Eigen bedrijf en ZEZ?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Dodo29, 28 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dodo29

Dodo29 Actief lid

24 sep 2013
    442
    229
    43
    Beste,

In Februari' 17 ben ik begonnen als zelfstandige (fotograaf), ondanks dat ik er veel uren aan besteed heb ik nog weinig daadwerkelijke inkomsten.

Ik las op de site dat ze kijken naar je cijfers maar die kan ik dus nog lang niet weerleggen... hoe werkt dit dan en waar heb je dan recht op?

alvast bedankt :)

Groetjes

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Dodo29,

Wat leuk dat je werkt als fotograaf.

Voor de beoordeling van de hoogte van je ZEZ-uitkering kijken we ook naar gewerkte uren. Er zijn meerdere mogelijkheden voor deze beoordeling, ik leg ze hieronder uit:

Heb je in het voorafgaande jaar minimaal 1225 uren als zelfstandige gewerkt?
    Wij gaan er van uit dat je dan ten minste het minimumloon hebt verdiend.
    Je hebt dan recht op een ZEZ-uitkering van 100% van het bruto wettelijk minimumloon.

Heb je in het voorafgaande jaar minder dan 1225 uren als zelfstandige gewerkt?
    De hoogte van de ZEZ-uitkering is afhankelijk van de winst die je hebt gemaakt in dat jaar (dit is de winst die je opgeeft aan de Belastingdienst).

Wij delen dit bedrag door 261: dit is de winst per dag.
    Jouw ZEZ-uitkering per dag is hieraan gelijk, tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon per dag.

Werkt je pas sinds kort als zelfstandige of korter dan een jaar?
    Wij kunnen uw ZEZ-uitkering dan niet berekenen over de gebruikelijke periode van één jaar.
    Wij gaan uit van een kortere periode. Er wordt dan gekeken naar werkelijke inkomsten en het aantal gewerkte weken. De ZEZ-uitkering per dag is hieraan gelijk, tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon per dag. Klik hier de bedragen van het wettelijk minimumloon.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

Met vriendelijke groet,

Jantina
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina