Door psychische klachten (gevolg van heftige zwangerschap en kindje met aangeboren afwijkingen en ziekenhuisopnames) lukt het me niet om na mijn verlof weer aan het werk te gaan. Ik ben inmiddels al bij de bedrijfsarts geweest die mijn ziek zijn heeft bevestigd, over 3 weken moet ik weer naar hem toe. Mijn werkgever probeert bij het UWV mijn salaris vergoed te krijgen: ziek door zwangerschap. Dat heeft het UWV niet gehonoreerd, want het is een live-event waardoor ik ziek ben (wel flauw, want als ik niet zwanger was geweest en was bevallen, had ik nu zonder problemen kunnen werken...). Nu heb ik een oproep gekregen om bij de UWV arts op spreekuur te komen. Kunnen jullie mij uitleggen waarom ik daarheen moet? Ik heb toch al een bedrijfsarts? Wat moet ik me bij dit spreekuur voorstellen? En wat zijn voor mij de gevolgen? Alvast bedankt!
Beste dezelfde, Je wilt graag weten waarom je ook nog naar de verzekeringsarts van UWV moet komen terwijl je ook al contact hebt gehad met een bedrijfsarts. Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend is. Je werkgever heeft je ziek gemeld omdat je klachten ten gevolge van de zwangerschap en/of bevalling zijn. Het kan zijn dat je al hebt gesproken met een medewerker verzuimbeheer over je klachten. Het is echter alleen de verzekeringsarts die kan bepalen of je klachten daadwerkelijk ten gevolge van de zwangerschap en/of bevalling zijn. De beslissing van de verzekeringsarts is dus erg belangrijk voor de werkgever. Mocht de verzekeringsarts bepalen dat je klachten ten gevolge van de zwangerschap en/of bevalling zijn dan krijgt de werkgever de ziektekosten uitgekeerd. Ik ga ervan uit dat jij hier weinig van merkt omdat de werkgever je loon doorbetaald. Mocht de beslissing anders uitvallen dan krijgt de werkgever geen uitkering, maar jij hebt nog steeds recht op doorbetaling van jouw loon. Vraag ook na bij je werkgever hoe de betaling gaat verlopen mocht de uitkering worden toegekend. Actuele informatie over ziek zijn na zwangerschap vind je hier. Ik wens jou en je kindje van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare