Even een andere vraag: sinds ie Omeprazol krijgt heeft ie groene enorm stinkende poep, kan dit een bijwerking zijn?
Wat fijn dat je al merkt dat het helpt. Over die groene poep, dat herken ik niet. Mijn zoontje sliep vanaf 8 weken op zijn buik omdat hij op z'n rug nauwelijks sliep. En dat vond ik nog veel enger. Z'n nekje was sterk genoeg. Vond het ook spannend hoor, eerst alleen overdag op z'n buik laten slapen, later ook s nachts omdat ik het vertrouwde. Hier ook de combi Omneo en omeprazol die goed werkte. Nutriton niet, alleen maar krampen. Hier was het genoeg om z'n bed een beetje schuin te zetten, niet zo erg dat hij naar beneden zakte. Vooral het rechtop houden na de fles werkte goed. Succes, ik hoop dat hij snel zonder medicijnen kan, en zolang het werkt is dat top!
Even een reactie zonder de rest te hebben gelezen: Waarom bel je de apotheek niet op en vraag je nogmaals naar de juiste dosering? Dit lijkt mij nou niet iets wat je "op de gok" moet gaan geven.... De adviezen verschillen. Soms wordt geadviseerd om het 1x per dag te geven en soms 2x per dag ('s morgens/'s avonds). Het kan zijn dat de advisering m.b.t. de dosering toegespitst is op jullie situatie. Dus wederom: als je iets niet begrijpt m.b.t. de dosering; bel de apotheek of de kinderarts om dit te verifiëren. Wat betreft de slaaphouding zou je dit artikel eens kunnen lezen: https://www.amc.nl/web/Het-AMC/Afdelingen/Medische-afdelingen/KindergeneeskundeEKZ/EKZKindergeneeskunde/In-het-AMC-Magazine/De-anatomie-van-spugen.htm. Misschien heb je er iets aan. Het is inderdaad zo dat medisch advies is dat rugslapen het veiligste is voor baby's. Echter, mijn jongste is de eerste paar weken van zijn leven een echte buikslaper geweest. Daarna een poosje op zijn zij en tegenwoordig gewoon op zijn rug. Je zou buikslapen eens kunnen proberen, maar bedenk je wel dat de kans op wiegedood in die houding iets groter is. Wees gewaarschuwd en alert. Ik denk dat het voor je eigen gemoedsrust beter is als je wat kalmeert. Je hebt er niets aan als je de hele tijd gespannen naast je kleine gaat zitten uit angst dat er *iets* gebeurt. Waarom ben je zo bang dat hij stikt? Heb je het zien gebeuren? Maakt hij stikgeluiden? Het wegslikken van opkomend zuur kan idd wat eng klinken, maar kunnen baby's over het algemeen (!!) wel handelen. Mijn oudste heeft medicatie geslikt tot ver na zijn eerste verjaardag. Doorgaans adviseren kinderartsen stoppogingen te ondernemen vanaf ongeveer 6-9 maanden, omdat baby's dan meer beginnen te zitten dan liggen. Wij hebben een stoppoging gedaan rond 9 maanden en die mislukte. Rond een jaar weer (ook mislukt) en uiteindelijk pas geslaagd zo rond de 14/15 maanden. Zl1 heeft nog steeds reflux, maar geen medicatie meer nodig. Houd er rekening mee dat je met maagzuurremmers nooit van het één op het andere moment mag/kunt stoppen. Dan loop je risico dat het erger terugkomt. Niet alle kinderartsen zijn hier altijd goed van op de hoogte. Zorg dat je altijd goed voorgelicht wordt over op welke manier je het beste kunt afbouwen met de medicatie.
Dank voor je tips! Zal de huisarts nog eens bellen als ie 3 maanden is en advies vragen. T lijkt nu best heel goed te gaan, het komt nog wel omhoog maar hij heeft er geen last meer van. De verstopping door nutriton is ook zo goed als over. Krampjes ook een stuk minder. Alleen heeft ie dus enorme stinkpoep die af en toe groen is...