Redressiehelmpje ja of nee?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nada82, 25 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nada82

Nada82 Lid

1 mei 2010
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Mijn zoontje van 5 en een halve maand heeft een voorkeurshouding ontwikkelt en nu is een kant van zn hoofdje afgeplat. Hij is ook niet met een helemaal bol achterhoofdje geboren. Omdat hij wat klem zat in het baringskanaal had hij al een beetje een punthoofdje.
    Hij moet waarschijnlijk een helmpje, het is nog niet helemaal zeker. We moeten eerst nog naar de kinderarts omdat het toch een beetje een twijfel is. Hij heeft een voorkeurshouding naar rechts. De waarders van zijn hoofdje zijn: ODDI ( scheefheid ) 113,5 %, dus boven de 110% en dit zou betekenen dat het zonder helmpje duidelijk waarneembaar blijft. Zijn CPI ( afplatting ) is 92% dus deze valt mee. Nu ben ik erg benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik vind deze keuze heel erg moeilijk. Maar toch vind ik zijn hoofdje schuinachter wel best plat. De andere kant is wel wat boller. Hij heeft alleen nooit zo'n bol achterhoofdje gehad vergeleken met andere babies. Dat zou ook wel weer verschillen per baby? Nu ben ik nieuwsgierig bij welke waarde je ongeveer een helmpje neemt en bij welke waardes jullie het aandurven zonder helmpje. Ben echt heel erg benieuwd naar ervaringen van andere mensen en zowel ervaringen met helmpje maar ook zonder helmpje, mensen die er toch niet voor gekozen hebben. En of het hoofdje dan alsnog bijgetrokken is. Je weet natuurlijk ook nooit of het nog zal herstellen zonder helmpje als je wel voor de therapie gaat. Wij willen ook graag de juiste beslissing nemen en geen spijt krijgen van een bepaalde keuze. Je kan ook maar een keer kiezen, en het laatste wat ik wil is dat hij later met een plat achterhoofje rond loopt. Een helmpje lijkt me ook niet alles. Maar goed het moet dan wel helpen natuurlijk. Je hoort zoveel verschillende dingen.

Groetjes
    Nada

2. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

wij hebben er wel voor gekozen omdat ik er alles aan gedaan wilde hebben zodat ik later geen spijt kon krijgen. Als het niet weg zou trekken en hij later aan mij vroeg waarom hij een plat hoofd had, tja, dat gevoel dus.. Maar er zijn inderdaad ook gevallen bekend waar het vanzelf wegtrekt.
    Als het hoofje eenmaal plat is, rolt het hoofd daar vanzelf naartoe. Bij mijn zoontje dus ook, Hij lag er altijd op. Daardoor ook voorhoofd en oortjes scheef gegaan. Na opmeten helm en ophalen alleen nog maar verslechterd. Hierdoor was ik blij dat wij ervoor gegaan zijn. Na twee weken helm zag ik al enorm verschil.
    Maar het is vaak ook een gevoelskwestie bij de ouders. Moeilijke keuze.
    Mijn zoontje heeft eerst fysio gekregen maar hij ging toch gewoon altijd terug liggen in zijn voorkeur.
    De eerste 2 dagen was het brullen bij het op en afzetten maar nu merkt hij er niks meer van en slaapt en eet zoals eerst.

3. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Onze dochter had een ODDI van 109% en wij hebben wel gekozen voor helmpje, deze heeft ze 2 maanden opgehad, toen de ODDI gecorrigeerd naar 104%. Kon nog meer verbeteren maar ze wilde het helmpje niet meer op dus wij hebben de strijd opgegeven..

4. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik heb er zelf gelukkig geen ervaring mee, maar wel in de direct omgeving meegekregen.
    De waardes weet ik zo helaas niet voor je, dus daar kan ik je niet aan helpen.
    Wat ik wel gezien heb is dat de ouders er in eerste instantie erg veel moeite mee hadden. Het leek ze vervelend voor hun kleintje en ze waren bang dat hij erdoor beperkt zou worden in zijn doen en laten. Vooral dat hij slecht zou gaan slapen door de helm.
    Het tegenovergestelde is echter waar. De kleine heeft er alleen de eerste dag een klein beetje moeite mee gehad en dat was ook meer omdat hij het gek vond om op zijn hoofd te hebben. Daarna deed hij er alles mee en het heeft hem nooit ergens mee beperkt. Ook slapen ging prima, op de een of andere manier is het iets waar kleine kindjes erg snel aan wennen. En eenmaal gewend maakt het ze niks meer uit.
    Als ik voor de keuze zou staan zou ik zeker wel voor een helmpje kiezen, Vooral bij een jongentje (die meestal toch kort haar hebben) kun je het anders erg goed blijven zien.

