Orde, rust en regelmaat loslaten?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by MamaMarije, Jan 30, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hallo allemaal!!

Ik heb een zoontje van bijna 5 maanden oud. Het is een heerlijk ventje met een sterk eigen willetje (van papa meegekregen, mama is niet zo :D;)). Sinds hij twee maanden oud was heb ik hem op een strak voedingsschema met vaste tijden moeten zetten, omdat hij vrij snel overprikkeld raakte en voeden op verzoek voor ons niet werkte. Ik ben ook een sterk voorstander van orde, rust en regelmaat en dit hebben we ook sinds zijn geboorte geprobeerd toe te passen met aardig succes.

Het ritme was tot nu toe als volgt:
    7.00/7.30: wakker - eerste voeding
    8.00/8.30: weer naar bed
    10.30/11.00: wakker - tweede voeding
    12.00/12.30: weer naar bed
    14.00/14.30: wakker - derde voeding en groentehapje (ong. 75 gram)
    Rond 16.00: weer naar bed
    18.00/18.30: wakker - vierde voeding
    Rond 19.00: weer naar bed
    22.15: wakker maken voor vijfde voeding en daarna slapen tot volgende ochtend.

Nu hebben we een probleempje, nou ja, ik dan... :)
    Meneertje is steeds ietsje vroeger wakker overdag. Dus i.p.v. om half elf wakker te worden, komt ie al om 10u. Dat doet ie met alle voedingen overdag. Ik probeer het tot nu toe steeds te rekken met zijn speentje, maar dit is niet altijd een succes. Ik kan hem er wel uithalen en voeden, maar dan schuiven zijn voedingstijden steeds meer in elkaar. Hij wordt dan na het volgende slaapje ook weer wat eerder wakker, etc. Hij kan nog niet heel veel langer wakker blijven dan 1,5 uur.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? eruit halen en in de box? en dan pas als het 'zijn tijd' is, voeden? Hou ik te krampachtig vast aan orde, rust en regelmaat?

Niet een enorm probleem, wel lastig voor mij :). Wel een lang verhaal, maar ik hoop op jullie reacties!! Het cb kan alleen maar zeggen: kijk naar je eigen kind.... daar kun je ook lekker veel mee...

Alvast bedankt voor het reageren!
    Groetjes, Marije

2. puzzcat24

puzzcat24 Niet meer actief

Hij kan maar 1,5 uur wakker blijven?
    Ik ga even meelezen of dit wel normaal is...
    Onze joey heeft 4 voedingen en is dik 4 uur per keer wakker en slaapt 10 uur door snachts
    Hoe het zit met kleine baby's van 6mnd ben ik wel erg benieuwd naar

3. Pioen

Pioen Fanatiek lid

Jun 11, 2008
    1,903
    0
    0
    Nina is ook maar zo'n anderhalf uur wakker hoor tussen de voedingen. Helemaal niet gek, ieder kind is weer anders;)

Ik heb op een gegeven moment de rust en regelmaat ook los gelaten en alleen maar goed naar mijn kindje gekeken, wat zij aangeeft, doe ik. Oogjes wrijven, slapen. Honger, eten. Zo kom je vanzelf in een soort van schema.:)

4. MamaMarije

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ik vond 1,5 uur wakker idd ook niet zo heel lang, maar rekken lukt gewoon echt niet. Dan wordt ie hangerig, huilerig, etc. en vind ik het gewoon zielig om hem uit bed te houden. Hij ligt overigens ook wel tevreden wakker in bed hoor, dan laat ik hem ook lekker liggen.
    Heb het dus maar gewoon geaccepteerd dat ie veel slaap nodig heeft (betekent meer tijd voor mama :D).

@Pioen: ik vind het wel moeilijk om zijn echte hongersignalen te lezen. Hij zit namelijk constant met zijn handen in zijn mond te smakken! Laat zelfs soms de borst los om op zijn duim te zuigen! Wat zijn de signalen bij jouw kindje?

Liefs!

