Referteperiode zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Virella, 30 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Virella

Virella Lid

30 okt 2015
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste,

Ik snap niet helemaal wat precies met referteperiode wordt bedoeld als je minder dan een jaar werkzaam bent bij een bedrijf.

Ik werk sinds 25 mei 2015 bij mijn huidige werkgever. Ik ga per 15 november met zwangerschapsverlof. Hoe wordt mijn referteperiode dan berekent?
    Daarnaast werk ik sinds 3 weken een stuk minder omdat het te zwaar werd maar omdat ik op 0-uren basis werk ben ik gewoon minder ingepland maar is het niet genoteerd als ziekmelding of iets dergelijks. Ik heb daarvoor weken achter elkaar meer dan 40 uur gewerkt.
    Op mijn loonstroken staat ook geen SV loon, wel aantal gewerkte dagen en mijn netto loon. In mijn loon zit al mijn vakantietoeslag en verlofopbouw.

Met vriendelijke groet,

Veerle

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Veerle,

Het is je niet helemaal duidelijk wat de referteperiode is als je minder dan een jaar bij een werkgever hebt gewerkt.

Ik wil je dit graag uitleggen.
    De referteperiode is de periode van 1 jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of 4 weken voorafgaand aan de ingangsdatum van je verlof. Voor de berekening van het dagloon wordt het SV-loon dat je verdiende gedeeld door 261. Dit is het aantal dagloondagen in een jaar.

Jij bent geen vol jaar in dienst geweest bij de werkgever. In dit geval delen we het SV-loon dat je verdiende vanaf het begin van je dienstverband (25 mei 2015) tot en met de laatste dag van de referteperiode (31 oktober 2015) door het aantal dagloondagen in deze periode.

Het SV-loon is het loon waarover belastingen en sociale premies zijn betaald. Als dit niet op je loonstrookje staat kan je dit bij je werkgever navragen.

Actuele informatie over de berekening van de zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je alvast een fijn verlof toe.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Virella

Virella Lid

30 okt 2015
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor het antwoord.

Nog 1 vraagje? Telt verlofopbouw van 10% mee in het SV-loon?

Met vriendelijke groet,

Veerle Daamen

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Veerle,

Excuses dat we deze vraag niet eerder hebben beantwoord. Je hebt deze nogmaals gesteld en daar heb ik je antwoord gegeven.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina