Hey meiden, Even een vraagje. Wij zijn er over aan het denken om ons beepje straks te laten dopen. Morgen ga ik iig bellen voor info. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken enzo. Lees er namelijk zo weinig over op het forum. Liefs Patricia
Wij zijn niet gelovig, dus ons kindje wordt niet gedoopt. Maar ik vind het wel logisch als je wel christelijk bent dat je het dan gewoon laat doen.
Verrassende vraag. Voor ons is het vanzelfsprekend, omdat we wel gelovig en kerkgaand zijn. Hoe is dat voor jullie dan?
Wij laten ons kindje niet dopen. Mijn man en ik zijn allebei wel gedoopt, maar we komen eigenlijk nooit meer in de kerk. We hebben er niets mee. Vandaar dat wij het niet doen.
Ik kies er zelf voor om het niet te doen. Mijn vriend is wel gedoopt en hij is katholiek, dus ook ter communie gegaan (zeg ik dat zo goed ?). Ik, of wij liever gezegd wij, doen het niet omdat we onze dochter niets willen opleggen.
wij zijn ook beiden gedoopt. hebben ook beide onze 1ste communie gedaan. wij doen het niet omdat we "geloven" maar omdat wij vinden dat het erbij hoord
Sharon, weet je dan wel wat de doop betekent? Je dient ook op bepaalde vragen te beloven (hardop in de kerk) dat je je kind opvoedt en hem/haar van God zal vertellen. Gelovige opvoeding dus. Realiseer je wel dat je dat dus o.a. belooft om te doen. Tenminste dat is in de protestante kerk zo, maar ik neem aan dat dat niet zo veel verschilt van de rooms katholieke.
Ik zou wel willen, maar het gaat niet omdat mijn man niet gedoopt is. Hij wil zich ook niet laten dopen, dus helaas.
Ik zou het ook graag willen doen. Maar ik ben gedoopt en mijn vriend ook. Maar we zijn allebei geen kerk gangers,en willen de kinderen wel meegeven dat er wel wat bestaat GOd dus. verder willen we ze vrij opvoeden dat ze zelf erachter moeten komen wat het voor hun betekent. Ik wil wel een kinder bijbel kopen voor hun. Ik heb ook eerste communnie gedaan hij niet. We zitten nu echt te tobben. Want voorzover ik weet is bijna al mijn familie,(anitilianen)zijn wij gedoopt de eerste levensjaren al. Ik moet er even nog goed over praten over het hoe en wat ,het rijlen en zeilen hier in nederland. ps: verder als jullie er open voor staan en jullie je kinderen opvoeden met dat ze geloven in GOD,dan zal ik er over na denken om te dopen en de rest. veel succes met vinden naar een antw. liefs loesmari
Ik denk dat je je inderdaad wel moet afvragen of je de verplichtingen die erbij horen ook wilt. Je doopt een kind omdat je wil beloven dat je het christelijk gaat opvoeden. Dopen omdat het 'erbij hoort' vind ik dan wel een beetje verkeerde instelling. Dan heeft het weinig betekenis.
Hoi Hoi, Ik ben ook gedoopt en alles wat erbij hoort, communie e.d. en mijn man is christelijk opgevoed..maar we doen er bij niets mee...Wij hebben wel een keuze gemaakt ons zoontje naar een christelijke school te sturen, omdat deze erg goed bekend staat, maar ook om ons zoontje het geloof niet te ontnemen, hij kan dan zelf zijn keuze maken als hij later volwassen is...Soms is het alleen wel lastig om het te ondersteunen, want ik wil hem wel helpen bij zijn vragen m.b.t. tot god of de kerk, alleen ik sta niet altijd achter de antwoorden, maar je wilt ook niet dat het verwarrend wordt voor hem...want is toch niet de bedoeling dat je als ouderzijnde lijnrecht tegenover de ideeen van school gaat staan..niet dat ik dat sta, want anders had ik hem niet naar deze school laten gaan...maar soms is het wel lastig als je begrijpt wat ik bedoel....maar gelukkig kan hij met een heel wat vragen naar opa en oma..want die geloven wel... Succes met ieder zijn keuze....
Ook ik ga mijn kindje dopen Vind het een mooi iets, zeker als je zelf katholiek bent, om je kindje een geloof mee te geven... wat die er later mee doet mag die zelf weten, dus als hij evt. zijn communie en/of vormsel niet wil doen hoeft die dat niet! 1 ook heel belangrijke reden voor mij om mn kindje te dopen is, dat mocht er iets met hem gebeuren en hij komt te overlijden (wat hopelijk natuurlijk NOOIT gebeurd) dan mag die gewoon op de katholieke begraafplaats hier in t dorp begraven worden (de plek waar ook ik begraven wil worden mocht ik te komen overlijden & waar ook mijn familieleden liggen) Als mijn kleine man niet gedoopt wordt mag hij ook daar niet begraven worden..