5. Pioen

Pioen Fanatiek lid

Jun 11, 2008
    1,903
    0
    0
    Ik merk aan haar gemopper wanneer ze honger heeft. Door goed naar haar te kijken hebben we nu ongeveer zo'n vast schema.
    Hier gaat het nu als volgt:

07.00/7.30 Fles 180/6
    10.30 fruit ongeveer 200 gram
    12.30 fles 180/6
    15.00 tussendoortje halve liga of rijstwafel
    16.30 groente
    20.30 fles 180/6

Deze tijden heeft ze zelf bepaald, ik geeft haar nu rond deze tijden eten, soms wat later, soms wat eerder.

6. grietje

grietje Fanatiek lid

Oct 16, 2009
    1,918
    0
    0
    Kan je die tijden niet wat opvullen met spelen? Box, wipstoel, speelkleed, mama?

Misschien toch even ritme los laten en kijken waar je dan op uit komt. Waarschijnlijk rolt hij binnen een paar dagen in een nieuw schema waarin het beter gaat!

Succes!

7. butterfly24

butterfly24 Fanatiek lid

May 18, 2008
    3,187
    51
    48
    begeleidster
    friesland
    Probeer het inderdaad maar eens beetje los te laten.
    En inderdaad, kijk goed naar je eigen kind.
    Ik vind dat je kleine wel veel slaapt, maar dat komt misschien omdat Esmee heel weinig slaap nodig heeft overdag.
    Je kleine is 5 maanden zeg je, toen Esmee zeven maanden was dronk ze nog wel 4 flessen op een dag. Mij werd toen ook echt geadviseerd te gaan minderen. Ik merk nu pas dat ik mijn ritme weer een beetje terug krijg. Ontbijten, 10.00 uur fruit, 12.00 fruit, 15.00 papje van liga biscuitje, 17.00 groentehapje en 19.00 pap en dan naar bed. Als je denkt alles weer op de rit te hebben word het weer anders. Dus ik zou proberen het nu een beetje los te laten, als je kleintje straks ook met minder voedingen moet doen, moet je weer een heel nieuw schema opbouwen. Voor jezelf is het frusterender, want jij vind het regelmaat belangrijk, wat ik ook vind.
    Maar als je kleine het steeds veranderd, en jij denkt alleen aan de regelmaat, word het voor jou gewoon steeds lastiger.
    Probeer inderdaad naar de kleine te kijken, en pas je daar ook een beetje op aan. Dat heb ik wel gedaan, en dan gaat het het stuk makkelijker.

8. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    hoiii,

Wat betreft het veel of weinig slapen, ieder kindje is anders dus daar zou ik me niet echt te druk om maken.
    je schrijft dat hij nu steeds een uurtje eerder wakker is, misschien heeft hij wat meer honger of is hij eerder uitgeslapen en kun je misschien de tijd wat langer rekken voordat hij weer naar bed gaat?
    ik zou zoveel mogelijk wel de regelmaat vasthouden, maar het tijdstip wat loslaten. ik weet niet wat je geeft fles of borstvoeding. maar is het anders een optie om hem als ie wakker is gewoon zijn voeding te geven en dan misschien per dag gezien tijdelijk een extra voeding. als hij in een sprong zit kunnen ze soms ook wat meer honger hebben. Als je fvgeeft, ik weet niet of hij helemaal zijn fles leeg drinkt misschien dat je anders iets minder geeft per fles en dan wel een fles meer, maar dat je uiteindelijk wel op dezelfde hoeveelheid voeding per dag uitkomt. (geef zelf bv, dus weet niet of wat ik bedenk allemaal wel kan hoor:()

als je dus normaal na het slapen voeding geeft, dan zal ik dat blijven doen. en dan misschien het naar bed gaan wat rekken. ik zou dus tijdstippen loslaten, maar het dagritme vasthouden. waarschijnlijk is dit tijdelijk, maar een vast dagritme blijft naar mijn idee altijd prettig voor je kindje.

grtjes joyce

9. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,249
    36,045
    113
    Begrijp ik nu goed dat je nog borstvoeding geeft? In dat geval absoluut loslaten dat ritme en lekker voeden als je kindje wakker wordt. Bij flesvoeding is dat niet zo makkelijk omdat je aan een max verbonden zit, maar bij borstvoeding dus gewoon lekker voeden.

