Redressiehelm

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Bella223, Aug 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Bedankt voor de opbeurende woorden. Onze kinderarts zei ook dat het hoofd groeit zoals de hersenen groeien. Rond dus. Ik heb begrepen dat je met het redressiehelmpje de vorm versneld beïnvloed. Wat anders in 1,5 jaar bewerkstelligd wordt, wordt nu in een half jaar 'hersteld'. Maar ook dat bij een CPI boven de 95 % het hoofdje zonder interventie van een helm niet voldoende zal 'herstellen'. Ik hoop toch echt dat de boel nog bijtrekt. Ben zo bang dat ze later gepest wordt om de vorm van haar hoofd. Beetje suf misschien om daar nu al aan te denken. Maar t is zo'n prachtig meisje en ik zou dat gewoon verschrikkelijk vinden. Maar goed, dat laatste is een beetje off topic.

2. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

Jan 1, 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Ons zoontje heeft vorig jaar een helm gehad. Hij was begonnen met een ODDI van 114,8% en een CPI van 91%. We zijn begonnen toen hij 6,5 maand was. Bij zijn eindmeting waren de waarde ODDI 106,3% en CPI van 87,9%. Als je over zijn hoofd aaide voelde je achter op zijn hoofd nog een deuk. Nu na een jaar zie je er helemaal niks meer van en is het nog mooi bijgetrokken.

Wat jij zegt klopt. Het hoofdje groeit in het eerste jaar heel hard. Met een helm kunnen ze dan heel snel verbetering bewerkstelligen. Wij zouden nog verder gekunnen hebben met de helm, maar dan moesten we nog eens een half jaar de helm dragen. Hier hebben wij niet voor gekozen. De laatste maand had hij hem al bijna niet meer op vanwege de warmte. En als hij hem op had dan zat hij er de hele dag aan te trekken om hem af te krijgen.
    Wij hadden een helm van livit. Een hele dichte met een paar gaatjes. Ook hier werd afgeraden om mee te slapen als het kindje kon draaien.

3. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

Feb 13, 2008
    1,089
    1
    38
    Nederland
    @ appletree, dikke knuffel voor jou!

Volgens mijn fysio is de werking van een helm niet bewezen en herstelt het hoofd zich in de loop van de tijd (deels) vanzelf.

Het komt vast goed met je meisje! Ze blijft vast net zo prachtig als ze nu ook al is!

4. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Hier al vanaf week 4 bezig met fysio...
    Siem lijkt een deuk te hebben op zijnachterhoofd raar wel want bovenste en onderste stuk zouden dan ook plat moeten Zijn. Fysio heeft nog. Ooit gemeten want ziet er goed uit... En we zien verbetering... Dus hopelijk blijft helmpje hem bespaard.
    23 aug wordt siem gemeten omdat cb er om vroeg... Echt benieuwd naar de waardes

5. Bella223

Bella223 Lid

Aug 7, 2013
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Miss Appeltree wat een verhaal! De zorgen die je hebt zijn de zorgen die iedereen hier heeft denk ik, maar wat de anderen ook al zeggen trekt het echt wel bij en met het groeiende haar zal het alleen voor een getraind oog opvallen. Mijn nichtje had ook een behoorlijk scheef hoofd. Zij heeft geen helm gehad, is nu 12 en je ziet er echt niks meer van!

@Miepje dat is weer een heel ander helmpje ja! Als het z'n werk maar doet!

@XMoniqueX dat zijn mooie resultaten inderdaad. Fijn dat het geholpen heeft en dat het zo goed is bijgetrokken!

6. Bella223

Bella223 Lid

Aug 7, 2013
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog updates dames over de redressiehelm?

7. cinenap

cinenap Nieuw lid

Aug 19, 2013
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,
    ik lees ook even mee, hier heeft mijn zoontje sinds vrijdag een helmpje en zijn nog aan het wennen. Vandaag 2 uur op 1 uur af, enz. wat ik wel merk is dat hij snel over zn oogjes heen zakt als hij ermee op zn rug ligt. En hij zweet er heel erg onder, ben een beetje bang dat dat nu erger word met het warme weer.
    Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
    en hoe zijn jullie ervaringen met snachts slapen? ik heb ook weer ergens gelezen dat baby's er niet mee mogen slapen als ze op de buik draaien?

