Hartverscheurende huilbuien, maar geen krampjes of reflux?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mar14, 15 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mar14

Mar14 Lid

22 feb 2012
    77
    2
    8
    Hallo iedereen,

Ik ben moeder van een prachtig zoontje van nu zes weken oud. Ik zit alleen met een probleem. I. heeft meerdere keren per dagen huilbuien waarvan ik niet weet waar ze door komen. Het begint na een voeding (kunstvoeding) tijdens het knuffelen of in de box liggen. Van het een op het andere moment gaat hij dan brullen, rood aanlopen, grimassen, met de beentjes trappelen en overstrekken. Het is dan meestal met een paar minuten over, maar soms duurt het wel een uur en kan niets of niemand hem troosten.

Je zou denken aan krampjes of reflux, toch? Ik heb dus van alles geprobeerd: infacol, cinababy, sab simplex, de dr. Brown flessen tegen krampjes en ranitidine (maagzuurremmer) tegen reflux (de huisarts dacht dat het dat kon zijn) en sinds een dag ben ik ook met Nutrilon omneo comfort als kunstvoeding begonnen. Maar de huilbuien blijven!

Ook vreemd vind ik dat ze meestal in mijn armen (of die van mijn man) beginnen of in de box en (meestal) niet in zijn bedje. Niet zo goed voor ons zelfvertrouwen dus. Nooit geen problemen tijdens het verschonen, aankleden, wassen, terwijl dat toch ook na de voeding is en hij horizontaal ligt (en dus geen reflux kan zijn?)! Wat kan het dan toch zijn? Is hij dan vermoeid? Meestal gaapt hij of vallen zijn oogjes dicht als hij vermoeid is. Of is hij dan over zijn vermoeidheid heen? Lijkt mij onwaarschijnlijk, want de huilbuien zijn meestal kort na de voeding.

Sorry voor het lange verhaal. Ik ben inmiddels wanhopig. Ik vind het zo erg om te zien, dat hartverscheurende huilen, net of hij pijn heeft. Ik ga dan ook vaak spontaan meejanken (stom natuurlijk, ik moet juist rustig blijven!). Iemand enig idee wat dit kan zijn?

2. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Stopt het huilen als je hem oppakt en bij je houdt?

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Het kan van alles zijn eigenlijk. Voeding moet je ook echt wel een tijdje de kans geven voordat je verandering gaat zien. Zou haast wel denken aan krampjes.

Houdt je hem verder wel een tijdje omhoog na de voeding? Boert hij goed?

4. Mar14

Mar14 Lid

22 feb 2012
    77
    2
    8
    @ Carino: het begint juist meestal als hij in mijn armen ligt, dat is het gekke ervan. Het ene moment ligt hij geïntrigeerd naar mij te kijken terwijl ik hem knuffel, gekke bekken trekt etc. en het volgende moment barst hij ineens in janken uit. Niet zo best voor mijn zelfvertrouwen dus...

@ Umm85: Ja, ik hou hem dan even rechtop in mij armen (waarna dus soms dat huilen begint). Hij boert meestal wel goed. Hij spuugt soms, maar niet veel (mondje terug). En hij heeft best vaak de hik (enkele keren per dag) en slikt nogal eens na de voeding (maar wel tijdens het janken, dus het kan ook daar aan liggen). Hierdoor dacht de huisarts dus aan reflux, maar hij heeft het dus juist niet bij horizontaal liggen en ranitidine helpt niet (nu vijfde dag dat ik het hem geef). Ook trucs als buikjes masseren, met zijn buikje op mijn arm wiegen, etc. werken niet. Hij is op dat moment echt ontroostbaar.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik denk dat je, helaas, even wat meer geduld moet hebben.

In principe staat voor vrijwel elke wijziging 2 weken. Dit betekend dat je de medicatie, ranitidine, 2 weken de kans moet geven voor je kans beslissen of het wel (iets) of niet helpt.
    Voeding moet je ook 2 weken de kans geven.
    Doordat je nu in een vrij korte periode ranitidine (5 dagen) en andere voeding (1 dag) probeert kan je niet zien wat wel en wat niet helpt. Stel dat het een helpt en de ander voor meer problem zorgt? Dan zie je niet dat het ene wel helpt.
    Daarnaast zorgt elke wijziging voor onrust bij je kindje, wat huilen kan verergeren.

