Te druk?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Kiwi1, Apr 27, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Hoi dames,

ik wil graag wat vergelijkingsmateriaal, aangezien ik in mijn omgeving weinig babies heb van de leeftijd van mijn zoontje.

Mijn zoontje loopt over van energie. Dat heeft hij eigenlijk altijd al gehad. Toen hij nog weinig bewoog bewogen zijn oogjes en zijn hoofd eigenlijk altijd (als hij wakker was). Hij heeft bijna nooit rustig gelegen of gezeten. Het was een en al rondkijken en met zijn hoofd draaien. Ik weet dat dat normaal is voor een baby, maar ik heb echt het idee dat ik de drukste baby alle tijden heb (even lekker ongenuanceerd dan).
    Sinds hij kruipt is het helemaal hek van de dam. Vanaf het moment dat zijn oogjes opengaan 's ochtends is het meteen stuiteren. Alles begint te bewegen. Als hem uit zijn bed haalt dan is het alleen maar trappelen met zijn beentjes en wil hij het liefst meteen op de grond om het huis (voor de zoveelste keer) te verkennen en dat gaat gewoon de hele dag door, zonder pauze (behalve slapen en eten dan). Hij kan echt geen rust vinden om 5 minuutjes leker bij mij te zitten oid.
    Het is super leuk hoor, dat is het probleem niet. Hij vermaakt zich prima, vraagt bijna nooit om aandacht. Hij heeft het super naar zijn zin, altijd vrolijk maar oh zo energiek! Anderen valt het erg op. Vandaar dat ik het graag wil vergelijken. Ik hoor alleen maar over hoe druk en ondernemend hij is. En dan denk zou hij drukker zijn dan een gemiddelde baby van zijn leeftijd?
    Gisteren waren wij bij de doop van mijn neefje. Alle kinderen (ook van zijn leeftijd) zaten lekker bij hun ouders op schoot, maar wij moesten onze kleine na 5 minuten loslaten, want tjah kerk moest natuurlijk ook even goed verkend worden. Ook de rolstoel- en kinderwagenwielen moest natuurlijk uitgebreid betast worden. Met het resultaat dat alle ogen op hem gericht waren (wel op een positieve manier gelukkig, want hij maakte verder geen geluid gelukkig), ipv op de doop zelf.
    Nog een voorbeeld: hij zo ontzettend bezig met zijn omgeving dat hij soms wel 3 dingen tegelijk wil gaan doen en je ziet hem echt twijfelen van wat vind ik het leukst. Hij ziet iets en kruipt er naar toe, maar onderweg ziet hij weer wat anders en dan zie je hem twijfelen en hup hij kruipt naar ding 2. Maar voordat hij daar is, stopt hij even en bedenkt volgens mij dat er nog iets anders was en kruipt weer naar ding 1. Maar onderweg ziet hij weer een ding 3 en wil er ook nog even naar toe. Tjah en dan zit je daar, wat is het leukst?
    Het liefst heeft hij alles tegelijkertijd in zijn hand. Het is al vermoeiend om ernaar te kijken, ik vraag me echt af of hij daar niet supermoe van wordt. En uiteraard slaapt hij als een roosje en dat is niet zo gek.
    Hij is trouwens verder absoluut geen driftkikker, luister ook erg goed. Als hij ergens niet aan mag komen dan hoef ik het maar een paar keer te zeggen en hij komt er niet meer aan.

Ik zou graag willen weten of er mee dames met een vergelijkbaar kind zijn en wordt het dat minder of is dan nou eenmaal het karakter van een kind. Of misschien zijn veel babies zo maak ik me druk om niks. Want ja, soms vraag ik mij af of dit wel helemaal normaal gedrag is.

Alvast bedankt voor de reacties!

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Klinkt allemaal heel herkenbaar! Eva is altijd al druk geweest (in mijn buik al) en daarna ook altijd. Toen ze net geboren was zeiden de verloskundigen het meteen...
    Vaak als ik vergeleek met andere kindjes was Eva veel drukkker/alerter en overdag veel meer wakker. 's Nacht sliep ze al snel door en met 5/6 maanden kon ze gelukkig wat meer de rust vinden om overdag ook lekker te gaan slapen. Gelukkig, want dat betekent dat je dan zelf ook wat rust hebt ;). Zeker nu ze lekker aan het uitproberen is en ik haar regelmatig van mijn been moet 'schudden' :)