8. aora

aora Actief lid

Sep 6, 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    @ miss Appletree: Dit is wat ons is verteld toen ik voor onze dochter (nu 1,5 ) een helmpje aan het regelen was: De hersenen duwen de schedel naar buiten. Als een baby op de rug ligt dan kunnen de hersenen die kant niet opduwen. In milde gevallen van afplatting herstelt de schedel zich als het kindje gaat zitten en op de buik gaat liggen. Doet een kindje dat niet of is de afplatting te fors dan zal het hoofdje nooit perfect rond worden.

Ons is ook verteld dat in elk deel van Nederland andere adviezen gegeven worden. In het noorden kom je bijna geen helmpjes tegen omdat de kinderartsen er geen heil in zien. In het midden van het land zijn ze gemakkelijker. Dit is ook de reden dat het helmpje uit het basispakket verdwenen is. Zonder gedegen onderzoek wordt vele ouders de keuze ontnomen.

Wij waren zielsgelukkig met het helmpje. Haar afplatting was echt extreem. Haar nekje zat vast en zij kon haar hoofdje niet meer dan 5 cm draaien. Pas na 8 maanden was dat hersteld. Mijn dochter heeft nu nog steeds een afplatting maar het is bijna niet meer zichtbaar. Een resultaat dat we niet bereikt hadden zonder de helm.

Het is jammer dat een arts zo gemakkelijk het resultaat van de helmpjes wegwuift.

@cinenap: Mijn dochter had hem in de hittegolf van vorig jaar op. Ik heb hem alleen afgezet als het boven de 27 graden was. Voor de rest heb ik haar koel gekleed. Ze zweette wel maar kon zich goed genoeg koelen. Voel in het nekje of het te warm is en leg je vraag ook voor aan de orthopedisch adviseur die het helmpje voor je aangemeten heeft. Zij kunnen je advies geven en indien nodig geruststellen.

@ miss appletree: was geen aanval op jou maar een reactie op wat je arts tegen je gezegd heeft.

9. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

May 17, 2012
    2,195
    464
    83
    Female
    Ik ben vorige week nog even langs geweest om de helm weer aan te laten passen. Volgens de orthopeed was er al wel verschil meetbaar in de lengte/breedte van het hoofdje en was er ook al wat verschil m.b.t. de afplatting.

@cinenap,
    Als t helmpje over zijn oogjes zakt, is ie volgens mij niet goed aangemeten. Ik zou daar even over bellen. Helmpje hoort strak te zitten. Dat zweten is normaal. Het enige vervelende eraan is dat dat helmpje er enorm door gaat stinken, maar dat is dan maar zo.
    Met de hele warme dagen hier heb ik het helmpje ook afgedaan, maar de orthopeed adviseerde juist om op die dagen het helmpje ook op te houden. Met warm weer groeien baby's namelijk beter, dus heb je meer profijt van het helmpje.

Het enige wat je in de gaten moet houden is de temp van je kleine. Boven de 38,5 mag het helmpje niet op. (en ook niet na vaccinaties).

's nachts heeft Robin zijn helmpje ook op. Als het een helmpje zonder kinbandje is, mag deze 's nachts opblijven, ook als je kleintje gaat draaien. Met kinbandje is dat gevaarlijk als kleintjes gaan draaien. Die moeten dus af 's nachts.

10. aora

aora Actief lid

Sep 6, 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    @ rolinka: mijn dochter had een kinbandje en mocht hem wel ophouden. Ik heb wel altijd een aerosleep op haar matras gehad voor mijn eigen gevoel :)

@ cinepap: Ik ben het eens met Rolinka de helm hoort niet over de ogen te vallen. Daar zou ik zeker mee teruggaan. Hij moet goed passen hij wordt immers bij elk bezoek op maat gemaakt. Heel klein beetje scheef moet kunnen maar dit klinkt niet goed.

Ik ben de zomer doorgekomen zonder al teveel stank. Elke dag heb ik de binnenkant van de helm schoongemaakt. Ik gebruikte daarvoor die 70% alcohol die je ook in je kraampakket vindt en die deed ik op gaasjes (steriele gaasjes). Beide kan je gewoon kopen bij de kruidvat. Dan gewoon het gaasje langs de binnenkant vegen. Extra vegen op de geelbruine plekjes want dat is wat je ruikt. Geen bacterie die het overleeft en daarom bijna geen stank.

