Hallo allemaal, Ons zoontje is nu 8 maanden en dit is zijn schema altijd geweest: 08:30/09:00 fles 210 cc + 3 eetlepels rijstbloem 10:00 fruit met water/diksap/thee 12:00 broodje 13:00 fles 210 cc 15:00 nog wat fruit wat eventueel over is of een berenkoekje met wat water/diksap/thee 18:00 warme hap (aard, vlees en groente) en kwark na en wat drinken 21:00 fles 210 cc Alleen nu is hij elke keer overstuur nadat zijn fles leeg is, en wij zien dat hij echt nog honger heeft. Zijn duim of een wat extra water wil hij niet, hij wil echt meer melk. Dus hebben wij zijn flesjes opgehoogd naar 3x 240 cc. Maar is dit niet teveel? Hij is nu wel tevreden nu we hem dit geven. Hij is 76 cm en bijna 9 kilo.
Rond deze leeftijd is het juist de bedoeling om zijn melk te gaan minderen. Over 3 maanden 'mag' hij namelijk maar 300cc zuivel, en dat is inclusief zijn kwark-toetje en kaas op zijn brood enz. Is het geen idee om hem gewoon meer andere eten aan te bieden? pap met rijstebloem s ochtends hoeft bijv echt niet meer met 8 maanden. Waarom maak je geen bord pap met volkoren granen? Dan kun je minder melk geven en meer granen en dat vult veel beter? En dan met lunch kijken of hij meer brood wil en minder melk. Rond 8 maanden is het gebruikelijk om rond de 500-600cc melk te geven. En dan rustig verder afbouwen richting 2 flessen/ bekers van 150cc. Of 3 bekers overdag van ieder 100cc met 1 jaar.
Volkoren pap uit een bordje hoeft hij echt niet, hij begint al hysterisch te huilen als ik er al mee aankom. Als ik het dan geef eet hij 1 of 2 hapjes en draait dan zijn hoofd weg en mept de lepel weg. Ik heb het in een fles gedaan, zelfde verhaal. Dus daarom geven we nog steeds rijstebloem, ook omdat hij steeds zo'n honger heeft. Wat zou eventueel dan een beter schema zijn met meer vast voedsel? Qua eten lust hij alles, dus dat is echt het probleem niet.
Groot verschil in het schema hier. Volgens het cb moest ik lucas nu op 300cc melk geven minimaal en 500 cc max tussen de 8 en de 11 maanden oud.Vanaf 11 maanden oud alleen meeeten met de pot en de groeimelk vervangen door echte melkproducten. Schema sinds 8 maanden oud (vanaf het sprongetje) 8u wakker (ongeveer) 8.30u: enkele boterham met boter, melkpap 150cc, water bij 13u: dubbele boterham met beleg, melkpap 150cc, water bij 16u: fruithapje of stukken fruit 18.30u: warm eten 150 a 180 gram geprakt met de pot mee eten, water bij, toetje (yohgurt) na. 20.30 u bedje slapen Hier komt hij (zonder het beleg en de yoghurt) aan de 300cc.Was dus genoeg.En de yoghurt en kaas (als hij kaas krijgt) tellen er nog bij op. Ook krijgt hij sinds kort een paar sloikjes echte melk om aan de smaak te wennen. Lucas is nu 9 1/2 maand oud en over 1 1/2 maand (11 mnd oud dus) gaat de nutrilon eraf en word het melk drinken met papa en mama. Mss een handige tip: Als wij lucas meteen een bordje pap geven dan eet hij ook niet goed want hij heeft dan teveel honger om het geduld te hebben om eht op te eten.Wij geven dus eerst boterham in blokjes voor zijn neus en dan kan hij zelf het tempo bepalen.Daarna het papbordje en dan gaat het perfect.
Misschien zoiets: - ontbijt: broodje + fles 150+5 - dan fruit met drinken - lunch: broodje + fles 150+5. Als hij daarna meer honger heeft meer brood geven - tussendoortje rond 15uur - avondeten + toetje - fles 210+7 (als ie niet minder accepteert) Op die manier kun je verder afbouwen.
Bedankt voor de tips! Ik ga het morgen meteen proberen. Ik dacht altijd dat ze maar 1 boterham mochten. Ik hoop dat het zo meer werkt voor hem Bedankt en ik laat het weten hoe het gaat!
granen zijn granen, of je het nou als een boterham of papgranen geeft. Met veel brood moet je alleen met zout opletten. Maar je kunt bijv zoutarm brood halen, die kun je ook in elk supermarkt kopen.
Hij krijgt al veel vast voedsel, verbaast me dat hij daarnaast zoveel melk nodig heeft. Extra brood is zeker een goede oplossing. 's ochtends én 's middags! Het kan ook een sprongetje zijn he? Wij hebben rond 8 maanden een fase gehad dat we om 11 uur 's avonds opeens weer een flesje moesten geven!
Ons meisje krijgt 's ochtends trouwens een papfles met granen (pyamapapje), ook nog het proberen waard ipv de rijstebloem. Het lijkt toch net iets beter te vullen.
Ja dat verbaasd mij ook, want hij krijgt echt niet weinig. Hij is echt niet tevreden met minder, dus we gaan idd meer brood geven. Ben benieuwd wat hij daarvan vind Pyjamapapje vind ik niks, zit vet veel suiker in. Dus dat in geen optie. We gaan brood proberen Wat geven jullie als tussendoortje?
Het pyamapapje wat wij geven, heeft niet veel suiker hoor! Pyamapapje rijstebloem had dat idd wel, maar deze granenversie niet. Hm.. wacht, even gekeken. Ook al heeft het geen toegevoegde suikers, het bevat idd van nature aanwezige suikers. Maar dat lijkt me op zich niet slecht, toch? Nou ja, snap het als je dat niet wilt. Als tussendoortje krijgt ze een soepstengel of babykoekje/liga. Haar tussendoortje 's middags is een beker yoghurt.
Vanaf fv nummer 2 mag je nog maar 800 ml per dag geven. Maar je moet op een gegeven moment wel minderen. Ik geef hier nog dit: 2x 190+6 2x 130+4 Hij redt het niet als ik één van die kleine flesjes weg laat. Misschien binnenkort. Dan wil ik het kleine flesje na de boterham weglaten en een halve boterham meer gaan geven. En dan later op de middag nog een klein flesje. Dan geef ik al een stuk minder! Als tussendoortjes geef ik rijstewafels, soepstengels of soms een liga, of fruit. En water en thee. Ook krijgt hij brood, fruit, warme maaltijd en yoghurt. Oja, pap vind simon ook niets. Eigenlijk vind ik het ook niet nodig. Over een tijdje misschien een boterham en een klein flesje s'ochtends.
@Babyproject: Haha oke, ik zal even erna kijken in de winkel Misschien is het wel wat ja! Thnx voor de tip! Is het nu 600 of 800 ml wat je mag geven aan flesvoeding? Want anders zitten wij nog gewoon goed qua voeding. Ik zal ook even kijken naar soepstengels. Bedankt voor alle tips!