Toch is het ook weer een erg persoonlijke keuze, want het is meestal puur cosmetisch. (op een enkele uitzondering daargelaten)
    Je kindje zal zolang de afvlakking niet te erg wordt en de hele schedel vergroeid er echt niks aan overhouden behalve dan een vlakker achterhoofd. Het is dus iets waar jullie als ouders nu voor jullie zoontje over moeten gaan beslissen. Een paar maand een helmpje dragen waar hij geen probleem van zal maken, of kans op een vlakker achterhoofd waar hij misschien later zelf wel problemen mee heeft cosmetisch gezien.

5. Boyandgirl

Boyandgirl Actief lid

24 nov 2009
    444
    0
    0
    Hier een verhaal waarbij we geen helm hebben genomen.

ons mannetje lag alleen maar op zijn achterhoofd dus dat was afgeplat de oddi was 103% dus niet scheef de cpi was 96,3% ds behoorlijk plat, je kon het ook heel duidelijk zien. Onze huisarts vond het wel meevallen en het cb ook en zeiden beide dat het niet bewezen is dat het helpt, wij hebben toen ons mannetje 2 weken lang op de zij in bed gelegd en toen op een helmenspreekuur bij de kinderarts weer laten meten en toen was de CPI 92,1% dus een behoorlijke verbetering in 2 weken tijd wij kwamen er dus ook niet meer voor in aanmerking. Ons mannetje is nu 10 maand oud en je ziet er echt niks meer van zijn bolletje is erg mooi geworden en dat zegt ook het CB en Huisarts. Dus tja hier een succes verhaal zonder helm

6. Nada82

Nada82 Lid

1 mei 2010
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor jullie reacties. we zijn er nog steeds niet helemaal uit, maar we moeten vrijdag naar de kinderarts dus dan even verder kijken. Het blijft moeilijk, en dan vooral omdat je zoveel verschillende verhalen hoort. en de een zegt dit en de ander weer dat. De huisarts vond het wel meevallen en de fysio vond het toch best plat. Het lijkt wel of hij nog steeds een beetje een voorkeurshouding heeft, moeilijk om dat weg te krijgen ondanks dat we hem zoveel mogelijk op de andere kant leggen. Ik ben heel benieuwd wat de kinderarts zegt.

Groetjes

Nada

7. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Pff lastig meid, ons meisje had een afplatting en voorkeurshouding maar de afplatting was maar 106% en met zijligkussen is het 101 geworden dus wij hoefden gelukkig niet te kiezen :) maar ik neem aan dat je dat allemaal ook al hebt geprobeerd.

8. carlo1987

carlo1987 Fanatiek lid

9 feb 2010
    1.043
    0
    0
    verzorging
    nijmegen
    Mijn zoontje heeft nu 2 maanden zijn helm. En ik heb totaal geen spijt van de keuze. Het gaat ontzettend goed. Ook met de warme dagen doet hij het goed, ondanks dat hij t snel warm heeft. Hij had een voorkeur naar rechts. En dus rechts afgeplat. We hebben hem ook een tijd lang op de zij in bed gehad, maar t mocht niet meer baten. Ook mijn zoontje heeft klem gezeten tijdens de bevalling en heeft daar tijdelijk een bult aan over gehouden.
    Ik mag niet voor jullie kiezen. Maar ik zou het zo weer doen! Het is meer zielig voor de ouders als voor het kind, je kindje heeft niet door wat het is. En het is nooit bewezen maar de resultaat bij mijn zoontje is voor mij bewijs genoeg. Hij had een oddi van 114,5% wat volgens het scheve hoofden spreekuur toch al aardig fors was. Daar was 108% reden voor een helmpje. En wij zien in 2 maanden tijd al een super verandering. Toevallig vandaag weer naar de orthopeed geweest en het helmpje is alweer losser gemaakt. Mocht je meer info willen dan mag je me altijd pb-en.