Mijn advies is;
    Nu komende 2 weken niets veranderen kwa voeding of medicatie en daarnaast de leefregels voor reflux toepassen als je dat nog niet doet.

Ik weet hoe het is om een huilende baby te hebben, maar wijzigingen moeten echt de tijd krijgen om te helpen.
    Mochten het de gewone krampjes zijn, rond 6 weken is de top kwa huilen.

Gebruik je een draagdoek? Veel kindjes vinden dit erg fijn.

En ik denk niet dat het aan jou als persoon of moeder ligt. Je wil alleen het beste voor je kindje.

6. Ivystoeter

Ivystoeter Fanatiek lid

4 nov 2013
    1.683
    0
    0
    Cassiere in een supermarkt
    Nieuwegein
    klinkt bij mij toch echt als krampjes.
    kan hij wel goed poepen?
    wij masseren het buikje van onze dochter regelmatig (wrijven met de klok mee)
    de ene keer gewoon met bodylotion of massageolie gel van zwitsal (met lavendel, rustgevend)
    maar we hebben ook cinababy buikjesolie.

7. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    Ben je al bij een osteopaat geweest?
    Misschien zit er een kronkel in zijn darmpjes of een nekwervel niet lekker.
    Heeft hij geen uitslag? Hoe is zijn ontlasting?

8. Annekijn

Annekijn Actief lid

29 mrt 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het huilen gaat sowieso in crescendo tot de 6de week na de geboorte, om dan een piek te bereiken. Bij ons klopte het als een bus!
    Als je alle andere factoren hebt uitgesloten is dit waarschijnlijk puur neurologisch.
    Je babytje ervaart het drinken misschien als een moment van rust tussen allerlei prikkels. Hij zou graag blijven verderdrinken want heeft het neuro-psychologisch zwaar...
    Ga naar je kinderarts voor de zekerheid, en probeer het verder de komende dagen/weken zo rustig mogelijk te houden voor je (wellicht erg prikkelgevoelig) kindje!

9. Annekijn

Annekijn Actief lid

29 mrt 2014
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Moesten het toch krampjes zijn: leg je kindje met z'n buikje op je knieeën zodat er een lichte druk ontstaat. Kijk of ie zich ontspant.

10. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Mijn zoon (8wk oud) heeft soms ook wel eens last van een huilbuitje, ons inziens ook zonder reden. Wat ik dan doe? Draagdoek omslaan, zoon erin en rondwandelen. En dan is de onrust vrij snel over.
    Ik ben echt zoooooo blij met mijn draagdoek. Heb hem op marktplaats gekocht voor €15 en dan zijn tot nu toe mijn best besteedde baby-euro's!!!!

11. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Mijn oudste had dat op die manier en was juist overprikkeld door al het vasthouden en kletsen diewou juist ergens anders liggen

En optijd dus voor t huilen
    Bij haar was t max 10 min tutten en dan was t echt klaar

12. Mar14

Mar14 Lid

22 feb 2012
    77
    2
    8
    Bedankt voor het meedenken allemaal! Daarnet was het weer raak, dit keer aan het eind van het flesje. Hij verslikte zich flink bij het huilen + sowieso veel slikken in de pauzes tussen het huilen door. Daarvoor toch ook best veel gespuugd (toch iets meer dan een mondje terug). Ik vraag me dan toch af of het reflux kan zijn. Maar, als hij in zijn bedje ligt, toch horizontaal, heeft hij het dan juist weer niet... Gelukkig is hij daarnet op mijn buik in slaap gevallen en ligt nu lekker in zijn bedje te slapen.

Ik kan zijn pijn echt niet langer aanzien. Denk toch dat ik een osteopaat ga raadplegen. Hebben jullie daar ervaringen mee? Kan die echt de oorzaak vinden en daar wat aan doen?

13. Mar14

Mar14 Lid

22 feb 2012
    77
    2
    8
    Overigens heb ik een draagzak (een bondolino). Daar wordt ie uiteindelijk inderdaad wel rustig in, maar na een uur is-ie het wel zat en begint hij te huilen.

