er heel wat traantjes om gelaten hoor. Wat bij ons de doorslag gaf was het dat een volwassen man vertelde zich altijd te schamen voor zijn scheve hoofd( en daardoor ook zijn scheve gezicht).
    Onze zoon heeft totaal geen last gehad van de helm. Ik denk dat wij er meer problemen mee hadden.
    Hij kreeg hem net na de zomervakantie in augustus en zijn uiteindelijk tot eind oktober door gegaan. Het resultaat is enorm. Met het warme weer deden we hem wel eens een dagje af hoor.
    Ik was vooral heel bang dat ik hem niet echt lekker meer kon knuffelen...........het is wel even oppassen want een helm komt hard aan op je lip maar je leert er mee omgaan. Ook zag ik op tegen de reacties maar die vielen me zo mee. Mensen vroegen gewoon waar het voor was. En als ze lang keken dan lachte onze zoon wel even lief.
    Wij hebben totaal geen spijt van onze beslissing en ben enorm trots op ons kereltje.

Succes met jullie beslissing

Share This Page