reflux wat nog meer doen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Pompeltje, 13 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Caitlyn weegt 4,2 kilo en krijgt 1 keer per dag 5 mg. Half zakje dus!

@Pompeltje: slaapt je zoontje al op z'n buik? Dat is de meest prettige (en ook veilige manier!) bij reflux, omdat de voeding dan minder gemakkelijk terug kan komen en als het omhoog komt, ze zich er ook veel minder gemakkelijk in verslikken. Dat scheelt hier ook enorm. Op d'r rug heeft ze binnen 5 minuten de hik door omhoogkomende voeding of maagzuur, op d'r buik blijft dat weg.

O, en ik lees iets over zijn hartje: krijgt hij daar ook medicatie voor? Hier is de reflux veel erger geworden door de hartmedicatie, (sotalol). Mocht nexium onvoldoende helpen, dan gaat de kindercardioloog bij de eerstvolgende afspraak kijken of de hartmedicatie ook gewijzigd kan worden naar iets wat minder bijwerkingen geeft...

2. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    2 x 10 is dan toch veels te veel??
    Werkt die dosis bij jouw kindje wel genoeg Rozemarijke?

3. raspberry

Lijkt mij wel ja. Tenzij de dosering die Caitlyn krijgt een hele voorzichtige is, maar goed...

4. raspberry

Haha, we zitten tegelijk te typen :)
    Ja, die dosering werkt hier vooralsnog voldoende :)

5. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Ok, dank je! Dan volg ik inderdaad mijn gevoel en geef hem niet meer dan 1 mg/kg/dag...

6. raspberry

Lijkt mij eerst wel verstandig. Kun je altijd nog ophogen als die dosering onvoldoende werkt, want als de dosering die de arts jullie voorgeschreven heeft, te hoog is, heb je alleen maar meer kans op vervelende bijwerkingen en daar zit je ook niet op te wachten :(
    Lukt dat met omrekenen?

7. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, vind echt vervelend ook gewoon. Dus de hik heeft er ook mee te maken? vandaar dat hij bijna na elke fles de hik heeft.

op zijn buik slapen lukt niet, aangezien hij kwaad word en dan zijn hoofd zover omgooi dat hij letterlijk op zijn rug terug draai. Vandaar ook fysio omdat hij ook een voorkeurshouding heeft en zijn nek moeilijk kan draaien. Dus hij moet ook zoveel mogelijk op zijn linker hoofd slapen omdat zijn hoofdje al scheef aan het worden is.

Voor zijn hart krijgt hij niks, zijn 4 nu nog kleine hartafwijkingen waarvoor we terug moeten als hij een half jaar is dan weer hartfilmpje en indien nodig een echo.

8. raspberry

9. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Meng je de nexium ook door de melk? of moet het in water?

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Onze dochter kreeg ook een half zakje per dag. Was voor haar voldoende en hielp binnen twee dagen. Ze was toen vijf weken. Met 3,5 maand konden we stoppen. De reflux was zover onder controle dat de medicijnen niet meer nodig waren.
    Nexium meng je met water, 15 ml per zakje. Het smaakt lekker en wij gaven het dmv vingervoeden met een spuitje.

11. Lyanna

Lyanna Fanatiek lid

23 jun 2011
    3.453
    0
    36
    NULL
    NULL
    Oh, neem even abbo hier en kom morgen even reageren als onze kleine het toelaat.

12. raspberry

Hier dienen we de nexium ook toe met een spuitje, dan kun je daarmee ook direct de preciese dosering afmeten... :)

13. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Maar dus wel in water? Mag niet in bv melk? En koud of mag je het wat warmer maken?
    Ik heb gister eerst in melk op proberen te lossen maar durfde dat toch niet te geven (eigenlijk raar want in zijn maagje zit/komt ook melk dus mengt het daar alsnog, maar goed). Dus heb het alsnog in water opgelost en iets warmer gemaakt. Toen dronk hij het redelijk goed uit het flesje (met groter speent). Daarna erg hongerig dus de tiet gegeven.
    Maar geloof het of niet: vannacht super goed geslapen voor zijn doen! Ik mocht hem wegleggen in de cosleeper en hij kwam voor voeding om half 10, half 2, half 5 en toen 7 uur! Is dit toeval of door de nexium? Afgelopen 2.5 week namelijk 8 tot 10 keer per nacht wakker en hij wilde alleen maar bij mij slapen in bed!!!!

14. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Ik heb half zakje gegeven. Vandaag trouwens door apotheker gebeld en die had kinderarts gesproken en de dosering klopte! Twee weken wilde ze het zo hoog doseren (2 x 10 mg), maar dat ga ik dus niet doen, veels te bang voor de bijwerkingen en ik kan inderdaad altijd nog verhogen bij te weinig effect...

15. raspberry

Lijkt mij dat als het zo blijft, je niet hoeft te verhogen :)
    Lekker zo!

16. JetZwolle

JetZwolle Lid

4 jul 2008
    77
    0
    0
    Ik snap hier niks van! De één krijgt niks als de baby reflux heeft, de ander krijgt direct Nexium! / motilium etc. Verschilt dit zo erg per ziekenhuis?
    Ik ben hard op zoek naar een ziekenhuis waar je wel zonder problemen medicatie krijgt als het echt nodig is!

Kan iemand een ziekenhuis noemen?

Wij krijgen trouwens Zantac maar werkt niet genoeg.

17. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Wij zijn in Tergooi geweest en nu dus (hoge dosering) nexium gekregen alleen maar om te kijken of het helpt! Dus idd erg snel en makkelijk

18. raspberry

@JetZwolle: aan mij heb je ook niks, wij lopen in Den Bosch en Nijmegen... beetje ver weg voor jou :(

Beleid op HEEL VEEL medische zaken loopt enorm uiteen per ziekenhuis en regelmatig zelfs nog per arts: er is bij de meeste dingen helemaal geen landelijk beleid, of als dat er wel is, gaan artsen daar toch nog heel verschillend mee om.

19. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind ook echt bizar hoe verschillend de ziekenhuizen zijn. Ik woon denk ik in het verkeerde gedeelte van ons koude kikkerlandje.

20. Lyanna

Lyanna Fanatiek lid

23 jun 2011
    3.453
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hallo meiden.

Hier afgelopen 14 september bevallen van een zoontje en sinds afgelopen zondag te horen gekregen dat hij (verborgen) reflux heeft.
    Afgelopen weken heel veel aan het proberen geweest met voeding, rechtop voeden en na voeding half uur rechtop houden. Johannesbroodpitmeel, bedje hoog en noem maar op.

Sinds vorige week vrijdag op advies nu ook over op Comfort voeding en hoopte ik dat het beter zou gaan, maar afgelopen zondagavond helemaal mis met onze kleine en dus de HAP gebeld.

Plaats ik hieronder even het verhaal vanaf zondagavond om jullie een idee te geven hoe en wat.

Afgelopen zondagavond werd er door de HAP na onderzoek reflux vast te hebben gesteld J 2x per dag 2 ml Zantac voor geschreven. Maar er zat ook een apothekersassistente van de spoedapotheek en die adviseerde mij toch maar 2x per dag 1,7 ml te geven.

Toen we thuis waren gekomen heb ik J gelijk een spuitje met 1,7 ml (waren pas om 0.00 thuis) gegeven en na het flesje J op bedje gebracht.

Toen ik beneden kwam heb ik eens de gebruiksaanwijzing goed gelezen en berekend hoeveel J op een dag mag hebben en ik kwam op totaal maar 2x per dag 1,1 ml. Dus wel en heel verschil, dus gelijk om een uurtje of half 2 weer de HAP gebeld en gelukkig kon het geen kwaad. Maar er werd wel geadviseerd om 's ochtends contact op te nemen met de HA en kijken wat voor hoeveelheid nu het beste zou zijn.

's Ochtends ik contact opnemen met de HA en die hebben overlegd met de apotheek en die kwamen op 2x per dag 1,5 ml, maar ik heb zelf maar besloten om er nu maar tussenin te gaan zitten. Dus ik geef J nu maar 2x per dag 1,3 ml.

Sinds dinsdagavond is J weer huilerig en heeft toch weer veel pijn aan zijn slokdarm, gisteren (woensdag) heeft J ook nagenoeg niet geslapen overdag. Echt van die kleine hazeslaapjes om regelmatig weer huilend/jengelend wakker te worden.

Vandaag (donderdag) ging het iets beter, maar nog lang niet ons vrolijke manneke. Nog regelmatig pijn en je ziet gewoon dat het terug komt. De ene keer spuugt hij het eruit en de meeste keren slikt hij het door nu. Dit komt ook omdat hij nu over is op Comfort flesvoeding en die geschikt is voor veel overgeven.

Wilde vandaag naar de huisarts met J, maar de hele ochtend was al vol en aangezien de dokter morgen er niet was wilde ze het telefonisch afhandelen.
    Na mijn verhaal wilde ze met de dokter overleggen, dit omdat ik dan ook aangaf om naar de kinderarts te willen. Zou later op de ochtend terug gebeld te worden.
    Later op de ochtend belde de assistente en de tips van huisarts waren om Johannesbroodpitmeel toe te voegen, toen vertelde ik dat ik dat al had geprobeerd en nu zelfs al over op Comfort voeding waar het in zat.
    Nog een tip was om bedje schuin te zetten ivm de reflux om zo het overgeven te verminderen, maar ja......ook dat had ik een tijdje geleden al gedaan en was dus ook niet nodig.
    Als dat niet hielp mocht ik wel een verwijsbrief voor de kinderarts, maar moest wel zelf bellen.

Dus ik gelijk erna het zkh gebeld en ik kon pas met J op 4 december terecht en dus nog 2,5 weken wachten. Maar ik zei al dat dat nog wel erg lang was, wilde ik eerder komen moest de huisarts contact opnemen met zkh.

Ik gewacht tot vanmiddag J weer onrustig werd en huilde (zodat ze het konden horen) en dat ik niet op deze manier nog 2,5 week moest wachten voordat J naar de kinderarts kon.
    Assistente zou weer met huisarts overleggen om afspraak te vervroegen en later op de middag belde ze me dat we aanstaande maandag al om 11.00 terecht kan.
    Ook mag ik de Zantac naar 3x per dag verhogen, dus 3x per dag 1,5 ml en ook 2-3 x per dag 60 mg paracetamol zetpilletjes geven.

Dat ga ik dus niet doen hè, ik vind al dat hij veel te veel krijgt volgens zijn gewicht en de huisartsen doen maar. Wat is nou wijsheid, ik zeg gewoon mijn gevoel volgen en zo doorgaan tot maandag en hopen dat alsnog de medicatie J iets gaat helpen aankomende dagen.
    Werkt dit niet hangt deze dame morgen of het weekend weer aan de telefoon.

Ik wil gewoon aankomende maandag met de kinderarts overleggen wat nou het beste is, qua voeding en medicatie. Want dat is gewoon afgelopen dagen niet goed, de 1 zegt dit en de andere dat en mijn gevoel zegt dat het veel teveel is!

Maandag hopelijk meer duidelijkheid en ik hou jullie op de hoogte en dan weten jullie nu even wat mij nu weer wakker houd op dit tijdstip!

Deel Deze Pagina