reflux wat nog meer doen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Pompeltje, Nov 13, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik begreep van anderen dat zantac in eerste instantie goed helpt en dan na een paar dagen bij een groep kinderen niet meer werkt. Hier dus zo met Caitlyn :(
    Wij hebben dus nexium gekregen uiteindelijk.

Wat je nog zou kunnen doen, is om hem op de buik te slapen te leggen: maag en slokdarm liggen dan zodanig dat de voeding veel minder terug kan stromen en je hebt ook niet meer het gevaar dat je kind stikt in z'n eigen voeding, (so far voor de immer en altijd veilige rugligging, kots... ;)).

Caitlyn kreeg bij 4 kilo trouwens 2 keer per dag 1 ml, dus drie keer per dag 1,5 ml bij een kindje dat maar 2 weken ouder is, (en nooit heel vreselijk veel zwaarder zal zijn dus?), lijkt mij ook wel veel.

Verder: komen er allergieen of longaandoeningen in je familie voor? Dan zou de reflux eventueel ook door een allergie veroorzaakt kunnen worden. Hoeft niet, maar kan dus eventueel wel en dan zou je dus dieetvoeding nog eens kunnen proberen. Zorg wel dat als je dingen verandert, dat je dan maar 1 ding tegelijk anders gaat doen, zodat als je verbetering ziet, je tenminste ook weet waar die vandaan komt...

2. minon

minon Niet meer actief

Ons meisje was 2,5 maand oud en kregen wel nexium. Wel na veel gezeur. Heb vier weken met een krijsend kind gezeten die maar vier uur per 24 uur sliep en niet meer groeide etc. Huisarts wilde niets doen ben ik savonds naar de hap gegaan en gezegt kijk maar wat jullie doen maar ga gewoon niet naar huis voor er wat aan gedaan is. Drie uur daar gezeten en mocht toen de volgende dag bij de ka komen. Wel mocht ze in het begin maar 5ml
    Verder veel nutriton gebruikt, bedje fors schuin omhoog gezet, op het voedingskussennin de box, standenspeen op 1 dat ze vooral langzaam dronk veel boertjes laten doen tussendoor en bij drie maanden en 1 week rijstebloem gegeven. Ging prima en sliep ze als een trein op zonder last van spugen ed.

3. Pompeltje

Pompeltje Fanatiek lid

Jan 18, 2012
    1,593
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet nu inderdaad waarom ik geen nexium krijg, heb nog een ziekenhuis gebeld hier in de buurt en die zeiden inderdaad dat het NIET word voor geschroven door diverse artsen omdat het inderdaad duur spul is. En dat de helft van het zakje weg gegooid word. In dat ziekenhuis schrijven ze het zelfs gelijk voor maar de wachttijd is daar helaas veelste lang voor ons (2 maanden).

Dus ik dacht dat rozemarijke het al zei hier, dat het vaak neit voorgeschreven word vanwege de prijs. En dat blijkt maar weer. Vind het overigens gewoon schandalig betaal toch genoeg zorgverzekering per maand zeg.

4. raspberry

Daarom moet er ook echt iets veranderen aan de manier waarop medicijnen nu worden geproduceerd. Zijn de laatste tijd eea aan docu's en topics in programma's over geweest, dat5 fabrikanten de prijs kunstmatig hoog houden.
    Werken met zakjes van 10 mg is daar eentje van, (los van de vraag hoe het kan dat 1 zo'n prutzakje bijna 1,5 euro kost!!!!). Wij gooien ook de helft weg, en je zou toch denken dat dit ofwel ook in zakjes van 5 mg gemaakt zou moeten gaan worden, of dat het los gedoseerd zou kunnen worden.
    Ik zei al tegen m'n man: geef ons een partij van die korrels mee en een goeie weegschaal, en dan kunnen we per keer precies die hoeveelheid maken die nodig is, ook als de dosis opgehoogd zou worden naar 7 of 8 mg bijvoorbeeld... ;) Dan hoeven we niks meer weg te gooien, want nu kost dit spul ons ruim 37 euro voor 28 zakjes, en daarvan gaat dus bijna 19 euro zo de gootsteen weer in! :(

5. JetZwolle

JetZwolle Lid

Jul 4, 2008
    77
    0
    0
    Ik probeer nu een second opinion te krijgen bij een Maag Lever Darm kinderarts in een ander ziekenhuis.
    Zij willen mij graag ontvangen.
    Ik heb alleen een verwijzing nodig van de huisarts, die mij vanmiddag gaat bellen. Het gaat niet zonder slag of stoot volgens mij. Maar ik heb toch recht op second opinion?
    Kan ik een andere arts de behandeling over laten nemen, iemand ervaring hiermee?

6. raspberry

Je hebt vrije keuze van arts. Dus als een andere arts een behandeling voorstelt die jij passender vindt, heb je het recht om daar de behandeling voort te zetten.

7. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Waarom gooien jullie de helft van het zakje weg? Je kan het toch gewoon bewaren en de dag erna gebruiken?
    Verder: het is duur maar wordt ook niet vergoed dus je moet het zelf betalen dus wat maakt het de kinderartsen nou uit hoe duur het is??? Dat is toch geen reden om het niet voor te schrijven?

8. raspberry

Je moet 5 mg hebben en om dat goed af te meten, heb je dus een weegschaal nodig die ook tienden van milligrammen weegt, zodat je zeker weet dat je precies 5 mg hebt en niet 4,6 of 5,4... En aangezien de meeste keukenweegschalen hooguit tot op de gram nauwkeurig wegen.... ;)
    Dat betekent dus dat je een heel zakje klaarmaakt elke keer, (15 ml totaal) en daarvan maar een deel toedient aan je kind. De rest gooi je dus weg :(

Verder wordt het wel vergoed, maar alleen bij chronisch gebruik. De eerste keer betaal je dus zelf en daarna wordt het vergoed, mits je arts op het recept wel even vermeld dat het om chronisch gebruik gaat.

Artsen hebben er zelf geen direct belang bij als het wel of niet vergoed wordt, maar verzekeraars wel en vanuit die kant staan artsen wel onder druk om vooral niet allerlei dure middelen voor te schrijven.

9. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

Jun 12, 2008
    1,082
    1
    0
    Gooi
    Maar zo'n klein verschil maakt echt niet uit, er blijft immers ook wat achter in het glas als je het maakt. 4,6 of 5,4; ik zou het niet weggooien!

10. Moon77

Moon77 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,446
    2
    38
    Jeetje, erg vervelend alles bij elkaar. Kun je wel een beetje genieten?

Ikzelf had ook een meisje met reflux...begon toen ze 3 weekjes oud was. Ik werd er erg verdrietig van, gaf ook bv dus lastig verdikken, en genoot helaas daardoor niet echt.

Toen ze 6 weekjes was, begon ze ook te huilen voor, tijdens en na het spugen. Zo zielig, dus naar de ha en die schreef zantac voor. Wat een smerig spul. Wel doorverwezen naar ka. Na 2 weken daar dus naar toe. Zantac werkte niet, wat blijkt...de dosis moest opgehoogd worden want is afhankelijk van het gewicht ;). Wij kregen dus wel nexium voorgeschreven, wat ik ook eng vond want niet onder 1jr en 10kg (geloof ik) mocht het gebruikt worden :$. Ze was ook 8 weekjes toen en kreeg 1 zakje (10 mg). In een eierdopje met paar theelepeltjes afgekoeld gekookt water in een spuitje.
    Het toedienen was een eitje, ze vond het lekker hihi. Het spugen gaat het helaas niet tegen, maar wel minder maagzuur en neutraliseert ook het zuur waardoor ze geen last meer had tijdens het spugen.
    Hier tot en met 10 mnd gebruikt (ze stopte al eerder met spugen, maar moesten iets lang doorgaan ivm misschien terugkomen).
    Ook haar hoofdeinde hadden we omhoog staan, maar hielp niets.
    Dus tips heb ik eigenlijk niet, misschien dat je de ha kunt bellen?! Maar dan heb je misschien ook een probleem met de ka, of kijken of je bij een andere ka terecht kunt.
    Vind het ronduit belachelijk dat ze je niet wil helpen en zegt dat ie eroverheen moet groeien :x.
    Ze weten echt niet wat het met jou als moeder, ouder zijnde, doet.

Ik hoop voor je dat het snel beter gaat!

11. raspberry

#51 raspberry, Nov 22, 2012
    Last edited by a moderator: Nov 22, 2012
    Ik heb hier enkel een keukenweegschaal die per 2 gram weegt, dus hier zit er helaas weinig anders op dan weggooien :( Bovendien doseren en dienen we toe met een spuitje en daarin blijft vrijwel niets achter.
    Eenmaal klaargemaakt moet het binnen een half uur ingenomen worden ook, dus ook dat is geen optie. Er zou ergens iemand moeten zijn met genoeg gezag/macht die de fabrikant gewoon de opdracht gaat geven sachets van 5 mg te produceren...

12. Moon77

Moon77 Fanatiek lid

Oct 8, 2010
    2,446
    2
    38
    Hier ook chronisch, dus werd volledig vergoed. Bij ons kwam de apotheek daar zelf mee. Had ook contact opgenomen met de ka ivm de dosering en dat meteen doorgegeven.

13. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

May 7, 2009
    2,395
    35
    48
    Female
    Moeder ♡
    Brabant
    Even een abonnement op dit onderwerp nemen.

14. raspberry

Wij hebben vrijdag van de kinderarts een verwijzing gekregen voor fysio verder nog, om daarmee te kijken of er nog meer verbetering te halen valt voor de reflux. Fsyio moet zorgen dat ze minder verkrampt raakt, waardoor hopelijk ook minder voeding omhoog komt. Dus dat is, zeker voor iedereen die geen nexium krijgt, misschien nog een handige om te kijken of je dat wel voor elkaar krijgt?

Share This Page