Hoi meiden, Sinds een paar maanden hebben we hier nogal gedoe met slapen. Mischa wordt vaak 's nachts wakker en ook overdag is het een tijdje lastig geweest om hem naar bed te krijgen. Hij eet tegenwoordig lekker met de pot mee en krijgt nog 100cc yoghurt toe en alles gaat met smaak naar binnen. Een aantal weken geleden gaf ik hem dan voor het naar bed gaan zijn laatste fles, 200cc met 3 scheppen granen. Ik vond dit wel een erg grote plens zo op zijn volle maag maar hij leek het prima te vinden. Toen hij 's nachts maar wakker bleef worden vond ik ergens op dit forum de tip om hem voor ik zelf naar bed ging wakker te maken voor de laatste fles, en hem zo uit zijn ritme te halen zodat hij weer door zou gaan slapen. Dit werkte niet helaas, maar nu zit ik opeens weer vast aan een late fles! Als ik die niet geef wordt hij wakker om een uur of twaalf, een en omdat hij nu al 240cc (210cc plus 7 scheppen voeding en 5 scheppen granen) krijgt durf ik dit echt niet voor het naar bed gaan te geven! We eten om half zes zodat Mischa om een uur of zeven, half acht naar bed kan, dat vind ik te snel na het eten om dan dus die fles te geven. Hoe kom ik in vredesnaam van die late fles af?! Zo heel veel moeite is het niet maar hij heeft maanden zonder late fles gekund en nu ben ik voor mijn gevoel opeens een heel eind terug bij af... Heeft iemand een goed idee?? Groetjes! P.s. vervroegen heb ik al geprobeerd maar als ik de fles voor 9 geef blijkt hij dus of 's nachts of 's ochtends veel te vroeg wakker te worden... En 9 uur is ook zo'n onderbreking van je avond, dan doe ik het liever voor ik naar bed ga... Mischa is trouwens 10 maanden.
Dat is echt vervelend, zeg. Heel moeilijk, maar je zoontje is pas 10 maanden en mag best nog een fles voor het slapen gaan. Mijn zoontje is 15 maanden en krijgt om 19.15 uur een pyjamapapje en gaat daarna slapen tot 7.00/7.30 uur. Wij eten ook rond 17.30 uur en ik snap ook niet dat hij zo snel alweer een flesje lust, maar hij vindt het heerlijk. Misschien moet je dat toch eens proberen. Ik weet het anders ook niet. Heb je hem al een keer laten huilen 's nachts of alleen wat water gegeven? Hij is nu die fles gewend. Succes ermee!
Hoi, hij mag inderdaad nog wel een fles voor het slapen. Maar het stomme is, tot hij 8 maanden was ging het prima, dan kreeg hij om een uur of zeven een papfles en sliep hij tot half negen door, soms tot later! En nu dus opeens niet meer... Zelfs als ik hem om elf uur een fles geef wordt hij om zeven uur wakker. Vanavond kwam hij al om acht uur zelf voor zijn fles, we gaan eens kijken hoe hij het redt als hij nu niets meer krijgt. Het lijkt allemaal verder namelijk weer normaal te worden (tandjes, verlatingsangst, ziekjes) en ik bedacht me dat hij steeds rond half twee wakker werd. Dat kan nooit van de honger zijn... We gaan het dus uittesten en zullen zien wat er gebeurt! Ik ga maar vroeg naar bed want het zal morgen ochtend op zijn minst erg vroeg zijn.
Mijn dochter is ook tien maanden en krijgt om half zes haar warme hap. Tegen half acht geef ik haar dan nog een fles van 210 plus twee scheppen granen. Daarna lekker slapen en tegen zeven uur 's ochtend is ze er weer. De laatste week is mijn dochter ook weer wat vroeger. Misschein is het ook wel gewoon een fase waar je even doorheen moet. Komt vast goed.
Ik weet dat veel mensen het niet met me eens zijn maar probeer eens om hem te laten huilen. Kijken hoe lang hij het volhoud of dat hij toch in slaap valt. Wij hadden laatst hetzelfde probleem, alleen niet met voeding maar met gewenning van huilen als ik wakker wordt i.v.m. doorkomende kiezen. Ik kwam tot de conclusie dat er gewoon niks aan de hand was. Eerste nacht drie kwartier gehuild, tweede nacht twintig minuten en de derde nacht sliep ze weer door. Het kan echt werken!!
Sukkie, hebben wij hier ook geprobeerd. Op een bepaald moment (we gaan namelijk al twee maanden allerlei fasen door) begon hij alsnog te brullen na een fles en een knuffel 's nachts, en lieten we hem ook huilen. Wel ging mijn vriend er om de 5 a 10 minuten even heen (als ik ging werd hij nog hysterischer, soort verlatingsangs-gedrag). Helpt inderdaad af en toe wel en waarschijnlijk gaan we dit vannacht ook proberen als hij wakker wordt... Hij is geen jonge baby meer en weet inmiddels heel goed dat als hij huilt, daar reactie op komt. Hij stond op een bepaald moment soms 's nachts al op me te wachten en deed zijn armpjes omhoog zodra ik bij zijn bedje kwam! Ik las mijn eerste post trouwens even terug en eigenlijk is er vast geen eenvoudige oplossing voor dit probleem, waarschijnlijk is het inderdaad een fase of een combinatie van verschillende fasen en gewenning aan verkeerde gewoonten... We zullen er nog even geduld mee moeten hebben denk ik. Allemaal bedankt voor het meedenken in elk geval!