tweeling - leeftijd moeder?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Augmam, 29 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Augmam

Augmam Actief lid

4 dec 2010
    113
    0
    0
    Zweden
    ik ben heel erg benieuwd naar jullie leeftijd toen jullie een tweeling kregen of gaan krijgen :) zelf was ik ook tweeling en heb het ook in mijn familie en in de familie van de vader van het kind :) heb pas over 17 dagen een echo dan weet ik meer maar ben gewoon benieuwd :) heb gelezen dat hoe ouder hoe meer kans is dat waar? ben zelf 18 en 19 wanneer ik uitgerekend ben :) een tweeling is natuurlijk ook welkom daar niet van

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik ben 33,5 jaar. Carmen en Devin zijn een 2 eiïge tweeling. Komt wel in de familie een keer voor bij mijn moeder maar deze familie is megagroot dat het niet vreemd is dat er een keer een tweeling ' spontaan ' komt. Dus denk dat dit ook een 'mazzeltje' is geweest ;)

3. Duda

Duda Actief lid

13 nov 2009
    408
    8
    18
    utrecht
    Ik ben 30 en 2 weken geleden is mijn drieling geboren. Ze zijn 3-eiig en de zwangerschap is spontaan tot stand gekomen. Er komen geen meerlingen voor in de familie. Dus voor ons een grote verrassing.

4. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    Ik ben 25 en hier zit het echt in de familie aan mijn moeders kant!!
    Ik ben zelf niet van een tweeling mijn tante de zus vsn mijn moeder heeft ook een twee eiige tweeling.

Succes en als het zo is dan is het zo!!!

Liefs Sjaantje

5. CherryAyden

CherryAyden Niet meer actief

Ik ben er een van een tweeling ( 2 eiig) en mijn moeder was 19 toen ze in verwachting raakte van ons! Haar zus heeft ook een tweeeiige tweeling en die was rond de 30 ofzo.

6. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik was 27 toen ik zwanger raakte en beviel van m'n tweeling.
    Ook twee-eiig. Als ik het goed heb had m'n opa 2 broers die tweeling waren en 2 tantes van m'n moeder waren ook tweeling.

Verder zit het niet in de familie.

7. samloes

samloes Actief lid

5 jan 2011
    485
    0
    0
    Noordwijk zh
    Ik ben nu 32 jaar en nu 19 weken zwanger van een 1eiigetweeling. Tweelingen zitten niet bij mij of bij mijn vriend in de familie, dus ik ben de eerste in de reeks! Was ook een grote verrassing, wel helemaal blij!

8. Brunette

Brunette Bekend lid

22 aug 2008
    690
    277
    63
    Vrouw
    Veluwezoom
    Ik was 26 toen ik zwanger werd van mijn 2-eiige tweeling en 27 toen ik beviel. Het was een spontane tweelingzwangerschap. Het komt in mijn familie verder niet voor.

9. Rosado

Rosado Niet meer actief

Volgens mij is een 2-eiïge tweeling alleen overerfbaar vanaf de moeders kant. Je zou dan namelijk de dubbele eisprong erven. Als je vriend er dus bijv. 1 is van een 2-eiïge tweeling dan heeft zijn moeder een dubbele eisprong gehad, maar dat natuurlijk verder geen effect op jouw eisprong. Zoiets zou je alleen kunnen ervan van je eigen moeder of oma.

10. Mama van 3

Mama van 3 Fanatiek lid

31 mei 2010
    3.254
    0
    0
    ik ben 22 en 21 weken zwanger van onze tweeling! Deze is spontaan ontwikkeld en zit niet in de familie.

11. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik was 25 toen ik zwanger werd van onze tweeling (2 -eiig). En was net 26 toen ik beviel. We zijn zwanger geworden via hormonen.

En met hoe ouder hoe groter de kans, komt denk ik meer door dat mensen die wat ouder zijn soms meer moeite kunnen hebben met zwanger worden en daardoor de mmm in gaan

12. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    Nee als vrouw zijnde kun je het ook van je vaders zn kant erfen!!Bv dat de moeder van je vader het ook in de genen had blijft het in de genen zitten!!
    Maar twee eiig ontstaat nat. wel bij de vrouw!!!

xx

13. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Sjaantje als je logisch nadenkt, klopt het niet want alléén aan jouw kant kun je het overerfen omdat JIJ een dubbele eisprong hebt en wat die moeder van jouw vader doet, sja (dus je oma) dat is een andere kant, daar heb je geen grip op zeg maar. Daar heb je gewoon niks mee te maken want mn vader heeft geen eisprong hoor ;)

14. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Klinkt erg warrig als ik het teruglees haha.

15. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    @patroeska!!Haha ja tis ook heel ingewikkelt en ik d8 dat ook maar stel nou dat het bij de moeder van je vader in de genen zit.....erft jou vader die genen ook MAAR hij kan nat. geen dubbele eisprong krijgen hihi...maar die genen kan hij wel weer doorgeven aan jou....
    Heb dit gister toevallig op int. gelezen!!
    Ik wist het ook niet hoor en het is ver gezocht maar t schijnt wel te kunnen....
    En je verhaaltje was niet warrig hoor!!Ik hoop dat je mijn uitleg nu snapt!!
    Anders zal ik t stukje eens opzoeken voor je!!

Xxxsie

16. Rosado

Rosado Niet meer actief

@ Sjaantje: Ik denk dat wat jij zegt wel klopt, maar ik bedoelde meer dat als je vriend er 1 van een tweeling is, of als het in zijn familie voorkomt dat het dan voor jullie als stel geen verschil maakt. Zijn moeder kan wel een dubbele eisprong hebben, maar die dubbele eisprong van haar heeft natuurlijk geen effect op die van jouw als vriendin zijnde.

17. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    @mermaid!!Neee idd dat klopt helemaal!Dat had ik dan verkeerd begrepen uit t verhaal haha zal wel erg vreemd zijn he....
    Maar 1 eiig...kan de man dat dan wel overgeven?want dat snap ik dan niet helemaal

btw we dwalen wel een beetje van het onderwerp af he haha!!

Xx

18. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    1-eiïg is sowieso niet erfelijk ;)

19. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    owkey haha duidelijk!!!!
    leek me ook al zo vreemd.....thanks!!

Xx

20. Bri

Bri Niet meer actief

Dat is één van de oorzaken waardoor oudere moeders vaker een meerling hebben (en er steeds meer meerlingen geboren worden).
    Maar ook zonder mmm hebben vrouwen meer kans op een meer-eiige meerling naarmate ze ouder worden. Het is alsof je lichaam een soort eindspurt doet; om de (gemiddeld) mindere kwaliteit van de eitjes te compenseren, springen er meer dan één tegelijk.

Overigens kreeg ik mijn kindjes met 36 en 38 jaar, maar ik heb geen tweeling. De vraag van TS was dus duidelijk niet aan mij gericht.

Er wordt nog steeds volop onderzoek gedaan naar de erfelijkheid van een- en meer-eiige meerlingen, en er is nog heel veel onbekend of onduidelijk.

Deel Deze Pagina