Onze dochter heeft reflux. Ze krijgt daar Zantac voor en dat zijn we vanaf 5 maanden natuurlijk aan het afbouwen, de dosering wordt niet meer verhoogd. Nou zijn we met 7 maanden begonnen met yoghurt en merkten we dat ze daarna onrustig werd. Ook kreeg ze rond die tijd eczeem. Dus met yoghurt gestopt. Onrust veel minder, maar eczeem niet weg. Nu heb ik een paar weken geleden voor het eerst sinaasappel gegeven en daarna hadden we echt onze oude dochter terug van voor de medicijnen. We dachten dat haar darmen op de sinaasappel reageerden dus zijn gelijk gestopt. Van de week weer begonnen met yoghurt en ik merk dat ze weer onrustiger wordt. Zou het kunnen dat de reflux verergert doordat yoghurt zuur is? Sinaasappel is ook zuur, dus wie weet dat die reactie daar ook mee te maken had? En als het inderdaad zo is, wat moet ik er dan mee, geen zure producten geven tot ze over de reflux heen is gegroeid? Ik heb mijn vraag bij het CB en bij de huisarts neergelegd, die zeggen zou kunnen, maar zeggen eigenlijk niet wat ik verder mee moet. En om hiet nou de kinderarts voor te bellen vind ik wat overdreven. Dus ik dacht, wie weet zijn hier moeders die dit ook hebben gemerkt en dan ben ik erg benieuwd wat jullie hebben gedaan.
Ik heb geen ervaring met reflux, maar weet wel dat citrusvruchten het eerste jaar afgeraden worden ivm het zure en eventuele darmkrampjes. Ik geef het pas op zijn vroegst met 10 maanden. En yoghurt is hartstikke zuur. Dat breekt mij vaak ook na uren nog zuur op, en ik heb geen maagklachten. Ik kan me voorstellen dat je dochter daar last van heeft! Arm meiske. Misschien kun je mildere zuivel proberen die niet zuur is. Dus Griekse yoghurtof kwark. Puur of met fruit erdoor.
Ik kan het me heel goed voorstellen ja! Sinasappel en andere citrusvruchten adviseren ze vanaf 9 maanden maar mn dochter kreeg er bijvoorbeeld enorme luier uitslag van! ( Ik hou het voedingsintruductieschema van borstvoeding.com aan, dit schema is heel voorzichtig en kan je ook bij flesvoeding gebruiken ) Zeker bij reflux kan 't flink veel pijn veroorzaken. Toen ik zwanger was kreeg ik ook van alles het zuur, zeker van bepaalde fruit soorten, koffie, zuivel, vruchtensap... Qua yoghurt, ik kan me indenken dat griekse of turkse yoghurt minder zuur is, maar zou zelf zo jong nog geen yoghurt geven. Althan, hier 2 allergische kindjes, dochter kreeg pas ruim na de 2 jaar een zuiveltoetje ivm allergie. Maar mn zoon is nu bijna 7 maanden en heeft volgens mij nog helemaal geen behoeften aan een toetje?
Ze is niet zo'n liefhebber van de fles, dus om toch voldoende binnen te krijgen heeft het CB yoghurt geadviseerd. Ze smulde er echt van, zoals ze van alles doet, zolang het op een lepeltje ligt. We hebben het een week geprobeerd en zijn er daarna een dikke maand mee gestopt. Nu weer drie dagen gegeven, maar ik stop er nu definitief mee. Sinaasappel wilde ik eigenlijk niet proberen, maar heb me toch "laten" overhalen door CB, schoonzus, oma dat je het best kunt proberen.. Nou dat heb ik geweten. Ook die wordt dus maar geschrapt van het lijstje. Met kiwi begin ik niet eens. Ben blij als er weer "zomervruchten" in de winkel liggen, dan is er wat meer keuze qua (betaalbaar) fruit.
Mieke heeft het CB jouw baby van 8 maanden met reflux echt sinaasappel geadviseerd? Wat een prutsers....
Tja, ik heb sowieso het idee dat zowel de huisarts als het CB eigenlijk niet zo veel verstand hebben van reflux. De meeste tips en trucs heb ik echt zelf moeten uitvinden, terwijl ik echt vaak aan de bel heb getrokken. Maar ik weet nu iniedergeval dat ik geen zure dingen meer geef..