Bij borstvoeding vasthouden aan zijn "tijden" kan juist slecht zijn, dus dat zou ik zeker niet doen. Het is altijd tijd als je zoontje dat wil.

10. MamaMarije

Weer bedankt voor de reacties, fijn dat jullie meedenken!

Ik geef inderdaad borstvoeding, 5 voedingen met een groentehap. Ik weet dat voeden op verzoek wordt aanbevolen en dit hebben we de eerste twee maanden ook heel trouw gedaan. Aangezien Lucas heel overprikkeld werd (en dus overdag niet meer sliep) door het gebrek aan ritme, hebben we vaste tijden ingevoerd en daar deed hij het erg goed op. Ik vind het zelf niet zo'n probleem de tijden los te laten, alleen ben ik een beetje bang dat de overprikkeldheid weer terug komt, of is hij daar inmiddels te oud voor?

Liefs!!

11. adi

adi Niet meer actief

Wij zaten in deze fase toen we van 6 naar 5 voedingen gingen. Ik geef wel FV, dus is niet te vergelijken, maar wij wilden de kindjes op schema 7-11-15-19-23 zetten, zoals vaak geadviseerd door het CB.
    Deze voedingsschema vonden ze prima, alleen slapen daaromheen niet.
    Toen hebben we RRR-regel dat kindje eten krijgt meteen als ie wakker wordt losgelaten. Nu zitten ze op 4 voedingen, en ze krijgen 2 voedingen meteen na het slapen, en 2 voedingen voordat ze gaan slapen.

Ik denk dat je het even aan je kindje moet overlaten. Misschien is hij toe aan een ander ritme, heeft geen behoefte meer aan zoveel slaap, en moet zijn draai weer vinden. Ik zou gewoon in mee gaan voor een paar dagen, en voeden op verzoek (vooral omdat je BV geeft). Waarschijnlijk dat hij uiteindelijk op een nieuw ritme uitkomt.

Succes!

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,249
    36,045
    113
    Mijn zoontje is ook heel lang snel overprikkelt geweest, dat duurde wel iets langer. Toch zou ik juist daarom alleen zijn ritme aanhouden. Je kunt alsnog wel rust en regelmaat toepassen hoor, alleen het hoeft niet met vaste tijden te zijn.

13. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

Jun 25, 2007
    4,181
    0
    36
    bij mijn dochtertje gaat het zo.

Bij mijn dochtertje zit er altijd 2 uur tussen.
    Dan is ze echt moe en wil ze slapen.
    Meestal valt ze dan ook gelijk in slaap.

14. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    hoi, persoonlijk denk ik dat je de rust er in houdt door vast te blijven houden aan je regelmaat. Dus steeds de zelfde volgorde van het voeden, slapen spelen. je kindje kan denk ik;) nog geen klok kijken, dus of hij nu de ene dag de fruithap krijgt om 10 uur en de volgende dag om 11 uur, ik geloof niet dat het veel uit maakt.

bij mijn oudste dochter ben ik ook nog steeds van de rust en regelmaat en zij lijkt precies te weten wat er door de dag heen gaat gebeuren. zo gaat zij nu al maanden na het eten tussen de middag naar bed en nu als ze haar broodje op heeft zegt ze zelf; slapen??:D
    als het een keertjes anders loopt is dan ook geen drama hoor, maar ik heb echt het idee dat het voor haar lekker overzichtelijk en veilig is, zo`n strak schema`tje.

groetjes joyce

15. Assi

Assi Fanatiek lid

Mar 2, 2008
    4,519
    46
    48
    Ik geef ook BV. Mijn dochtertje is nu 6 maanden.

Zelf heb ik nooit gewerkt met tijdschema's. Ik word daar zelf kriegelig van. Ze krijgt de borst wanneer zij dat wil (en dat is vaak).