@mw21: heb daar ook aan gedacht (ik probeer alles lang te gaan wat het kan zijn), maar ik probeer hem altijd in zijn bedje te leggen zodra hij moe begint te worden (gapen, wegkijken e.d.). Dat ging goed, tot ong. 2 wk geleden en dit probleem dus kwam. Nu kan ik dus nauwelijks meer zien of hij moe is door al dat huilen. Alleen 's avonds en 's nachts dan, dan is het flesje, schone luier en in slaap vallen (vaak al in onze armen). Dat is een verademing voor ons allemaal, ten opzichte van overdag.

14. Pepper123

Pepper123 Lid

10 sep 2014
    38
    0
    6
    Alsof ik mijn eigen verhaal lees....
    Hier wel/ook verborgen reflux waarvoor we flink indikken. Medicatie is mijn kinderarts niet voor :(.
    Ik ben van mening dat er ook flinke darmkrampen bij zitten, maar ik heb gelezen (boek van Stephanie Lampe, babyreflux) dat reflux ook erg op darmkrampen lijkt.
    Ook hier is de pijn niet om aan te zien. In eigen bed in slaap vallen probeer ik al niet eens, zo onrustig en ongelukkig is ze na de voeding. Als ze uiteindelijk in diepe slaap is kan ik haar wegleggen, snachts op haar zij en overdag op haar buik. Op haar rug wordt ze snel wakker van de pijn.
    En ook hier gaan de avonden en nachten beter. Hoewel ze vannacht weer erg veel last had en dus de hele nacht op mijn borst heeft geslapen.

Maandag gaan we naar de osteopaat.

15. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Pepper dat is een grapje toch???
    Ga naar andere kinderarts! Indikken zorgt ervoor dat voeding laag blijft en ze niet steeds slikken/verslikken maar maagzuur komt alsnog hoor! Wat erg!
    Geef die kinderarts maar ff maagzuur, slokdarm beschadigd ook zonder medicijnen

Osteopaat werktie hier erg goed
    Bereid je voor op een terug val en dat t na 2 dagen beter wordt

Ook elke behandeling gaat t beter
    Na 3e behandeling al veel meer effect dan eerder

16. Pepper123

Pepper123 Lid

10 sep 2014
    38
    0
    6
    Nee geen grapje helaas.
    Wel is de mogelijkheid tot proefbehandeling met medicijnen.
    Ik wacht heel even het oordeel/diagnose van osteopaat af en ga dan wrs toch voor de medicijnen.
    Je voelt je soms zo'n zeur hè... Ben zelf nog wel kinderverpleegkundige, maar zodra het om je eigen kind gaat denk je toch sneller 'hoort het er niet allemaal gewoon bij?'

17. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Mijn kinderarts zegt als het geen reflux is werkt nexium ook niet :)

18. Mar14

Mar14 Lid

22 feb 2012
    77
    2
    8
    Ik vind het inderdaad echt erg om te zien. Je staat zo machteloos op dat moment. Vooral ook omdat niks hem kan troosten op dat moment. Het is dan echt afwachten tot de 'aanval', zoals ik het maar noem, over is en ondertussen maar een beetje sussen en vasthouden. Ik vind het dus zo verschrikkelijk om te zien dat ik bijna net zo hard mee ga janken. Niet goed natuurlijk, ik moet juist rustig blijven dan, maar kan het niet helpen. Heb maar gelijk een afspraak gemaakt bij een kinderosteopaat voor maandag. Hopelijk kan hij snel helpen.

19. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Echt he! Absoluut. Had ik ook nooit gedacht maar hier ook een kereltje met veel huilen en er is één wondermiddel en dat is de draagdoek en draagzak!

20. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Net of ik mijn verhaal lees. Mijn dochter is 10 weken en ik kon er de klok op gelijk zetten wanneer het huilen weer begon. Na de voeding inderdaad en voor je gevoel van het ene op andere moment.
    Ze wordt nu behandeld voor verborgen reflux en het huilen is echt bijna weg. Wat hier toen hielp was inderdaad in de draagdoek en rondjes lopen. Dan ontspande ze en viel in slaap.
    Zo kregen we hier ook een ritme.
    Veel sterkte.

Deel Deze Pagina