Voorlezen, hoe vaak en hoeveel?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nescio, 14 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik ben benieuwd hoeveel jullie je kindjes voorlezen, en hoe oud ze waren toen je begon?

Hier lees ik al sinds heel vroeg voor, denk dat ze 3 maanden was. Ook zing ik veel kinderliedjes als ik haar bijv. verschoon. Sinds ze in de avond een vaste slaaptijd heeft, is voorlezen onderdeel van het ritueel geworden. Ik lees dan 3 verhaaltjes uit Jip en Janneke.

Gedurende de dag lees ik soms ook een boekje, bijv. van nijntje, maar soms, als we lang zijn weggeweest, alleen bij het slapengaan.

2. Ilja1983

Ilja1983 Actief lid

2 jul 2011
    152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat lijkt me superleuk maar mijn bink heeft er totaal geen geduld voor dus mijn antwoord is nooit;)

3. Rhiannon

Rhiannon Lid

4 nov 2012
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tot een maand of 7 las ik mijn dochter regelmatig voor, maar hoe ouder ze wordt, hoe 'slechter' het gaat.

Tegenwoordig mag ik de boekjes niet eens meer vasthouden, laat staan de bladzijden omslaan......................... mijn dreumes leest mij voor in haar eigen taal. :)

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

3 verhaaltjes uit Jip en Janneke? Dat lees ik mijn oudste nog niet eens voor :D . Vind het een beetje saai voor die kleintjes, zo weinig te zien en geen bladzijden om om te slaan.

Ik lees sowieso altijd bij bedtijd voor, de jongste een boekje met 1 foto/woordje per bladzijde, kan ze inmiddels zelf omslaan en is ook net lang genoeg voor haar spanningsboog. De oudste mag zelf een prentenboek van de plank uitkiezen, er liggen ook altijd een paar bibliotheekboeken bij. Verder voorlezen overdag op verzoek :)

5. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Nescio, waar 'laat' jij je kindje als je voorleest? Ik probeer wel eens wat met haar op schoot, maar ze houdt meer van 'lekker' lezen dus ik kom niet ver. Als ze een knisperboekje eet/leest vertel ik soms wat er op de pagina staat. Ook bladert ze mee bij folders. En ik vertel een verhaaltje, sprookje of zing liedjes bij verschonen of voeden. Maar echt een verhaal lezen of samen plaatjes kijken lukt dus niet met haar op schoot.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Haha Eylem, Jip en Janneke is inderdaad teveel van het goede, maar ze gaat er heerlijk op slapen. Wordt rustig van mijn stemgeluid of zoiets.

Als we overdag voorlezen, doe ik meestal zo'n speciaal dreumesboekje (karton), of nijntje (veel plaatjes). Ze zit dan op schoot en slaat met haar handjes op de plaatjes. Ook pakt ze de bladzijden vast, gisteren dus een papieren blad zo doormidden :D maar met die dikke boekjes geeft dat dus niet. Ze is dan heel stil en maakt soms van die 'bevestigende geluidjes'. :D

7. mawaikee

mawaikee Bekend lid

16 mei 2011
    687
    26
    28
    Overijssel
    Ik lees m'n dochter (6 weken) nu al voor.
    Ze is dan totaal gefocusseerd op mijn mond, heel grappig.

8. Peetje83

Peetje83 Fanatiek lid

29 jun 2011
    4.057
    2.555
    113
    Limburg
    Om de zoveel tijd doe ik weer een poging tot voorlezen, maar mijn zoontje heeft totaal geen rust in zijn kont en eet het boekje liever op :D

9. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Mijn zoon van 3 al vanaf dat hij 1 jaar was, iedere avond. Begonnen met voelboekjes en van die nijntje boekjes :). nu lezen we 's avonds vaak Tip de Muis of disney boekjes. Hij vind het wel erg leuk en spannend. Vanavond hadden we "tip de muis, is een beetje bang", met het licht uit en een zaklamp. Zonder verhaaltje gaat hij echt niet slapen.

Mijn dochtertje zit er sinds kort gezellig bij, ze vindt het wel leuk om dingetjes aan te wijzen.

Overdag kijk ik heel af en toe in boekjes met ze, maar vaak schiet het erbij in. Wel jammer eigenlijk.

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik ben ook al vroeg boekjes gaan lezen maar hier was er totaal geen interesse. Stil zitten was de eerste 2 levensjaren geen succes hier haha. Inmiddels luisterd ze wel echt en vind ze het ook echt leuk. Nu lees ik voor op verzoek. Geen vaste momentjes. Als ze het fijn had gevonden had ik ook voor het slapen gaan graag voorgelezen, maar daar is ze vaak te moe voor, dan kan ze haar aandacht niet erbij houden.

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb mijn doodzieke 5 dagen oude dochter voorgelezen in het ziekenhuis.. wist niets anders te doen. Mocht haar niet vasthouden, aanraken dus dan maar lezen..ik wilde haar laten weten dat wij er voor haar waren...

Dochter zijn we altijd blijven voorlezen en ook altijd de boekjes die we in het ziekenhuis ook gelezen hebben.
    We lezen altijd voor het slapengaan (avond) maar ook overdag wordt veel voorgelezen. De kinderen pakken zelf boekjes en komen dan vragen of we kunnen voorlezen. Heel gezellig.
    Ik denk dat er gemiddeld 30-60 minuten per dag wordt voorgelezen.

