Vanaf 7 weken krijgt R alleen nog maar flesvoeding, het cb wil 5x180 ml maar eigenlijk is hem dat nog geen 1x gelukt en krijgt hij in de nacht nog een klein flesje van 90 ml vanaf de laatste flesvoeding (23.00) tot de eerste (7.00) kun je hem zonder mopperen en huilen in zijn bedje leggen, maar daarna is het gebeurt. De hele dag slaapt hij weinig, na een fles gaat hij naar bed waar het huilen/brullen is maar uiteindelijk valt hij met een paar minuten in slaap. Hij slaapt dan heel onrustig, word veel huilend wakker en na 1 1/2 tot 2 uur na de fles is het gebeurt en moet ik hem uit zn bedje halen hij is dan zo ontroostbaar dat hij met mij mee gaat naar beneden. Hij wil niet in de box, niet in de wipstoel, niet in de kinderwagen, niet bij mij op de arm liggend maar vind rechtop bij mij wel fijn. maar het kan zo gebeuren dat het met 10 min weer gebeurt is en ik met alle trucjes de tijd doorzit tot de volgende voeding (geef hem vaak iets eerder) en dan gaat het verhaal weer van voor af aan..tot de avond fles van 19.00..daarna is het 2 uur drama maar valt daarna als een blok in slaap. al met al zou hij overdag zo'n 6 1/2 uur slapen (van 7.00 tot 23.00) mij lijkt het te weinig voor een baby van 9 weken. Hij is vaak ontroostbaar..heeft hij nog honger?? (met de borst kreeg hij te weinig waardoor we helemaal over zijn gegaan op fv)heeft hij pijn?? (we zijn bij een chiropractor geweest voor een stijf nekje/ruggetje) krampjes?? (krijgt hij wel druppels voor) heeft hij zuigbehoefte?? (hij wil geen speen) wil hij bij mij zijn?? (maar laat zich niet troosten) heb hem ook een paar keer in de draagzak gehad maar dat vind hij ook niks..de eerste weken sliep hij beneden in de kinderwagen maar daar zijn we mee gestopt omdat hij teveel prikkels kreeg en helemaal niet sliep.. ik vraag me dus af is dat normaal zo weinig slaap??
Dat het CB 5/180 wilt vind ik wel heel verkeerd voor een 9 weken oude baby! Hier zaten we op 6a7 voedingen van 120. Met 3,5 maand zijn wij overgegaan op 5 van 150. Misschien kleinere flesjes aanbieden? Snap best wel dat hij krampjes kan hebben en onrustig is na zo een plons melk in zijn maagje. Hier sliep onze zoon 13 a 14 uur per dag met nachten van 9 uur ongeveer. Wij gaven infacol voor de krampjes maar op aanraden van de kinderarts zijn wij met 3 weken ermee gestopt omdat het juist krampjes gaf bij ons. Onze zoon huilde ook veel overdag ook ivm KMA maar ik heb hem altijd bij me gehouden en getroost ook al lukte dat soms niet hij zocht geborgenheid.
Ons zoontje zit gecorrigeerd op 6 weken oud en drinkt 5x190. Slaapt ook Door van 22 uur tot 6.30 uur.
Ik vind 5x180 wel erg veel. Onze dochter is 12 weken en krijgt 5x150 en zolang ze niet zeurt om meer, laat ik het zo. Ik denk ook dat hij misschien last heeft van de grote hoeveelheid voeding. Na de fles in bed leggen is misschien ook niet zo prettig voor hem (misselijk doordat de voeding niet kan zakken) Vaak lijken baby's moe na de voeding omdat het heel veel energie kost, ze moeten dan vaak gewoon even bijkomen. Hier is het ritme omgekeerd... Wakker worden - luier verschonen - flesje drinken - boeren en nog 10 min op de schouder wandelen (zodat de voeding kan zakken) - knuffelen - spelen in de box - slaapzak aan - nog wat wiegen/wandelen - naar bed. Baby's houden van voorspelbaarheid, zo weten ze wat er komen gaat. Onze dochter sliep voor dit ritme haast helemaal niet overdag en nu doet ze 4 slaapjes soms 1 uur en soms 2, dat is verschillend. Ze was erg onrustig en ontevreden en nu is ze een uitgerust en vrolijk meisje! Ik ben zelf ook een stuk rustiger omdat ik meer tijd heb voor het huishouden en mezelf Ook dat heeft een positieve invloed op onze dochter, als ze een keer huilt is ze zo te troosten...
5 x 180? Wow dat is echt veel te veel hoor; mijn dochterzat hier pas met 5 maanden op. Mijn zoon met 4 maanden ongeveer. Waarachijnlijk komt die onrust daar vandaan, of is dit altijd al zo geweest. Hoe kan t cb nu zoiets adviseren? Hoe zwaar is je kindje?
