Hallo, Onze dochter van bijna 23 maand drinkt al een jaartje nutrilon lactosevrije melk. Doordat deze melk zo licht is moeten we iedere nacht nog opstaan voor een fles te geven. Toen ze de gewone melk dronk niet moeten opstaan snachts. Nu hebben we de indruk dat ze beter melkproducten kan verdragen en wilden terug eens proberen met de gewone poedermelk van nutrilon 1+. Daar juist een fles willen geven maar ze wou het niet, natuurlijk een veel zoetere smaak of de lactosevrije melk. Voor vanavond zou ik de 2 soorten poeder willen mengen vb 7 schepjes lactosevrij en 2 schepjes gewone poeder, enzo iedere dag opbouwen. Zou dat mogen? Iemand ervaring hiermee? Alvast bedankt
Als ze s nachts wakker wordt van de honger zou ik haar overdag meer vaste voeding aanbieden. Op die leeftijd is melk geen voeding meer maar vocht, net zoals wij een glas melk drinken. En daarnaast zou ik ook niet teruggaan naar nutrilon maar gewoon naar (half) volle melk. Nutrilon is echt niet meer nodig en daarbij moet je d'r dan ook ooit nog weer aan gewone melk gaan laten wennen, in mijn ogen dubbel werk.
Hier overigens een kindje dat iets jonger is maar ook nog bijna elke nacht wakker wordt en honger heeft ze dan niet want ze krijgt sondevoeding. Dus het wakker worden s nachts hoeft niet perse honger te zijn. Bij onze oudste was het bijvoorbeeld een gewoonte van zowel ons als hem geworden. Na 3 nachten geen fles geven sliep hij door.
Ik zou ook kijken naar wat je overdag aanbiedt. Kan je hier wat uitbreiden? Verder 9 schepjes geef je echt een fles van 300 ml voor t slapen gaan?
Poeder mengen kan gewoon, geen probleem. Maar ik zou eerder water aanbieden ‘s nachts, en overdag meer eten als ze echt door honger wakker wordt. En ik zou overdag dan gewone melk gaan proberen - maar rustig aan natuurlijk, kijken hoe ze het verdraagt. Hier drinken ze geen melk, als baby hadden ze allebei kma. Nu lusten ze wel kaas en yoghurt, dat gaat ook goed, maar gewone melk hebben ze nooit gelust. Geen probleem, ze komen niks tekort Je zou dus bv ook wat yoghurt kunnen geven na het avondeten, dat vult ook goed.
Onze dochter is gewoon een heel slecht etertje, altijd al geweest. Eet heel weinig! Daarom krijgt ze ook nog melk, en liefst de poeder omdat er nog meer voedingsstoffen inzitten . Dus als ze snachts wakker komt is het echt wel van de honger. We bieden haar overdag vanalles aan, maar als ze het niet wilt kunnen we het er niet induwen. Het is ook een heel fijntje, altijd haar gewicht in de gaten moeten houden. Dus voor ons is het belangrijk dat ze nog haar melk krijgt. Wij maken een fles van 300 soms drinkt ze deze leeg soms niet.
Ik was altijd van tot 11 maanden flessen, daarna niet meer. Geen (opvolg)melkpoeder meer, geen flessen meer. Maar de derde dronk absoluut niks. Alleen zijn papfles in de ochtend en de avond vond hij heerlijk. Dat was echt het enige dat hij dronk op een dag, 2 keer een fles van 250 ml. Hij kreeg natuurlijk wel fruit en groenten met vocht, daar heeft hij ook eens 2 dagen op geleefd, omdat ik door wilde zetten en van die papflessen af wilde (bordje werkte ook niet, weigerde hij). Maar hij dronk absoluut niks, uit geen enkele beker, geen enkele soort drinken. Dus hij kreeg tot 1,5 jaar die 2 flessen op een dag. Die vulden heel goed. Is dat een optie? Pap aan een fles toevoegen elke ochtend en avond, als ontbijt en net voor het naar bed gaan, dat vult misschien beter.
Wanneer krijgt ze die dan? Sochtends? Of eet ze met jullie mee? Wat is je schema verder? Hier zit dochter namelijk op: Borstvoeding O:Yoghurt met havermout T: fruit, zo’n twee stuks L: bv daarna slapen Bij wakker worden: boterham, 1 stuk fruit T: plakjes komkommer, reepjes paprika, soms plakje worst erbij D: avondeten met ons mee. Bakje yoghurt voor we naar boven gaan Bad, bv en slapen. 3 melkmomenten dus. Maar ze eet wel goed. En is 16 maand.
Smorgens: melk ongeveer 240 ml soms een paar stukjes brood. Rond 11u30: patatjes en er achter 200ml melk 16u: yoghurt, of fruitzakje. Stukjes fruit wil ze niet. Nooit fruitpap willen eten. Rond 18u: eet ze mee met ons van tafel, maar heel veel is dat niet een paar stukjes vlees 19u30: melk rond de 200 a 300 ml. Tussen door geef ik soms wat drinkyohurt omdat ze dat graag drinkt,maar soms moet ze het niet hebben
Kun je tussendoor wat meer brood nog ergens laten aanbieden? Brood is natuurlijk wel een erg Nederlands iets. En zit in een Nederlands schema er veel meer in. Of iets van ei? Gebakken ei, gekookt eitje. Iets van cracker of bananenbrood. Groentemuffins. Of bananenpannenkoekjes. Of een monkeyplatter op tafel zetten. Dan kan ze zelf eten wanneer ze er behoefte aan heeft. Ik vind het een wat karig schema, maar dat komt ook omdat ik het niet gewend ben. Het is volgens mij een redelijk normaal Belgisch schema zo. Ik zou kijken of je er een eetmoment bij kan stoppen. Maar ligt ook aan haar slapen.
Een monkeyplatter is een bord met allerlei soorten eten. Vaak wat fruit, rauwkost, crackers, brood, ei, worst. Van alles wat eigenlijk. Dit zet je op een plek waar ze bij kan, zodat ze naar behoefte kan snoepen. https://kiind.nl/monkey-platter/
Op je vraag: poedermelk is inderdaad prima te mengen. Verder nog: Het klinkt als nog heel veel melk voor een bijna 2 jarige. 640-740 ml (+nog yoghurt). Dat is echt heel veel. Je kunt zeggen dat je dat geeft omdat ze niets anders wil, maar je kunt t ook omdraaien dat ze geen ruimte heeft om andere dingen te willen (leren) eten/ drinken. Vanaf de 1 jaar heb je naar mijn weten nog maar 300 ml aan zuivel nodig (incl kaas en yoghurt). Ik zou minder melk gaan geven zodat ze kan leren om meer andere dingen te eten en drinken. 'zwaardere' melk geven om door te slapen is op die leeftijd ook bijzonder. Op die leeftijd hoeven ze eigenlijk lichamelijk geen melkvoeding meer te hebben om door te kunnen slapen.
Ik herken het! Gewoon mengen! Heb ik ook gedaan! Slechte eters zijn vreselijk! Maar het is goed gekomen hoor!