Ze is nog steeds erg druk en kan zich niet lang focussen op iets. Maar dat schijnt ook wel normaal te zijn geloof ik. Maar hier speelt ze bijvoorbeeld met haar sleutelhuis, ziet dan haar pop liggen die ze oppakt, maar tegelijkertijd ziet ze dan ook de Teletubbie die misschien toch wel leuker is en uiteindelijk gaat ze naar de mand met doekjes/slabbetjes en proberen die om te doen ;). Waar ze toch wel zo'n 5 minuten zoet mee is (lang!).
    Rustig zitten is er niet vaak bij, bij de Teletubbies kijken blijft ze wel zo'n 5 minuutjes zitten om vervolgens weer aan de wandel te gaan. Boekje lezen is ze na een paar minuten ook zat, dan wil ze weer lopen. Zelfs in de kinderstoel zit ze meestal nog te hupsen en te wiebelen :).

Of het normaal is, ik denk van wel. Ik ben zelf trouwens ook best wel een stuiterbal geweest met een aardig gevoel voor drama ;) en ik ben nu ook wel vaak een soort van onrustig, dus ze heeft het niet van een vreemde :).

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Futkalf, zo noemde mijn moeder het afgelopen zondag toen we bij haar op bezoek waren (nog nooit van gehoord, weet ook niet of het vut of fut is... kan het niet vinden op internet :) ). Dat schijnt ie van mij te hebben want mijn opa noemde mij indertijd ook een futkalf... :oops:
    Dit mannetje gaat ook alle kanten op. Is de hele dag bezig. Wipt in zijn stoel, kruipt alle kanten op, gaat zitten, weer liggen, dan weer zitten, kruipen, liggen, zitten etc etc. Nu is de uitdaging om zelf te gaan staan. Er wordt de hele dag door geoefend, tenminste als je speelgoed, de katten, de planten, papa en mama, de telefoon, de kastjes etc je niet afleiden (hihi). Gelukkig hier ook een kind wat al redelijk snapt wat "Nee" betekent...

Even rustig zitten is er niet echt bij. Ja, bij het drinken van de fles ('s avonds) maar zelfs dan gaan de beentje vaak nog heen en weer :) Hij wil alleen bij ons zitten wanneer je hem de afstandsbediening geeft (wat natuurlijk eigenlijk niet mag :rolleyes: ).
    Eet als een bootwerker en slaapt als een roosje (overdag 3 uur minimaal en 's nachts nog eens 12). Hier ook een heel vrolijk kind met veel doorzettingsvermogen (wordt zelden boos maar kan wel heel boos worden als iets echt niet lukt)
    Oja, er is één plek waar hij wat langer stil kan zitten: de kinderwagen (dat is wel heeeeel prettig met winkelen :D )

@Kiwi, als ik je verhaal lees dan denk ik dat jouw zoontje nog drukker is dan die van mij. Maar het klinkt als een gezond, ondernemend kind. Nieuwsgierigheid is een groot goed wat zolang je geen kat bent, alleen maar heel gezond is (curiosity killed the cat...). Je moet er toch niet aan denken om een slome te hebben die niets wil weten, niets wil doen? Brrr... dat lijkt mij helemaal niets. Ik was dus schijnbaar ook zo'n druk kind (wilde met 5 maanden staan), ik heb geen ADHD ofzo, heb een universitaire studie en bijpassende baan, ben getrouwd met kind en ben heel gelukkig. Maar mocht je nou echt denken dat hij te druk is (wat ik me dus niet kan voorstellen aan de hand van jouw verhaal) dan is het aan te raden om een keertje naar een kinderarts te stappen. Maar zolang je kind luistert en verder alles 'goed' doet qua ontwikkeling, lijkt me daar geen reden voor. Een normaal, leuk, ondernemend kind! Goed afgebakken zeggen we in mijn familie =D>

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties, dames. Goed om te weten dat het herkenbaar is.
    Snoopy: hier ook iemand die maar 1 minuut (en dat is al lang) op een filmpje kan consentreren.
    Maar het is wat je zegt, je kunt denk ik van jonge kinderen niet verwachten dat ze zich heel lang ergens op kunnen concentreren.
    En Zwaantje, veel dingen die jij beschrijft zijn zo herkenbaar: idd afstandsbedienig was de enige manier om hem even 5 minuten bij ons te laten zitten. Maar daar is hij al op uitgekeken.
    En dat zitten, kruipen en weer zitten en dan weer kruipen is hier ook de hele dag aan de orde.
    En ook inderdaad is de kinderwagen hier de enige plek waar hij rustig zit. Tot een maand geleden zat hij meteen heel stil als hij in de kinderwagen gezet werd. Sind een maandje zit hij niet meer achterover geleund maar recht in zijn wagen om alles maar te kunnen bekijken. Idd heerlijk, ik kan de hele dag ongestoord shoppen. Hij kan er geen genoeg van krijgen.

