Nachtmerries bij zoon van 3,5 jaar

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door elisabethbas, 25 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elisabethbas

elisabethbas Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.886
    2
    38
    't Gooi
    Mijn zoon van 3,5 jaar wordt al een paar weken elke nacht wakker met nachtmerries. Vannacht heeft hij vanaf 4 uur niet meer geslapen omdat hij niet durft te slapen. Hij is doodop.

Het is altijd al een prikkelbaar en angstig mannetje geweest. Bang voor "enge" filmpjes, nieuwe dingen, theatervoorstellingen, dieren. Dit vermijden we niet maar we houden er wel rekening mee.

We zorgen voor een rustig avondritueel, ze kijken vrijwel geen tv, we lezen geen spannende boekjes. Maar nog is hij doodsbang 's nachts. Heksen die de kamer betoveren, wolven die hem opeten en zijn tweelingbroer die kwijt is. Hele verhalen heeft hij.

We hebben een dromenvanger, hebben hem geleerd hoe hij de heks en de wolf moet wegjagen. Ik weet dat het een fase is die bij deze leeftijd hoort. Maar heeft er iemand tips met hoe we hiermee om kunnen gaan?

2. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Herkenbaar!

Sinds onze zoon sinds Pasen in een peuterbed ligt is het bij ons ook iedere nacht prijs. Elke nacht moeten we eruit ivm nachtmerrie, altijd zegt hij dat hij gevallen is.
    Nachtlampje, bedritueel, heel de reutemeteut helpt niks.

Ik denk er serieus over om hem weer in zijn ledikantje terug te leggen,w aar hij bijna klemvast in lag...

3. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Ik lees mee. Onze dochter die bijna drie wordt droomt ook al een hele tijd naar. Ze praat dan over monsters, spoken en andere enge dingen. Ik zeg tegen de monsters/spoken dat ze weg moeten gaan. Ook op mijn dochter haar kamer hangt sinds bijna een jaar een dromenvanger. Ik heb haar uitgelegd wat die doet, en ze vertelt dit zo nu en dan nog steeds tegen anderen, terwijl we daar zelf thuis niet bijzonder veel aandacht aan schenken, alleen als zij er zelf over praat.

4. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Zo herkenbaar. Een zacht lampje helpt soms. Maar vooral onze nabijheid. Ik ga naast haar liggen (of haar papa) en we houden haar vast tot ze weer lekker verder slaapt.

5. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Dochter slaapt sinds een half jaar overigens met de lamp aan. Als mijn man of ik naar bed gaan maken we de lamp uit en doen we het nachtlampje aan (we vertellen haar dat we dit doen, zodat ze het begrijpt waarom de lamp uit is wanneer ze wakker wordt).

6. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    En inderdaad, als ze wakker wordt uit een enge droom, slaapt ze naast mij verder. Als ik akelig droom ben ik ook altijd blij als mijn man naast me ligt :)

Deel Deze Pagina