Beste ouders, Ik weet dat er al meerdere topics hierover zijn geweest, maar ik was benieuwd over er ook ouders (net zijn begonnen) met de redressiehelm en wat de ervaringen zijn. De huidige topics zijn alweer verouderd. Mijn zoontje had voordat we met de redressiehelm begonnen een CPI van 102%. Dat betekent dat hij een zeer ernstige symetrische afplatting heeft aan de achterkant. We zijn met 6 maanden en 1 week begonnen met de helm. We zijn nu 5 weken verder en ik zie wel veranderingen. Voor ouders die al verder zijn, wanneer begonnen jullie echte resultaten te zien? Wat was de begin waarde en de eind waarde van de meting? Mensen die nu bezig zijn verdragen jullie kindjes de helm met de hitte? Zien jullie al verbetering? Ik hoop dat er mensen zijn die de ervaring kunnen delen!
Hoi! Ik lees even mee. Hier ook een redressiehelm sinds hij 4,5 maand was, hij heeft hem nu ongeveer 2 maand en we zijn al verbetering. Hoeveel het precies is, weten we niet aangezien ze nog niet weer gemeten hebben. Met de hitte heeft hij zijn helm (met uitzondering van 2 nachten waaronder afgelopen vrijdag) de hele tijd op gehad. Zolang hij niet te erg zweet mag hij de helm op hebben van ProReva en ook van ons . Hij heeft er geen last van gelukkig! Fungeert ook mooi als stoothelm, hihi! Ow ja zijn ODDI is bijna 119% en CPI 110%, nu waarschijnlijk dus minder!
Beste Miepje, Wat fijn dat je reageert en dank voor je reactie. Dat zijn ook heftige waardes idd. Fijn dat jullie al zo vroeg met het helmpje konden starten. Ik wilde dat ook eerder, maar door de fysiotherapeute werd dat afgeraden. Achteraf soms spijt dat ik niet meer had doorgedrukt. Hoe eerder, hoe beter volgens mij. Het fungeert hier ook als stoothelm. Hij kruipt als een gek en bots tegen dingen aan. Ook in bed "boinkt" hij de hele tijd tegen het bed aan. Heb jij ook foto's gemaakt van de vorderingen? Hebben jullie de helm al vaak laten aanpassen? Wij hebben een helmpje van Livit Amsterdam. Deze is zonder kinband en met luchtgaten bovenop en de oren zijn vrij. Hij heeft er verder geen last van.
Mijn vriend is aanmeter bij Livit, in het noorden, en hij heeft al veel helmpjes aangemeten. Ik hoorde hem juist altijd over dat mensen die helmpjes niet consequent genoeg op deden (23 uur per dag) of bij warm weer ging het ook nog wel eens "mis"... Ik geloof dat ik hem heb horen zeggen dat het bij erg zweten boven de 25 graden Celsius niet hoeft... Maar ik kan me vergissen hoor! Ik kan het hem even navragen als hij thuis komt vanavond...
Hoi Bella, Als het kon was ik al nog begonnen, want het werd bij mijn zoontje heel snel slechter, zowel de afplatting als de scheefheid. Maar ja, eerder dan dit kon niet (met 4 maanden laten aanmeten en een week later de helm), want anders zou de nek niet sterk genoeg zijn. Vanaf 2 maanden hebben we fysio gehad en het hielp wel om zijn voorkeurshouding te doorbreken, maar zijn hoofd was toen al zo afgeplat dat er geen houden meer aan was. We hebben ook nog foto's laten maken in het ziekenhuis omdat er een verdenking was van craniosynostose (voortijdige vergroeiing van de schedelnaden), maar gelukkig heeft hij dit niet. Zijn gezichtje is ook gewoon symmetrisch gelukkig. Bij jullie ook? We hebben wel wat foto's gemaakt, maar daarin ben ik wat laks (stom ). Jullie wel? We voelen al een lichte bolling op zijn achterhoofd, daar zijn we al heel blij mee. Het hele scherpe is eraf. Wij hebben er ook eentje zonder kinband met gaten en de oren vrij. Er zit een scharnier in de helm om hem strak te zetten (geen schalen zoals bij Livit). Dit is al zijn 2e helm want de 1e zat niet goed, met de 1e helm gingen we elke week naar ProReva en nu 1x per 2 a 3 weken. Het enige jammere aan de helm vind ik dat je lastiger kan knuffelen. Hij slaat me vaak met de helm in mijn gezicht . Met knuffelen doe ik de helm even af en dan later weer op. Hij draagt em minimaal 23 uur per dag. Hoe hebben jullie dit gedaan met het warme weer?
Hoi Nienke, Ben wel benieuwd hoe ze er tegenaan kijken bij Livit. Bij ProReva hoeft de helm niet perse af, als hij het maar niet te heet heeft. Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden. Het hoofd groeit sowieso door en de afplatting, bij het liggen op het achterhoofd, verergert wel weer zonder helm. We hebben elke keer naar onze zoon gekeken en ingeschat dat 28/29 graden op zijn slaapkamer te warm is voor de helm. Daaronder lieten we de helm gewoon op. Wel vaker overdag even af, hoofdje en helmpje vaker wassen met water. Wij trekken hem uiteraard wel zo min mogelijk kleding aan in zijn slaapzak als hij zijn helmpje op heeft.
