Redressiehelmtherapie word niet meer vergoed

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by SeaShell, Jun 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek

Dankjewel...

De beste tip voor elke moeder: Luister naar je eigen instinct en hou daar aan vast. Als jij denkt dat het niet klopt, dan moet je ingrijpen.
    Vertrouw op jezelf, het word ons al zo moeilijk gemaakt in wat goed is en wat niet. Maar 1 ding is zeker:
    Voorkomen is altijd beter (en goedkoper;)) dan genezen.

2. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Misschien begrijp ik je vraag verkeerd.
    Maar je kunt je in Nl extra verzekeren door een aanvullende verzekering af te sluiten. Die geldt dan ook voor je kinderen.
    Neem aan dat je dat wel wist.

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Hoeft niet altijd

Zoon had al met 3 maanden fysio
    Hebben we zelfs slapend op zijn zij gelegd en telkens om en om
    Alleen 1 minuut later lag zoonlief weer op z'n rug uit de deltasleeper, hij was en is gewoon erg sterk

Op z'n rug legde wij hem bij elk slaapje om en om
    Ene keer hoofdje links met een knuffel erbij, andere slaapje rechts met een knuffeltje erbij, maar 2 minuten later draaide hij toch weer op links
    Babyfoon met camera dus 100x naar boven en goedleggen, maar na enkele seconde draaide hij toch weer naar de voorkeurshouding

2x per week fysio vanaf 3 mnd, deed de oefeningen prima, maar baby's slapen nu eenmaal 90% van de dag en daar valt de meeste winst mee te behalen mits je kindje geen enorme stugkop is en na 2 minuten uit de deltasleeper is of zijn hoofd stug draait

Hier dus met 6 maanden een zodanige afplatting dat hij echt een helmpje moest

4. 2lovelychildren

2lovelychildren Niet meer actief

ja bij noah ziet het er ook steeds beter uit,hij heeft dit gekregen omdat hij met de zuignap is geboren en ze heel hard hadden geduwd en getrokken,en mijn fisio vertelde mij dat kindjes in de buik al een voorkeurshouding kunnen hebben,daar had ik nog nooit van gehoord.

groetjes

5. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek

Ik zeg ook niet dat het altijd helpt. Je hebt altijd uitzonderingen op de regel toch.
    Maar ook ik had zo'n eigenwijs...In zn bedje had iik er geen controle over en draaide hij zich steeds weer terug en daarom lag mijn zoontje dus veel in de box en kinderwagen op zn buik te slapen het 1e half jaar. Zodat dat percentage van tijd die hij op de rug lag en stuk minder werd;)

6. SeaShell

Dat snap ik, maar voor een helm of een buikwandcorrectie of borstreconstructie ( plastisch chirurgie)bestaat geen aparte verzekering, als die er bestond, graag!

Neem aan dat dat goedkoper zou zijn dan een helm à €1500

Maar ook al ben ik tandarts top verzekerd, kinderen zijn sowieso gratis als ze een gaatje hebben of 5 tanden moeten laten trekken, ook al heb ik geen tandartsverzekering

Of als mijn kind 5 dagen per week gratis voor €0,0 op een speciaal KDV geplaatst word wegens een verstandelijke beperking ook al heb ik de laagste verzekering die er is.

Normaal hoort zoiets gewoon gratis te zijn voor kinderen, of je nu basis of top verzekerd bent als ouders

Gevolg word nu dat vrijwel alle ouders van kids met een voorkeurshouding massaal naar de fysio vliegen wat 100% vergoed word ipv voor een helm kiezen met als gevolg dat de kosten alsnog mega stijgen

Minister schippers komt hier hopelijk op terug, net als op haar zwaar mislukt tandarts experiment

7. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Ja klopt,dit vertelde mijn fysio mij ook.
    Vaak zie je het als het koppie naar beneden gaat...dat de rug steeds 1 kant opligt.
    Maar wat fijn dat ook jullie vooruitgang zien en dat jullie Noah hoogstwaarschijnlijk dus ook geen helmpje nodig heeft om zn koppie weer mooi te maken. Fijn toch dat als je goed op jezelf vertrouwd en de juiste mensen met de juiste adviezen in je omgeving hebt je een heleboel zelf kunt:)

8. miss C

miss C VIP lid

Nov 20, 2009
    11,719
    971
    113
    Female
    Het ♡je van Nederland!
    echt te belachelijk voor woorden...

9. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Dat geldt niet altijd natuurlijk! Hier al met 6 weken begonnen met de fysio, en alles gedaan, je bent er dan obsessief mee bezig zoals je zelf waarschijnlijk weet. Maar bijna niks hielp hoor! Zijligkussen draaide mijn zoontje gewoon zo dat hij weer op de afplatting lag (echt een baby van 6 weken die zich net zo lang wrikt tot hij ligt hoe hij wil liggen)

Uiteindelijk hebben we hem snachts in een snoozzzz gedaan en had hij met een kleine 6 maanden nog een ernstige afplatting en drie weken later was het niet ernstig meer en hadden we net een helmpje voorkomen. Maar het scheelde dus niet veel en als je echt een doorzettertje als die van mij hebt kun je gewoon niet altijd een helmpje voorkomen hoe vroeg je ook met fysio begint ;)

10. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Je hebt altijd uitzonderingen op de regel..

11. Schrap dan gelijk alles wat enigzins cosmetisch is ;)
    tsjonge jonge.. Schippers weer in de bocht!

12. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,076
    2,220
    113
    Brabant
    Een helmpje is niet alleen om cosmetische redenen!!!!
    Het hoofdje van onze dochter was zo vervormd (incl aangezicht) en afgeplat dat het cirkel werd: op een gegeven moment kòn ze die 'bult' niet meer overdraaien.