Je zoontje is nu 5 maanden en geen pasgeborene meer. Hij verandert ook en iets wat 3 maanden geleden goed was, is dat nu misschien niet meer.
    Hij krijgt ook andere behoeften naarmate hij ouder wordt.

16. MamaMarije

Hoi meiden!

Ik ga het denk ik maar gewoon avonturen, al vind ik het wel spannend... Hij krijgt idd andere behoeften nu hij ouder wordt en ik merk dat ik daar nog heel erg aan moet wennen. Vraag me af en toe echt af: wat wil je nou van me? Juist omdat ie nog niet zo lang wakker kan zijn....

Naja, maar gewoon eens een paar dagen aankijken en dan zien we wel waar het schip strandt, toch? Voordeel is idd dat ik bv geef en dat ik hem dus aan kan leggen wanneer nodig. Ik hoop er maar op dat we snel weer in een (soort van) schema belanden!!

Super bedankt dat jullie meedenken, geeft toch een steuntje in de rug!
    Liefs

17. Nadja7

Nadja7 Niet meer actief

Je kunt toch regelmaat toepassen. Dat doe ik bij mijn dochtertje ook. Zij wordt steeds vaker 'te vroeg' wakker. Dan laat ik haar in de box spelen of speel ik met haar en geef haar daarna de fles (als het tijd is).
    Als je kleintje om 10.00 uur wakker is, draai je je schema om. Dus eerst spelen en dan drinken en dan slaapje....

18. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Regelmaat kan ook betekenen dat je wel voedt op verzoek, maar dat je verder een vast ritme aanhoudt. Dus als jouw zoontje aangeeft dat hij eerder honger heeft of niet meer zo lang hoeft te slapen, mag hij best eerder drinken, maar verder blijft de volgorde gelijk. Dus altijd: wakker worden, drinken, spelen, naar bed (ik noem maar wat). En of dat dan altijd op vaste tijden is, is waarschijnlijk van minder belang. Babies kunnen tenslotte niet klok kijken.
    Zo heb ik het tenminste altijd gedaan, ik geef ook bv en vindt het erg lastig om bv op vaste momenten te geven. Je weet ook nooit zeker of een baby wel zoveel gedronken heeft dat hij het 4 uur kan uithouden tot de volgende voeding, tenslotte.
    Bovendien is mijn ervaring ook dat ze voortdurend van schema veranderen. Denk je dat je het net doorhebt, en dan slapen ze ineens weer een half uur korter of langer dan eerst ;).

19. Charmer

Charmer Lid

Mar 8, 2009
    41
    0
    0
    Hallo,

Ik kan je aanraden het boek Regelmaat en inbakeren van Ria Blom (€19.90)te lezen. Daar word alles heel goed uitgelegd. Het inbakeren word alleen te aanvullig gebruikt, dus als je kindje na de regelmaat nog niet rustig word. Het gaat in het boek vooral over de de 3 (4) R's.
    Er is ook een verkorte versie, Regelmaat brengt rust (€5,75).

Hier voeden we op verzoek, boven in bed, zonder TV, zonder radio, dus zonder prikkels. Alleen ik (en eventueel papa) en de kleine.
    Dan knuffelen en dan schone broek en dan naar bed. Ik leg haar altijd wakker te slapen. Deze volgorder is altijd het zelfde. Nu weet ze waar ze aan toe is. Wakker worden en opgepakt worden is voeden. Slaap hebben en opgepakt worden is naar bed.

Nu is de kleine (bijna) 9 weken en nu gaat ze na de schone broek in de box (vaste speel plek) tot dat ze slaapt heeft en dan breng ik haar naar bed.

Kindje van 7 - 12 weken zijn ongeveer 60 tot 75 minuten wakker incl. voeden. Kinderen van 3 - 5 maanden zijn 1,5 uur wakker incl. voeden.

Deze wijsheden heb ik gekregen na het lezen van het boek.
    Hier werkt het super goed. Ze is een lief, vrolijke en tevreden meisje.

Share This Page