Leuk om jullie verhalen te lezen, veel herkenning!

5. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

Jul 2, 2008
    3,253
    16
    38
    Brabant
    ik heb er ook ééntje. komt uit bed, begint met lopen en spelen tot hij naar bed gaat. af en toe zit hij even een paar minuten bij je of kijkt even tv. maar hij gaat ook van het één naar het ander. hij loopt dehele dag te zingen en heeft het prima naar zijn zin.
    hij zit ook alleen maar rustig in de wagen met winkelen. gelukkig begint hij nu beter te luisteren naar nee. en kan hij al wat langer met hetzelfde spelen.

6. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

@Kiwi1
    Je kon het wel over mijn kind hebben. Hier dus precies zo... Alleen één ding, ik moet 10x zeggen dat iets niet mag en nog stoort ze zich niet aan mij.
    En hier zit er ook behoorlijk wat karakter bij in. Ze gooit en smijt met dingen, alles gaat hardhandig en met weinig geduld. Plus dat ze geen seconde stil zit, dus met gevolg dat bij mama om 19.00 uur de pijp finaal leeg is en dat met 'maar' 1 kind.
    Ik vroeg me ook wel eens af of dit normaal is. Hoe erg wordt het als ze straks gaan peuterpuberen... :rolleyes:
    In de kinderwagen en op de fiets is ze gelukkig wel rustig. Dat is dus een heerlijk ontspannen moment. (voor beiden.)

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Eva kijkt pas sinds ze 11 maanden is ofzo naar filmpjes, voor die tijd had ze totaal geen interesse en dus liet ik haar nooit kijken (beetje nutteloos dan ;)). Nu heb ik alleen maar een filmpje op als ik ga koken of als ik ziek ben of als Eva ziek is. En soms formule 1ofzo in het weekend als papa dat wil kijken. Dan kijkt Eva eventjes aandachtig mee (ze is dol op auto's), maar na een paar minuten heeft ze het dan wel weer gezien (is ook niets aan :)).

Op de fiets zit ze trouwens ook niet stil, ze zit te wiebelen van links naar rechts en van voor naar achter en dan keihard. Fijn als je net boodschapjes hebt gedaan en er dus 15 kilo totaal aan je stuur hangt :). Maar ik vind het alleen maar supergezellig, het is in ieder geval niet saai!
    Voordeel is ook dat ze zich vaak wel goed zelf kan vermaken, vanmiddag heb ik lekker zitten lezen terwijl Eva zelf aan het rondkeuvelen was.

8. Inez01

Inez01 Fanatiek lid

Jul 4, 2008
    1,009
    0
    0
    Wat een verhaal.

Mijn zoontje is ongeveer even oud als de jouwe, maar kruipt nog niet vooruit. Ik vermoed dat dat binnenkort gaat gebeuren, want inmiddels zit hij zelf al vaak op zijn knieeen.

Hij is ook snel op zoek naar iets nieuws om mee te spelen en rolt zich er dan naar toe.
    Vooral tijdens eten is hij snel afgeleid en moeten wij de trucendoos openen om hem te laten eten. Soms kijkt hij even naar een klein filmpje, maar al snel dwalen de oogjes af.

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier nog zo eentje..
    Hij kan ook gewoon niet stil bij ons op schoot zitten. Ja, wel met een koekje of de afstandsbediening, of een liedje. Maar niet zomaar rustig.
    Hij is ook de hele dag bezig, zit amper stil. Gaat de hele kamer door, de tuin door. En als je de voordeur openzet, de hele straat door. Heel nieuwsgierig.

Dat nieuwsgierig was hij al vanaf het begin. Hij was al gelijk heel alert en helder. Op de 2e dag draaide hij zijn hoofdje al om naar zijn papa, toen die iets zei.

Inmiddels kan hij wel af en toe even stilzitten voor een serie zoals bumba, dat haalt hij net. Langer, dan is hij alweer met het volgende bezig.
    Hij kan opzich wel goed zich vermaken met de dingen die hij doet. Hij kan rustig een kwartier op-en-af de glijbaan, 45 minuten in de zandbak taartjes bakken, etc. Maar dan is hij dus nog steeds wel bezig. Alleen tegenwoordig dus wel iets langer met 1 ding, ipv om de 5-10 minuten naar het volgende speelding toe.