11. anjav

anjav Fanatiek lid

Dec 11, 2011
    1,690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi meiden, ik meld me hier ook even.
    Ons zoontje heeft sinds een paar weken ook een redressiehelmpje.
    Via Livit Tilburg. Maar wij laten hem niet met het helmpje op slapen 's nachts. Hij ligt altijd op zijn buik te slapen, en ik heb vaker gelezen dat het niet mag. Die helmenmaker (of hoe zo iemand ook heet) zei dat we via de fysio nog wel tips etc konden krijgen over hoe we L.uka op zijn rug konden laten slapen, maar dat wil ik gewoon niet. Ik wil hem niet zijn nachtrust ook nog af nemen.
    Hij heeft 'm nu van 7 tot 7 op. Dat lijkt me wel genoeg dan toch?
    Want in de nacht ligt hij alleen op zijn buik, dus ook geen druk op zijn achterhoofdje.

12. S1978

S1978 Actief lid

Dec 7, 2011
    398
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon is inmiddels bijna 4 en heeft een perfect rond hoofd! Bij Livit is bij 5 maanden een helmpje aangemeten en twee weken later zijn we hem heel trouw gaan dragen. idd 23 uur per dag. Hij had in de zomer en najaar nooit sokken en schoenen aan zodat hij de warmte via zijn zooltjes kwijt kon. Op extreem hete dagen idd af en toe even af, frisse washand en weer op die helm. Hij had ook een asymmetrie in zijn gezichtje en nu is het echt weer mooi. Ik heb ook gemerkt dat hij omdat die helm echt nooit af ging hij er echt geen last meer van had. Het hoorde gewoon zo. succes!

13. proudmommy2013

Hier waardes gemeten bij 3,5 maand
    Oddi 103 cpi 96

We hebben nog 2 maanden om er zelf aan te werken...
    En denk ook wel dat het goed gaat komen...
    Siem rolt sinds vandaag zelf op zijn buik dus met spelen etc minder druk op achterhoofd. Met slapen zien we hem veel draaien en veel op zijn llnker en rechter oor liggen...

We schrokken eerst wel van cpi, omdat we al vanaf week 6 ongeveer bezig zijn met fysio en zij gaf aan dat het wel goed zat....

14. anjav

anjav Fanatiek lid

Dec 11, 2011
    1,690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb het toch nog even bij Livit nagevraagd ivm mijn zoontje's buikslapen en het redressiehelmpje, en ik kreeg dit als antwoord:

"Wanneer uw zoontje op zijn buik slaapt, hoeft de helm niet op. Sterker, het wordt afgeraden om de helm te dragen bij buikslapen. Dat kan nl een risico zijn voor het vrij ademhalen van het kindje.Het kan geen kwaad dat de helm in deze situatie dan maar 12 uur gedragen wordt.

Mocht u verder vragen hebben, kunt u ook altijd bellen met de vestiging die u het helmpje heeft geleverd."

Voor wie zich dit ook af vroeg.

15. proudmommy2013

En als je kindje buikslaper is, is de druk van het hoofdje af... Dus kan het goed ontwikkelen..

16. anjav

anjav Fanatiek lid

Dec 11, 2011
    1,690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ja, dat weet ik.
    Dat leek mij ook al. Maar bij sommige helmpjes mogen ze wel op de buik slapen, en moeten ze 'm toch 23 uur per dag op.

Loontje; bij jou hadden ze toch wel gezegd dat T.ygo z'n helmpje 's nachts op moest houden?

17. Loontje85

Loontje85 Fanatiek lid

Sep 19, 2008
    3,465
    0
    36
    Sales-/Logistic-Assistant
    Purmerend
    Wij mogen inderdaad wel het helmpje op 's nachts ook als hij op zijn buik slaapt, maar wij hebben een ander helmpje misschien dat dat wel uitmaakt ?

18. Loontje85

Loontje85 Fanatiek lid

Sep 19, 2008
    3,465
    0
    36
    Sales-/Logistic-Assistant
    Purmerend
    Wij begonnen bij een cpi van 93,2 en na 5 weken was zijn cpi 88,6 gaat de goede kant op. Ben al erg blij met het resultaat.

19. Vrouw1982

Vrouw1982 Fanatiek lid

May 17, 2012
    2,195
    464
    83
    Female
    Robin houdt zijn helmpje ook 's nachts op. Helmpjes zonder kinband mogen 's nachts op, met kinband niet.

Loontje, wat een goed resultaat zeg! Wij hebben 20/9 een meting. Ik ben zo benieuwd!

20. anjav

anjav Fanatiek lid

Dec 11, 2011
    1,690
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ons manneke heeft ook een helm zonder kinband hoor.
    En dan nog mag hij 'm 's nachts niet op.

Share This Page