Ha Miepje, Dat is nog best veel heen en weer gereis voor de helm, maar wel een fijn idee dat het hoofd zo groeit waardoor het aangepast moet worden. Ik heb de helm vorige week voor het eerst laten aanpassen. Hij zat te strak. Het helmpje was 5 dagen af ivm ziekte en hoge koorts. Helaas toen ik hem weer opzette, was hij krap geworden. Betekende dat hij groeispurt had gehad tijdens de helmloze dagen . Hij ligt praktisch niet meer op zijn achterhoofd, waardoor er ook wel wat natuurlijk herstel zal zijn...maar met een helm op gaat het toch sneller. Ik maak veel foto's, maar dat is toch lastig. Die kleintjes zijn zo bewegelijk, dus de positie is altijd anders en vanaf net een andere hoek ziet het er al weer anders uit. Voordat wij begonnen viel zijn platte hoofd erg op. Het was zo recht als een tafeltje en inmiddels begint die opvallendheid af te nemen (ook omdat hij iets meer haar krijgt inmiddels). De bobbels en bollingen voel ik ook op zijn achterhoofd. Inmiddels loopt zijn achterhoofd niet meer in een rechte lijn vanuit zijn nek. Hij heeft ook een groter voorhoofd door de afplatting en dat begint ook meer in verhouding to komen. Verder is hij helemaal symetrisch. Hij heeft een ODDI van 101%. Dus dat is verwaarloosbaar. Als je het leuk vindt kan ik je wel wat foto's e-mailen. Ik mis het knuffelen ook. Zo'n helm creeert toch afstand op een bepaalde manier, maar ik moet ook zeggen dat als ik hem 's avond even afdoe voor het luchtuurtje dat ik ook weer ff moeten wennen aan het gezicht zonder helm haha.
Hier een mama van een meisje wat klaar is met de helm! Maar zo onwijs blij dat we het gedaan hadden zij had een afplatting van 108% en toen we klaar waren 97 ongeveer! Ik vond het op het laatst wel zwaar omdat ze dat ding de hele tijd afwilde doen Wij hebben wel stug dat ding 23 uur per dag opgehad alles voor ons meisje was ons motto Hihi.. Wij zagen vrij snel al verbetering gelukkig!
Beste Porsche, Bedankt voor het delen van je ervaring! Fijn dat jullie zulke positieve evaring hebt met de helm! Ik denk dat het heel snel gaat. Die 5 weken gaan al zo snel voorbij. Het is idd alleen maar voor het beste! Ik hoop net zulk goed resultaat te boeken
Wij zijn eind juni begonnen met het helmpje. Zijn ODDI was toen 111,6 % en zijn CPI 94 %. We zijn nu dus iets meer dan een maandje bezig en zien echt al verschil. 20/9 moeten we weer terug en dan gaan ze een tussenmeting doen, waar ik dus heel benieuwd naar ben. De eerste maand heeft ie m ca. 21 uur p.d. opgehad en nu ruim 10 uur p.d., omdat hij steeds op zijn buik draait. Dan mag het helmpje ' s nachts niet meer op. Met dat hele warme weer heeft hij zijn helmpje niet op gehad. Hij is van zichzelf altijd al heel warm (meestal rond de 37.3/37.4) en met het helmpje schoot ie elke keer boven de 38 graden. Navraag gedaan bij het orthopediecentrum/fysio en die waren ook akkoord. Ik mis ook het knuffelen, maar ben wel blij dat we toch de keuze voor het helmpje gemaakt hebben.
Rolinka bedankt voor het delen van je ervaring. Erg fijn om zo in contact te zijn met mensen die hetzelfde meemaken. Fijn dat je al vorderingen ziet! Kan je mij op de hoogte houden als je de volgende meting hebt gehad hier? Ik ben erg nieuwsgierig. Bij mij zeiden ze dat ze het pas de 10de maand doen (dus na 4 maanden). Ik heb met die warme dagen weleens gehad dat hij warmte uitslag had op zijn voorhoofd door de helm, waardoor ik hem iets langer eraf moest houden. Gelukkig trok de uitslag wel relatief snel weg!
Ons zoontje heeft sinds 11 juli een helmpje. 2 weken daarna hadden we al verbetering. Hij begon met 93,2 en het was 2 weken daarna 90,6 en toen had hij hem nog niet eens 23 uur per dag op. Nu met de warmte heeft hij hem in de nachten niet op. Wij zijn heel blij met de beslissing die we genomen hebben. Wij krijgen trouwens elke 3 weken een meting. Andere niet ? Hoe passen ze de helm dan aan ?
Beste Loontje! Dat is een snel resultaat! Ongelooflijk. Bij ons keek ze naar de druk plekken en maakte ze een holling aan de achterkant in 1 van de foam lagen zodat de helm weer ruimer zat. Bij welk orthopedish centrum loop jij? Kamer orthopedie?
Wij zitten bij Eemland Ik kan wel een foto plaatsten van het tot nu toe resultaat. Maar alleen als jullie dat willen natuurlijk.
Hoi Bella, Stuur maar een paar foto's ben wel benieuwd. Ik weet niet hoe het eruit ziet, alleen een hoge CPI. Het hoofd van onze zoon had (van bovenaf) een scheve eivorm, beetje lastig uit te leggen.... Als je hem van zijn scheve kant bekeek, leek het net of hij een waterhoofd had. Dat is gelukkig nu al helemaal weg. Als het zo zou blijven, dan ben ik al gelukkig eerlijk gezegd. Als je ook foto's wil zien, laat maar weten!
Hoi Rolinka, Bij welke helmpjesmaker zitten jullie dan? Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord dat je baby niet op zijn buik mag slapen met een helm op. Die van ons doet dat namelijk wel gewoon...
Wij krijgen pas weer een meting met 8 of 9 maanden.... Bij ons kijken ze waar er ruimte nodig is en vervolgens maken ze de helm warm zodat het materiaal iets boller kan worden gebogen. Er zitten verder geen lagen in de helm.
@loontje, das een megaverbetering. Echt fijn voor jullie! Zoveel is het bij ons nog niet verbeterd.... (zei ze met een sip gezicht)