Wij hebben onze drie zoons ook laten dopen. Met de eerste twee deed ik dat vol vertrouwen, zo van: ik zal wel es even zorgen dat mijn kind ter ere van God opgroeit. Omdat Jesse zoveel later kwam, wist ik inmiddels dat zoiets helemaal niet zo eenvoudig is, dan ik vroeger wel dacht. Het is een hele klus om je kindje in geloof op te voeden. Dus met Jesse stond ik lang niet zo zeker van mezelf in de kerk, maar we hebben hem uiteraard wel laten dopen. Ook al zijn wij niet zo 'goed' dat we ons kind perfect kunnen opvoeden, ik vind dat ze de zegen van God zeker nodig hebben. Veel succes ermee!
Mijn ouders hebben mijn broer wel laten dopen als kindzijnde (Rooms Katholiek) maar toen ik geboren werd hadden ze besloten dat ik vrij moest zijn om zelf te kiezen dus ik was niet gedoopt. Nu ben ik op latere leeftijd tot geloof gekomen en ben ik na mijn 20e gedoopt in de protestantse kerk. Mijn man en ik zijn gelovig en kerkgaand dus voor ons is het evenals voor Birdie, "vanzelfsprekend" ond kindje te laten dopen. Nu is onze Wesley gister gedoopt omdat wij een gemeende "ja" konden anwoorden op de 3 vragen die erbij horen ook al ben ik er van overtuigd net zoals Kisbaba zegt, dat het niet makkelijk is om je kind Christelijk op te voeden, willen wij het wel.
Hoi, wij zijn evangelisch en hebben geen kinderdoop: bij ons word je gedoopt als je als volwassene een keuze voor God maakt. Maar, kindjes worden bij ons wel opgedragen, zoals ze dat noemen, en dat betekent een speciaal moment in de kerkdienst waarin gebeden wordt en Gods zegen over het kindje en de ouders gevraagd wordt. Dat gaan we dus absoluut wel doen. Verder: je hoeft geen perfect mens te zijn om christen te mogen zijn of je kind te mogen laten dopen... Ik word altijd een beetje naar dat mensen dat zo denken. Het centrale punt van het christelijke geloof is juist dat wij mensen niet in staat zijn tot een perfect leven en God nodig hebben om onze onvolkomenheden tegemoet te komen. Mensen die denken dat ze het allemaal zo goed doen, snap ik nooit zo van dat ze dan christen zijn, want als je het toch al allemaal helemaal goed doet, heb je God toch niet meer nodig? En: over die mensen die zeggen: ik wil m'n kind niets opleggen... Wat je ze ook meegeeft: je legt je kind altijd jouw kijk op de wereld op in eerste instantie. Pas als je kind in de puberteit komt, gaat het nadenken over de vraag: klopt dat wel wat mijn ouders zeggen/zeiden? Maar dan zit een heleboel al heel diep verankerd. Als jij toch overtuigd bent van jouw geloof/levensovertuiging/wereldbeeld, waarom zou je dat je kind niet mee mogen geven? Als je graag zou zien dat je kind het geloof ook belangrijk vindt, zul je het juist erover moeten vertellen, anders zal het als volwassene er juist niks mee doen... En volgens mij heb je dat recht als ouders hoor... we hebben hier nog altijd een regering die erop toeziet dat je daarin een aantal grenzen niet overschrijdt, en binnen die grenzen heeft iedere ouder de ruimte om zijn eigen levensvisie mee te geven aan z'n kind. Waarom zouden we er dan bang voor zijn om dat te doen?
Zooo wat een reacties. Had er eerlijk gezegd niet zo veel verwacht. Omdat hier bijna niet over gesproken word. Wij zijn beide van huis uit Rooms Katholiek. Allebei gedoopt, communie en vormsel gedaan. Nu we ouder zijn gaan we eigenlijk niet meer naar de kerk Maar ik geloof wel degelijk. Mijn vriend iets minder. Wij willen ons kinds graag iets goeds mee geven. En ik wil dan ook dat hij perse naar een Rooms Katholieke school gaat. Vandaar dat wij ons kindje laten dopen. Ik hoop dat dit gaat lukken binnen een maand. Dan kan hij/zij mijn doopjurkje aan waar mijn mams ook in gedoopt is.
Dan kan je wel je kindje laten dopen hoor als je wilt. Een vriendin van mij is ook niet gedoopt maar haar man wel en heeft wel haar kinderen laten dopen. Is misschien wel een beetje afhankelijk van de pastoor/kerk.
Ik ben wel gedoopt...maar ben absoluut geen gelovig iemand. Mijn ouders hebben me altijd alles mee gegeven (ondanks dat hun ook niet geloven) en ik ben ook op een christelijke school geplaatst...voor mij betekend het niks...en voor mijn man ook niet. Onze dochter word dus ook niet gedoopt. Wel wil ik haar op een christelijke school hebben...en ik zou haar ook zeker het een en ander meegeven zodat ze zelf een besluit kan maken wat zij wil met haar godsdienst.