Liefs xxx

9. hallokarinahier

hallokarinahier Actief lid

22 feb 2009
    116
    0
    0
    Secretaresse
    Provincie Utrecht
    Hoi,

Ons ventje had ook een voorkeurshouding.
    We zijn vrij vroeg begonnen met kinderfysio met 11 weken.
    Het belangrijkste was dat hij 's nachts op zijn zij lag waarbij hij dan op de goede kant lag.
    Zijn waardes waren als volgt:
    ODDI 106,7% (was 113 %):
    classificatie van "zeer ernstig" naar "mild, duidelijk zichtbaar".
    CPI 92,1% (was 92,7%): classificatie blijft blijft mild, duidelijk zichtbaar.
    Alleen al dit verschil in slechts een korte tijd tijd, hij is nu 5,5 maand, vonden wij een helmpje niet nodig.
    Omdat hij ook steeds meer op zijn buik gaat spelen en uiteindelijk gaat zitten wordt het alleen maar beter.

Succes met je keuze!

10. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    #11 soley, 7 aug 2011
    Laatst bewerkt: 7 aug 2011
    Hier met 6 weken een ODDI van 103,5 en een stevige voorkeurshouding. Met 7,5 maand een ODDI van 112,8. Helmpje werd zeer sterk aangeraden, omdat ook haar gezichtje scheef werd.

Zit je zoontje veel, rolt hij zelf om, ligt hij vaak op zijn buik? het kan zijn dat dat het helpt te verminderen, maar dat gaat vaak wel langzaam, zeker als hij s nachts nog op zijn voorkeurskant gaat liggen. Bij mijn dochter is het tussen de meting bij het schevehoofdenspreekuur en het gereed zijn van het helmpje al licht verbeterd, daar zat vier weken tusen. In die vier weken is ze ook veel meer gaan zitten en rollen, vandaar de verbetering, maar in dat tempo, zeker als ze nog op dr voorkeurskant slaapt, zal de scheefheid tegen de tijd dat de schedelnaden dicht zijn niet genoeg verbeterd zijn. De afplatting is inmiddels wel helemaal weg, ze zit nu onder de 89.

Bij zo'n hoge ODDI, vertelde onze arts, trekt het niet volledig meer uit zichzelf bij. Onder de 108 is daar nog wel kans op, vandaar dat daar de grens vaak gelegd wordt. Wij hebben gekozen voor een helmpje, ze heeft hem nu een paar dagen en het gaat boven verwachting goed. Alleen het op en afzetten is huilen geblazen, maar dat is voor ons allemaal wennen. Als hij zit, is het goed.

In jouw geval zou ik toch voor een helmpje kiezen. Het is een hoge ODDI-waarde, de kans dat het bijtrekt tot nauwelijks waarneembaar is niet zo groot, en daarbij, het is een jongetje. Vaak hebben die toch de haren korter dan een meisje, en als je dan goed ziet dat het scheef is, is dat toch jammer.
    Met een ODDI 113,5 vind ik het eerlijk gezegd niet eens een twijfelgeval... rond de 108, dan zou ik twijfelen.

11. Eefje070809

Eefje070809 Actief lid

2 mrt 2010
    111
    1
    0
    Onze zoon lag ook alleen maar op zijn achterhoofd en kreeg dus een afplatting.. hoofdje laten meten we zaten net op het randje dat hij geen helmpje hoefde (weet de waardes helaas niet meer).. Hebben dat dus toen ook niet gedaan.. Kregen wel een kussentje mee om hem daarmee meer op zn zij te laten liggen en moesten een paar keer terug komen voor controles..
    Zij zag al snel verbetering en toen stopte de controles ook..
    En nu zeggen mensen ook regelmatig wat krijgt hij weer een mooi rond bolletje..Wij hebben dus het geluk gehad dat het met op zn zij liggen opgelost kon worden..

Maar had de fysio toen tegen ons gezegt hij moet een helmpje dan hadden we het meteen gedaan.. zonder twijfel! Tuurlijk leuk is het niet, (vaker meer voor de ouders) maar je hoort zoveel positieve verhalen erover.. baat het niet, schaat het niet..

succes

Deel Deze Pagina