Nee dat is gewoon kolder. Mijn mannetje drinkt 5x150 en 1x 180 in de vroege ochtend (hij slaapt in de nacht 9 uur achter elkaar) Ik zou gewoon lekker het ritme van je kleintje volgen. Wanneer hij toe is aan 5x180 merk je dat vanzelf. Al dat gepush in een schema... Nergens voor nodig
Hier hetzelfde. Slechte slaper overdag bij 1maand. Toen gestart met ritme: slapen, fles, verschonen, knuffelen/spelen, even in de box of wipper tot hij gaat gapen/staren/moe word en dan weer slapen. En als hij wakker word het riedeltje overnieuw. Sindsdien slaapt hij keurig elke dag 4 dutjes van 1,5 a 2 uur. Leg ik hem bij vermoeidheidsignalen in bed dan moppert hij 5 seconden en gaat dan slapen. Ook slaapt het beter in zijn eigen kamer. Ook de rolgordijnen dicht ( zo saai mogelijk maken) beneden slapen ging niet. Hij zag dan teveel en hoorde teveel. Laatste twee weken word hij daar ook makkelijker in. Dus conclussie: Ritme En het cb met zijn schema van 5 x 180 kan je rug op😉
Ik weet het, ik val in herhaling maar raar dat cb zoveel voeding adviseert Hier een mannetje van 5 maanden en die heb ik nooit 5x 180 kunnen geven. Meeste was 5x 150 met leeftijd van 4 maanden. Nu 4x 180 en zou daar met geen mogelijkheid een 5e fles tussen kunnen proppen. Verder zou ik hem ook niet meteen na een fles weer op bed leggen maar pas wanneer hij echt moe is. Dus gapen meteen na een fles betekend niet dat hij al gelijk moe is. Mijn ervaring is dat ze zo jong te vroeg op bed gelegd worden ze idd overstuur raken. Al die vervelende ervaringen met een bedje en slapen helpen dan natuurlijk niet mee. Dus ik zou beter kijken of hij wel echt moe is en dan pas op bed leggen. Half uurtje na de voeding rechtop houden zodat alles kan zakken. Leg hem lekker op opgetrokken benen en maak lekker contact met hem Zo zie je ook heel snel wanneer hij wel moe is. En je schreef dat hij een draagvlak niet fijn vind, welke heb je?
Leuk om te lezen dat het bij jou hetzelfde eraan toe gaat als bij mij. En dat het werkt! Onze dochter slaapt ook in haar eigen kamer, in de box is ze idd te snel afgeleid Ook de gordijnen op een klein kiertje, nog wel licht maar saai en somber haha.
ook flesvoeding kan je op verzoek geven, en dan is vaker wat minder altijd beter dan van die grote flessen. verder.. onze oudste sliep ook zo weinig (nu ben ik gezegend met een langslaapbaby). Wat ik deed was de draagdoek, dan sliep hij overdag wel. De eerste 3 maanden sliep hij vaak 3x per dag een uur in de draagdoek. (de jongste slaapt ook graag in de draagdoek, gerust 3 uur aan een stuk). Als je een draagdoek niks vindt, idd eventueel inbakeren, dat vinden ze vaak ook fijn, zijn ze wat minder onrustig.
Bedankt iedereen voor de reacties! Bijna iedereen vind dat R teveel voeding krijgt.. is dat vanwege zijn leeftijd? Qua gewicht mag hij deze hoeveelheid wel hebben, met 7 weken gewogen en toen woog hij 5125 gram. Zij hebben toen een schema gemaakt van 7.00/11.00/15.00/19.00/23.00 maar de nacht kan hij niet doorkomen dus krijgt hij rond 3.00 nog een flesje van 90 Het liefst stoppen wij met de nacht voeding maar zolang hij die nog nodig heeft krijgt hij die. Maar je zou toch denken dat hij makkelijk met 180 de nacht door moe komen? Ik heb vanaf week 5 al het idee dat hij niet snel verzadigd is, hadden ze dan niet beter de voeding voor hongerige baby kunnen voorstellen en dan 6x150 ml?? wat betreft het ritme aanpassen..toen ik het las dacht ik gelijk..ohhh wat logisch!! zelf ga je ook niet met een volle buik naar bed! gaan we echt proberen toe te passen! hopen dat hij dan makkelijker in slaap valt. bedankt allemaal!!
Volg je gevoel... Als je denkt dat hij baat heeft bij voeding voor hongerige baby's... probeer het gewoon uit. Dat hij met 180 de nacht niet door komt, sta ik idd ook wel van te kijken. Ik doe ook niet alles in overleg met het cb. Als ik het idee krijg dat onze dochter niet meer genoeg heeft aan de hoeveelheid voeding, dan verhoog ik wat. Tot nu toe is ze nog steeds tevreden met 5x150 terwijl het cb adviseert te verhogen naar 5x180. Ga ik ook wel doen maar stapje voor stapje. Onze dochter is 12 wkn, 60 cm en 5750 gram. Komt je zoontje echt voor een flesje s nachts? Misschien heeft hij wel behoefte aan wat aandacht of een speentje? Als onze dochter nml een keer wakker wordt dan geven we haar een speentje en dan valt ze weer in slaap
Ook ik heb dingen gedaan zonder overleg met het CB. Het is toch echt mijn kindje kijk advies is altijd welkom maar dingen opgelegd krijgen daar doen wij niet aan. Hier al een maand het advies om 5x180 te geven maar dat krijgt hij niet op dus doe nog gewoon 5x150. De hoeveelheid vind ik idd veel voor zijn leeftijd niet ivm de kilo's. Hier een hele grote zoon (lengte en gewicht in de +2 lijn) en als ik voeding moet geven naar zijn gewicht dan horen wij al dik een maand aan het maximale te zitten. Ik denk dat je idd kan overstappen op voeding voor hongerige baby's. Maar dan zou ik niet 180 gaan geven maar 120 om te kijken hoe dat gaat en of hij er genoeg aan heeft.