Mijn zoontje Milan (15 weken) heeft totaal nog geen ritme. Dit komt deels ook doordat hij "s nachts elke keer op een ander tijdstip komt. Maar het lijkt me zo fijn om een ritme te hebben... Slapen doet hij maar 3 kwartier(ingebakerd) en is dan weer wakker en krijst echt. Dus maar weer eruit, maar niet uitgeslapen, dus half uur later weer 3 kwartier... etc etc. hij drinkt op de dag wel om de 4 uur. 5 flessen van 200 per 24 uur. ook heeft hij al 6 weken spruw. Medicijnen helpen allemaal niet, maar heb niet het idee dat hij er nog echt last van heeft. Maar mijn vraag is dus: hoe kom ik in eeen ritme? vind het zo lastig allemaal... Groetjes, Claudia
Ja, lastig he! Je kindje is natuurlijk nog klein en je zult merken dat er als hij ouder wordt vanzelf een duidelijker ritme komt. Voor dit moment; probeer een volgorde aan te houden (a la Ria Blom, maar zo strikt beviel me zelf niet, dus een soepele variant erop, zij heeft die boekjes geschreven; regelmaat brengt rust o.i.d). Dus als je kindje gedronken heeft even kroelen/spelen, dan lekker slapen en daarna weer verschonen en drinken. En het klinkt echt alsof je kindje oververmoeid is, dan lukt het slapen ook niet goed meer. Probeer lekker de tijd te nemen en je programma niet te vol te maken. Voor zo'n kleintje zijn er al gauw veel prikkels, en die indrukken moeten ook weer verwerkt worden. En als je het echt niet meer trekt; schakel hulp in, vraag via je consultatiebureau om advies of op een andere manier. Of vraag iemand om een paar uurtjes op te passen zodat je zelf even bij kunt tanken, dan reageer je ook weer beter op je kindje, misschien dat dat ook nog help! Succes ermee, het komt ecth goed!
mijn zoontje is 8 weken en hij heeft ook echt een strak ritme nodig. Flesje, uurtje wakker en ingebakerd naar bed. Dan huilt ie meestal een kwartiertje en valt dan in slaap tot de volgende fles. Op dagen dat ik me niet zo strikt aan het ritme hou, is ie meteen van slag. Bijv in het weekend of een dag met afspraken. Ik hou de dagen dus zo rustig mogelijk. Wel saai, maar hij heeft t nodig. Wellicht werkt dat voor jouw kindje ook? Succes!
Herkenbaar, mijn dochtertje was (is?) net zo. Na 3 kwartier weer wakker worden en niet verder willen slapen maar nog wel moe zijn. Vaak wil ze die tweede keer er niet eens meer in, dus dan is het echt lastig om met zo'n moe meisje om te gaan. Gelukkig gaat het de laatste tijd wat beter, hopelijk is het niets tijdelijks
Geef je nachtvoeding? Je zou de 5e fles van de dag op laat op de avond kunnen geven, wie weet komt hij dan 's nachts ook niet. En zo zit er ook een ritme in... Zo doen wij het ook.
Wij hebben, en nu nog, altijd onze Lars zijn ritme gevolgd. Voor hem was dat: spelen/kroelen en dán pas verschonen, fles en naar bed. Ipv eerst fles en dan pas spelen/kroelen. Laatste fles om 23.00/23.30 en sliep dan tot 5.30/6.00 uur. Maar hoe ouder hoe gemakkelijker het hier werd. Het is even aanvoelen hoe je baby het wil. En als je dan een fijn ritme hebt gevonden dan veranderd het weer
Elk kindje heeft zn eigen schema/ritme die het beste bij hem past, dat merk je zelf snel genoeg. Bij Jayden was het na elk flesje, even kroelen/spelen, schone luier en slapen. Zo kwam hij in een duidelijk ritme voor hem. Savonds voor zijn laatste fles was het lekker in badje, babymassage en dan laatste fles, verschonen en naar bedje. Nu krijgt hij zn laatste fles al om 7 a 8 uur en dan slaapt hij door tot 7 uur. Toen hij 5 weken was sliep hij al redelijk goed door en toen kreeg hij zijn laatste fles om 11 uur. Succes met het vinden van het ritme, het valt niet altijd mee.