Gelukkig met de juiste therapie wel goed gekomen, niet helemaal weg, maar wel goed. Maar had het langer geduurd, dan had ze echt een helm nodig gehad en dus niet alleen voor t cosmetische.

(probeer overigens eens om pasfoto's te laten maken van zo'n scheef koppie.. Proest: ja mw, maar ze moet wel recht kijken en beide oren moeten erop... Tja, ze ís scheef mw, dat gaat niet lukken;))

13. Chickie

Chickie Bekend lid

Mar 28, 2012
    951
    0
    0
    Jongerenwerk
    Regio Nijmegen
    Zeeer triest dit! In mijn directe omgeving 2 kindjes die lange tijd in het ziekenhuis hebben, en beiden een plat hoofd "omdat de verpleegkundigen wel wat beters te doen hadden", en dat snap ik ook, maar je zal het thuis krijgen en dan wordt het niet vergoed! €1000,- en als je het niet hebt is je kind veroordeeld voor de rest van zijn/haar leven! Het komt nu een beetje over als "dan moeten ouders maar zorgen dat het niet gebeurd", en zo zie je maar dat je niet altijd invloed hebt op dit soort dingen. Ik hoop dat de regeling niet doorgaat, stel je voor dat jij dat kind bent en je ouders hebben het geld niet! Ben trouwens benieuwd hoeveel het kost om de gesprekken met de therapeut te vergoeden, om zo'n kind straks over zijn complex heen te helpen..... vast meer dan €1000,-

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou laat de minister dan ook de slaapvoorschriften maar wijzigen!

15. Gul83

Gul83 Bekend lid

Apr 22, 2010
    564
    27
    28
    En de prinsjesdag dat maar een paar miljoen kost afschaffen was de moeite niet waard.

16. fafa

fafa Niet meer actief

Even advocaat van de duivel spelen...

Ik las hier laatst een opmerking van iemand, die me wel aan het denken heeft gezet... iets als: "vroeger bestonden die helmpjes helemaal niet, en zeg eens eerlijk, hoe vaak ben jij op straat een volwassene tegengekomen waarvan je dacht: "zo, die heeft een scheef hoofd!""

En misschien komt het wel doordat baby's vroeger meer op hun zij/buik lagen, dat er daadwerkelijk minder platte babyhoofden waren. Maar er moeten toch vast nu ook een hoop volwassen mensen rondlopen die als baby een voorkeurshouding hadden, maar ik heb ze nog nooit gezien.

Oftewel: hoe erg is zo'n afplatting als er eenmaal flink wat haar op je hoofd groeit?

(en dan heb ik het niet over echt ernstige gevallen natuurlijk, maar over de "mildere" afwijkingen)

Dus ja, hoe vervelend het ook is, ik kan me wel iets voorstellen bij deze bezuiniging.

17. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    minister schippers heeft de tandartsen een laatste waarschuwing gegeven. als de prijzen binnenkort niet omlaag gaan, is het experiment binnenkort afgelopen en word het weer zoals het was.. was van de week in het nieuws.

anyway, waarom altijd bezuinigen op de kinderen? laat ze dan maar extra bezuinigen op iets wat betrekking heeft op volwassenen.

18. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,076
    2,220
    113
    Brabant

Een "milde" variant komt ook niet in aanmerking voor een helm. Dat gaat op percentages en ik geloof dat je pas vanaf 110% in aanmerking komt.
    En ja, 'vroeguh' lagen de kindjes gewoon op hun buik en dan scheelt al een hoop.
    En ja, ook 'vroeguh' kenden ze een voorkeurshouding, maar werd er minder mee gedaan. Als mijn dochter niet geholpen was, was ze een kind geworden, zoals ze dat 'vroeguh' noemden, wat niet zo goed mee kon komen.
    Met 9 maanden zat ze onder de p20 lijn qua motorische ontwikkeling!

Met 3 jaar zaten we wederom bij de fysio, en bleek de voorkeurshouding in een later stadium van de ontwikkeling weer helemaal terug te zijn. Ze kon niet fietsen, viel de hele dag en kon bv ook niet hard rennen.
    'vroeguh' was niet alles beter! Ik ben blij dat mijn dochter de kans heeft gekregen om zich goed te ontwikkelen.

19. SeaShell

klopt idd. je kan ook niet zomaar ''kiezen'' voor een helm
    wij moesten naar een ziekenhuis op 1 uur rijden van ons, en dat was een soort helmpoli. ze meten het hoofd van je kindje op, en pas bij een bepaalde (ernstige) mate van plat/scheefheid krijgt je kindje een helmpje als je wat wil, ligt je kindje onder dat percentage heb je sowieso niks te willen.

een helmpje is dus alleen voor de serieuze zware gevallen en niet voor iedereen die een helmpje wil

20. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    Niet alles was vroeger beter, maar tegenwoordig is ook niet alles beter dan toen.
    We zijn veel te voorzichtig op veel vlakken en weer te laks op andere vlakken.
    We worden zo beinvloed in ons moederschap dat we ons eigen verstand en instinct niet meer durven laten spreken omdat een ander het er misschien niet mee eens is...

Ik kan me hier ook wel vinden in die bezuiniging, maaaaar!!! ik vind wel dat er gekeken moet worden wat de reden is van de afplatting (medisch zoals eerder iemand in dit topic aangaf moet uiteraard vergoed worden)

En weetje...als we met zn allen proberen te voorkomen en niet zo klakkeloos aannemen wat de "kenners" beweren en gewoon naar ons eigen gevoel en vooral ons eigen kind kijken en luisteren, dan kunnen veel helmpjes voorkomen worden.Dan kunnen ze gewoon vergoed worden omdat ze gewoon niet zo vaak meer nodig zijn.

Share This Page