10. batje

batje Actief lid

Sep 6, 2008
    113
    0
    16
    Alsof jullie mijn zoontje beschrijven!

Mijne is dus ook zo'n druktemakertje.. als pasgeborene was hij vreselijk gespannen en gefrustreerd. Nu hij kan kruipen en staan is hij ontzettend gelukkig.. hij is dus de hele dag aan het kruipen, opstaan, vallen, weer opstaan etc. Als we met de wandelwagen weg gaan hangt hij er constant uit om maar alles te kunnen zien. Vandaag met Koninginnedag was echt het hoogtepunt, de drukte, alle spullen op straat.. prachtig!
    Zijn jullie kindjes ook zo slank? Mijne eet als een bootwerker, maar hij heeft echt nergens vetjes zitten.

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Nou zo te zien, is mijn zoontje verre van de enige. Leuk om te lezen!

@batje: mijn zoontje is eet ook als een bouwvakker, maar is netjes op gewicht. Heeft idd niet van die lekkere spekjes zoals je veel bij andere babies ziet. Het kan ook niet anders met zo veel beweging :D

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Mijn zoontje eet prima, maar is geen slanke den.. Integendeel.. Zijn baby-spekjes zijn ruimschoots aanwezig ;)
    Hij is wel redelijk in verhouding qua lengte-gewicht, maar wel allebei hoog in de curves..

13. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik heb hier ook zo'n wiebelkont. Stilzitten is er echt niet bij. Als ze bij je zit gaat ze continue van zitten naar liggen, dan ziet ze wat op de bank liggen en duikt ze daarheen. Ondertussen ziet ze papa waar ze heen wil, dan heeft ze je haar weer te pakken. Soms komt ze heel lief bij me liggen, maar na 2 tellen wil ze dan weer zitten.
    Af en toe gaat ze eventjes in haar loopstoeltje, maar dan weet ze ook niet waar ze heen moet. Ze begint bij de cd/dvd/boekenkast, dan moet ze even aan het boodschappennetje van de KW trekken, maar de gordijnen zijn dan ook wel spannend. Gelukkig dat ze nergens echt bij kan (vanwege het tafeltje).
    Ik ben bang dat als ze straks gaat kruipen en lopen, dat we de hele dag achter haar aan kunnen rennen haha.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Eva was bij de geboorte vrij groot en stevig (53 cm en 4350 gram) en is dat tot ongeveer 7 maanden geleden wel gebleven, toen werd het snel minder. Met 7 maanden ging ze staan en tijgeren en ik denk dat dat er ook echt mee te maken heeft. Nu is ze een kleine slanke den; zo'n 78 cm en tussen de 9,5 en 10 kilo.

Hier een filmpje van onze druktemaker (even in haar eigen wereldje, heeft ze wel vaker ;))
    http://www.filmpjes.nl/v/59230-Lekker-druk-doen-

15. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Wat een lieverdje! En zo herkenbaar, zo zit mijn zoontje dus ook in zijn stoeltje.
    Je ziet idd dat het een lekker levendige dame is!

Ach als ik jullie verhalen zo lees dan is het allemaal te relativeren. Ik vind hem in ieder geval geen drukste baby aller tijden meer!

Overigens, gisteren waren mijn man en ik dagje naar sauna en heeft ons kleintje gelogeerd bij mijn schoonouders. Achteraf vroeg hoe druk ze hem vonden. Ze hebben behalve hem nog 6 kleinkinderen dus ze zijn wel wat gewend. Ze vonden hem wel meevallen qua drukte. Hij was wel uiteraard druk maar in de zin van veel willen en doen, maar ze vonden dat hij zo goed zelf kon spelen de hele dag dus zelf hadden ze het behoorlijk rustig ;) . Dus het val wel weer mee, denk ik dan.
    Sinds een een week heeft hij staan ontdekt en uiteraard wil hij niks liever dan zich ergens aan optrekken staan. Prima uiteraard maar weg is rust, nu is het alleen maar opletten wat hij gebruikt om zich op te trekken, wat het zijn meest rare voorwerpen, zoals bloembakken etc...
    In ieder geval super bedankt voor jullie reacties. Fijn om te lezen dat het blijkbaar niet abnormaal is ;)

Share This Page