Voorlezen voor het slapengaan zijn we gaan doen vanaf 6 maanden.
    365 poezenverhaaltjes
    veel, heel veel Nijntjes
    Jip & Janneke
    Over de mol die wilde weten
    Raad eens hoeveel ik van je hou
    Ik zou wel een kindje lusten
    Liselotje op het potje
    Potje!

en later
    Pluk
    Otje
    het grote voorleesboek van Annie MG Schmidt
    Sprookjes van Annie MG Schmidt
    Rambamboelie
    Jammer de Jammer
    etc etc

Ik ben dol op lezen en hoop van harte dat mijn kinderen lezen straks net zo leuk zullen vinden als voorlezen nu! :)

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Voorlezen begon al vroeg maar ook een tijdje een pauze gehad omdat hij geen geduld had. Sinds hij meer begint te praten vindt hij het vooral leuk om plaatjes aan te wijzen en dan te benoemen, dus meestal lees ik ook zo voor en lees niet wat er op de blz staat. Inmiddels is hij dol op boekjes en voorleze, wij verslijten soms 10 boekjes in een uur, soms 0. Hij vraagt erom en dan gaan we er lekker voor zitten. Is dus geen vast onderdeel van een ritueel.

13. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ik lees ook dagelijks met onze zoon. Met name dikkie dik en alles afwast veel plaatsjes/kleurtjes heeft vind hij leuk.. Ik leer hem zo ook spelenderwijs wat woordjes.. Hij wijst bijv nu zelf dikkie dik aan, of de bal.. Probeerd ook bal te zeggen nu.. Wel wil hij steeds meer zelf het boekje vast houden en moeten de pagina's in een vlot tempo omgeslagen worden.

14. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Ik ben zelf gek op lezen, maar helaas heeft mijn dochter er tot op heden nog geen behoefte aan of geduld voor. Al heel vroeg begonnen met voel en knisperboekjes van de bieb, die at ze voornamelijk op ;)
    Heb goede hoop dat ze als ze wat ouders is wel even stil kan zitten, maar nu helaas dus nog geen voorlees momentjes

15. fafa

fafa Niet meer actief

hier een echte boekenwurm. Ze heeft de onderste plank van onze boekenkast gekregen zodat ze zelf boekjes kan pakken als ze voorgelezen wil worden, en daar maakt ze dan ook gretig gebruik van. Denk dat we zo'n 5-20 prentenboeken per dag doen.

16. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Sinds haar geboorte lees ik Miriam al voor. Als ze bij mij op schoot lag, las ik het boek voor wat ik op dat moment aan het lezen was (ze begreep toen toch nog niet waar het over ging ;)) en viel ze vanzelf in slaap.

Nu is voorlezen een zeer belangrijk onderdeel van het slapengaan. Geen verhaaltje = niet slapen! Overdag tussendoor ook nog weleens, als ze het zelf graag wilt, of als ik even een rustmoment wil inlassen. Het is wel een probleem dat ze op schoot wil tijdens het lezen (prima) en halverwege het verhaal het boek uit mijn handen trekt (niet prima). Ach, gaat ook wel weer over, en als mama het boek niet vastheeft, leest ze ook niet voor :D

17. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Vanaf drie maanden ging ik lezen en zingen.

Nu wordt m'n zoontje rustig bij zingen en hij leert razendsnel de liedjes zelf!lezen doen we best veel.ikzelf en opa en oma ook.verder vertel ik ook veel verhaaltjes nu uit m'n hoofd.daar vraagt hij om, moet ik een verhaaltje over een theepot (!) of over een wolk (??) vertellen haha!

Ik lees kikker en vriendjes, dikkie dik, Nijntje, ik wil de maan (!), kleine ezel, boekjes over peuterschool (actueel) en van de bieb! Nog veel meer maar teveel om op te noemen.zijn papa is Griek dus af en toe ook een Grieks boekje.

Zijn woordenschat is enorm groot wordt door iedereen gezegd en ook op de peuteropvang valt het op, misschien toch door het lezen?

18. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk zeker dat kindjes profijt hebben van het lezen, maar ze moeten er ook het geduld voor hebben. Zelf ben ik altijd veel voorgelezen en ik was en ben zelf een enorme boekenwurm, het lijkt me geweldig als mijn dochter ook zo van lezen gaat houden.

Dochter ligt nu in de box met zo'n zacht voelboekje van nijntje in haar handjes, boven haar hoofd. Af en toe "bladert" ze, het lijkt net alsof ze op het strand languit ligt te lezen haha :D

19. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb van mijn moeder een prachtig boekje gehad met 365 bijbelverhalen. Dat zijn hele korte kinderverhaaltjes. Die lees ik nu al voor.

De verhaaltjes bestaan uit een paar zinnetjes en natuurlijk snapt ze er niets van maar ze leert zo wel woorden kennen en geluiden. Plus dat ze er relaxed van wordt en het een leuk onderdeel van het slaapritueel is 's avonds.

20. Cryptonism

Cryptonism Fanatiek lid

6 feb 2012
    4.310
    0
    0
    NULL
    NULL
    O ja, zingen doe ik ook maar dat deed ik al vanaf dat ze in de buik zat. Muziek is hier een heel belangrijk onderdeel van ons leven dus elke dag luisteren we wel even naar een klassiek muziekje, modern muziekje, maakt niet uit als het maar muziek is :D.

Deel Deze Pagina