Mijn dochter spuugt zo veel...

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Linn84, 7 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Toen ze twee weken was hebben we ontdekt dat ze (verborgen) reflux heeft. Ze krijgt daarom in elke fles een aantal scheppen nutriton. Dit ging altijd prima.

Nu is ze bijna 6 maanden en krijgt sinds een paar weekjes een beetje groente en sinds een paar dagen ook fruit. Ze vindt dat heel interessant en smult er lekker van. Maar ze spuugt ineens wel veel meer!

Vorige week had ze dagen dat ze na elke fles minimaal een halve weer uitspuugde. We zijn toen tijdelijk gestopt met de bijvoeding. Van t weekend zijn we daar weer voorzichtig mee begonnen en nu gaat het weer mis.

Zo net heeft ze een kwart banaan gehad en een paar slokjes water. Een half uur later spuugt ze bijna alles er weer uit.

Ze huilt niet bij het spugen en ze lijkt er zelf ook totaal geen last van te hebben, maar het lijkt me toch niet de bedoeling zo?

Waar kan het aan liggen? Zou het de bijvoeding zijn (ze reageert daar verder totaal niet op) of wordt de reflux erger? Ik hoop dat u tips of adviezen heeft. Alvast bedankt!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Dat is niet fijn, dat het spugen nu weer erger wordt. Wanneer er wat in de voeding verandert kan dit vaak even wennen zijn (voor de darmen, qua krampjes en ontlasting).
    Rond deze leeftijd zou je over het algemeen verwachten dat de reflux minder zou worden. Hoeveel flesvoeding krijgt ze nu? Welke soort flesvoeding? Is er wat veranderd qua drinktempo, hoelang doet ze over een flesje? Kan het ook zijn dat ze op het moment misschien niet helemaal lekker is?
    Groetjes Angelique

3. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    We geven vier flessen per dag, de eerste 210/7 en de andere drie 180/6. Ze krijgt ha en standaard van kruidvat eigen merk, half om half omdat we aan het overgaan zijn. Daar ligt het overigens niet aan denk ik, want het spugen begon al voor we gingen mengen.
    In elke fles gaan drie scheppen nutriton en ze drinkt nog steeds met een s-speen, waardoor ze minimaal 15 a 20 minuten doet over een fles.

Het spugen zou vorige week inderdaad kunnen komen doordat ze niet lekker was. Maar daar merk ik nu verder niets van, ze is juist heel goed te spreken overdag.

Moet zeggen, gister was het banaan en een beetje water en toen ging het mis. Vandaag heb ik haar een beetje appel gegeven en geen water en dat ging goed. Zou het een reactie op banaan kunnen zijn? Of juist op het water, dat dat te dun is en de reflux misschien toch heviger is dan we dachten?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Ik zou niet verwachten dat kindjes met spugen reageren op banaan. Mogelijk dat het het water is, dat het te dun voor haar is. Dat kan. Kijk even hoe het gaat wanneer je dat niet geeft. Als het echt spugen is met kracht, een boogje, reageert ze misschien wel op de Standaard opvolgmelk. Hou het even in de gaten en vraag bij twijfel ook het cb.
    Hoeveelheid voeding is prima, 800 ml kun je als maximaal aanhouden tussen 6-8 maanden.
    Groetjes Angelique

5. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Goed, we gaan het in de gaten houden met water drinken. Dat heeft ze natuurlijk ook nog niet persé nodig, ze krijgt voldoende vocht door haar flessen. Als het aanhoudt zullen we contact zoeken met het cb.
    Bedankt voor de antwoorden!

6. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Ja ze krijgt inderdaad nog voldoende vocht binnen met de melk.
    Succes, groetjes,
    Angelique

Deel Deze Pagina