Hallo leden van het UWV webcare team, Fijn dat jullie er zijn!!! Ik heb 2 vraagjes. De eerste gaat over het ingaan van mijn zwangerschapsverlof. Ik ben momenteel 100% ziek (zwangerschapsgerelateerd) en ga 1x per week een paar uurtjes naar mijn werk, zonder verplichtingen. De verwachting is niet dat ik nog beter wordt naarmate mijn zwangerschap vordert. Mag ik nu nog kiezen of ik 4 of 6 weken vantevoren met verlof wil? Of zit ik vast aan de 6 weken vantevoren? De tweede vraag gaat over de doorbetaling van mijn salaris door mijn werkgever (vast contract). Ik heb begrepen dat mijn werkgever sowieso een vergoeding krijgt voor mijn afwezigheid, omdat het allemaal zwangerschapsgerelateerd is. Mijn salaris bestaat normaliter uit een basis salaris en daarop een aanvulling voor extra diensten en uren en een soort onregelmatigheidstoeslag. Nu scheelt mijn basissalaris met en zonder aanvullingen toch wel zo'n 10 tot 20.000,- Op jaarbasis (de laatste 7 jaar!). Klopt het dat ik van mijn werk alleen het basissalaris doorbetaald krijg? Of keren jullie een gemiddelde uit over de laatste x maanden of X jaar voordat ik ziek werd aan mijn werkgever? Alvast bedankt!
Beste 1981Mama, Leuk om te horen dat je ons waardeert. Je wilt weten of je nog kunt kiezen wanneer je zwangerschapsverlof ingaat. Dit is niet het geval. Ben je voorafgaand aan je verlof ziek ten gevolge van je zwangerschap? Het verlof gaat dan altijd 6 weken voor de dag na je uitgerekende datum in. Daarnaast wil je weten hoe de hoogte van de Ziektewet-uitkering wordt bepaald. UWV kijkt voor de hoogte van de Ziektewet-uitkering naar het totale SV-loon dat je verdiende in het jaar voor je ziek werd. Alle onderdelen van het loon waarover belastingen en sociale premies zijn afgedragen tellen mee. Valt in jouw geval je aanvullende loon ook onder het SV-loon? Dit gedeelte wordt dan dus ook meegenomen in de berekening. Actuele informatie vind je op deze pagina. Sterkte met je gezondheid en alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Dank jullie voor het snelle antwoord! Dat maakt een hoop duidelijk. Ik moet nog op mijn loonstrookjes kijken, maar ik heb het sterke vermoeden dat het dus helemaal niet klopt bij mij... De extra diensten en onregelmatigheid moet dus meegenomen worden, en reiskosten etc idd niet (dat vermoeden had ik al). Dus het moet min of meer overeenkomen met hetgeen je bij de belastingdienst opgeeft als zijnde je bruto jaarsalaris (daar zitten ook geen reiskosten bij maar wel je extra uren etc). Mijn werkgever betaalt dus alleen mijn basissalaris door aan mij , terwijl mijn werkgever van het UWV veel meer krijgt voor mij (bijna het dubbele!!!)... Maar heb ik ook recht op alles wat het UWV doorbetaalt aan mijn werkgever? Kan ik bij jullie opvragen wat mijn werkgever voor vergoeding krijgt van het UWV? Wat kan ik het beste doen om ook zelf te krijgen waar ik recht op heb?
Beste 1981Mama, Inderdaad, je hebt recht op de volledige uitkering die UWV aan je werkgever betaalt dat geldt zowel voor de ziektewet-uitkering als de zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Eigenlijk is het jouw uitkering. Dat hij aan je werkgever wordt overgemaakt, is alleen omdat dat administratief makkelijker is: je zit dan niet met dubbele loonheffingen en reserveringen van vakantiegeld. Maar als je dat per se wilt, kun je de uitkering ook rechtstreeks van UWV ontvangen. Op MijnUWV kun je de beslissing op je ziektewet-uitkering terugvinden. Die hebben we in kopie ook aan je werkgever gestuurd. Daarop staat je dagloon voor de Ziektewet. Aan de hand van dit dagloon kun je berekenen hoeveel we aan je werkgever betalen. Het dagloon is het loon per werkdag. Om het om te rekenen naar je loon, moet je het vermenigvuldigen met 5 (als je per week betaald krijgt), 20 (als je vierwekelijks betaald krijgt) of 21,75 (als je per kalendermaand betaald krijgt). Houd er wel rekening mee dat dit bedrag inclusief vakantiegeld is. Als je uitkering via je werkgever betaald wordt, moet dit bedrag dus vergelijken met het loon inclusief vakantiegeld en reserveringen op de loonstrook van je werkgever. Wil je weten hoeveel er aan je werkgever is overgemaakt, dan kun je contact opnemen met UWV Telefoon Werknemer (0900-9294). Als je wilt dat wij het voor je uitzoeken, is dat ook mogelijk. Stuur dan een privébericht via deze pagina met daarin je telefoonnummer en het tijdstip waarop we je tijdens kantooruren het beste kunnen bereiken. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV
Best Webcare Team, Nogmaals bedankt voor jullie uitgebreide en goede uitleg. Ik kan sinds vandaag inloggen op mijnUWV (digIDwachtwoord kwijt) en ik ben in shock! Het enige document wat er staat is een jaaropgaaf uit een ver verleden, toen ik voor een uitzendbureau werkte. Er staat helemaal niets over een zwangerschapsuitkering/aanvraag daarvoor. Ik ben al heel lang ziek! En mijn werkgever maar zeggen dat het allemaal geregeld is! Ik ga jullie morgen wel even bellen over hoe nu verder (tenzij jullie als webcareteam het liever afhandelen ) Bedankt iig! Groetjes, 1981mama
Beste 1981Mama, Het is inderdaad zo dat je gegevens van je Ziektewet-uitkering en aanvraag zwangerschaps- en bevallingsuitkering in MijnUWV zou moeten aantreffen. Je geeft aan dat je morgen gaat bellen met UWV telefoon. Mijn collegas daar kunnen jou net zo adequaat helpen en informeren als ik dat zou doen. Mocht je na het gesprek nog tegen zaken aanlopen dan kan je ons altijd om hulp vragen natuurlijk. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare