Omdat de symptomen die je ventje nu heeft ook voorkomen bij kma. Daar hoeft geen eczeem oid bij voor te komen. Ik heb toen een aantal weken alle koemelkproducten vermeden en dat gaf geen verschil. Dat zou je kunnen proberen, alleen duurt het echt een aantal weken voordat alle koemelk uit je systeem is en dat is nu met die hevige reflux niet wenselijk. Ik vind het vreemd dat de ha van de ha-post geen zantac of gaviscon heeft voorgeschreven/geadviseerd (is vrij verkrijgbaar). Ik hoop niet voor jullie dat het Pylorushypertrofie is, want dan moet er geopereerd worden. Als jullie worden opgenomen volgt eerst een periode van observatie die meestal meerdere dagen duurt eventueel gevolgd door een ph-metrie om de ernst van de reflux vast te stellen en zo de juiste medicatie voor te schrijven.
Goedemorgen allemal, Pylorushypertrofie is het gelukkig niet. Hij houdt nog voldoende binnen en als hij spuugt heeft hij echt niet meteen weer honger. Gelukkig maar. Nemen ze een baby met reflux altijd op dan? Ik had eigenlijk gehoopt dat we "gewoon" naar de kinderarts konden en dat zij adhv onderzoek en ons verhaal iets voor kon schrijven. Zogelukkig, Volgens mij wilde ze niks voorschrijven en het aan de kinderarts overlaten, maar als het idd vrij verkrijgbare middelen zijn is het wel een beetje vreemd. mbt KMA, ik zal het volgende week met de KA bespreken. We zijn ondertussen vastbesloten ons niet meer van het kluitje naar het riet te laten sturen, dus maandag komt er hoe dan ook een telefoontje van de HA naar de KA dat er spoed achter zit. Met F. gaat het gestaag door. Hij heeft er nog steeds flink last van en idd de ene keer spuugt hij alles uit, de volgende keer doet hij 'alsof' en blijft het erin (hij ruikt dan erg uit zijn mond) en maar huilen, niet willen liggen etc, dus volgens ons kan het niet anders. JHBPM vind ik redelijk dramatisch. Pfff. erin krijgen is een kunst opzich, en ik merk ook nog amper/geen verschil.
ahh wat zielig heh ( nee in de meeste gevallen stelt de ka de diagnose aan fde hand van de symtonen en schrijft medicijnen voor... k hoop dat het snerl gebeurd en dat snel over is!! x
Mmm, dat ligt maar net aan het ziekenhuis! Hier is het beleid; opnemen, observeren, aanvullend onderzoek, eventueel een ph-metrie en dan pas de juiste medicatie geven, omdat de kinderartsen hier medicatie ook erg belastend vinden voor een babylichaam en wel zeker willen weten dat het reflux is.
joh...hier verteklde ze mij...dat wanneer een baby constant huilt (huilbaby)...en dus geen symptonen van allergie of reflux oid heeft...het wordt opgenomen om eventueel te kijken wat het dan kan zijn..ofzo...maar toen ik al die dingen aangaf wat hij had...werd er niet moeilijk over gedaan...En vertelden ze mij dat het zo vaak voor komt met name de medicatie...helemaal niet schadelijk is...ook niet op langere termijn niet.. en juist die lichamelijk onderzeoken erg belastend zijn en dat ze dat het liefst niet doen... maar goed idd beleid is overal anders...gek heh
Jullie verhaal klinkt hetzelfde als die van ons. In de kraamweek spuugde Lisa soms al grote bogen, ik wist niet beter en dacht dat ze gewoon teveel gedronken had (ik had snel veel melk). Na een paar weken bleef ze soms zo spugen, maar vaak ook maar kleine beetje of had ze oprispingen, het zat in ieder geval helemaal niet lekker zo na een voeding. Ze sliep op een gegeven moment overdag haast niet meer, toen zijn we haar op haar buik gaan leggen en toen ging het een stuk beter. Maar echt lekker ging het absoluut niet. Ik ben eerst naar de huisarts geweest en toen begonnen met nutriton, dat werkte 2 dagen. Binnen een week heb ik Zantac geeist bij mijn huisarts, dat werkte een weekje. Toen bij de kinderarts terecht gekomen en Losec gekregen, volgens mij was dat zonder dat de kinderarts ons al gezien had (ben een beetje een zeef wat betreft die hectische tijd...). Dat verbeterde een klein beetje, toen nog motilium erbij gekregen omdat Lisa veel oprispingen had en veel misselijk leek te zijn. Bij ons hielp het helaas allemaal niet voldoende. Gelukkig deed Lisa het overdag meestal prima, al was het geen blije baby. Maar 's avonds weigerde ze heel vaak te drinken en huilde (krijste) ze heel veel om vervolgens doodop toch wat te drinken (onder dwang van mij, maar dat zou ik iedereen afraden....) en in slaap te vallen en de hele nacht te slapen. Zo konden wij ook lekker slapen en was het nog enigszins te doen. Opname hebben we wel overwogen, de kinderarts was daar altijd heel makkelijk in, die had zoiets van, als jullie het niet meer zien zitten, kan ze opgenomen worden, zodat ze mee kunnen kijken. Maar het ging op zich wel, tenminste, het was niet zo erg dat ik een opname wilde. Uiteindelijk is ze wel opgenomen geweest omdat ze helemaal niet meer dronk, ze had een virus en waarschijnlijk speelde de reflux ook een rol. Zodra wij het vermoeden van reflux hadden (Lisa was toen 1 maand) ben ik op een koemelkvrij dieet gegaan, om het maar uit te sluiten. Ik wilde stoppen als met met medicatie goed zou gaan, maar het is nooit helemaal goed gegaan. Pas toen ze de sonde kreeg (met 2,5 maand) ging het beter, toen ben ik weer producten met koemelk gaan eten/drinken en er was geen verschil. Geen allergie dus, maar ik ben blij dat ik wel op dieet ben gegaan die paar maanden. De reden dat het met de sonde beter ging, is dat de voeding in een uur inliep, ipv de 5 minuten die Lisa aan de borst dronk. Daardoor reageerde ze er veel rustiger op. Met de fles was het in ons geval misschien ook beter gegaan, want daar had ze misschien wel 20 minuten over gedaan. Bovendien kan je dat makkelijk indikken met nutriton. Wij hadden dat advies ook van de ka gekregen, om eens alles af te kolven en het met nutriton erbij in de fles te geven. Helaas heb ik hier niet naar geluisterd (ik had geen zin om alles te kolven...), misschien was het dan wel beter gegaan (al was 20 minuten ook veel te snel voor een voeding) en had ze nu geen sonde gehad, alhoewel de oorzaak dat ze een sonde heeft niet alleen de reflux is. En nu kolf ik alsnog alles... Gaviscon had ik ook aan gedacht voor na de voeding (in België wordt dat vaak voorgeschreven had ik op een ander forum gelezen), maar in Nederland geven ze dat echt niet, zit blijkbaar veel te veel zout in, dat risico durven ze niet te nemen. En Lisa spuugde een paar keer per week alles in grote bogen er weer uit, maar afvallen deed ze niet, integendeel, ze groeide erg goed, minstens 150 gram per week, meestal rond de 250 gram. En dat terwijl ze vaak maar 5 keer dronk. Jbpm gaf ik trouwens altijd met een spuitje, dat ging een stuk beter dan met een lepeltje, maar nog een heel gehannes. Ze leren ook snel hoe ze het naar buiten kunnen werken. Ik spoot dan kleine beetje in de wangzakken, maar nog werkte ze het vaak naar buiten. Het is ook haast niet te geven met borstvoeding, behalve dus als je alles afkolft. Nou goed, dit is dus ons verhaal, haal eruit wat je kunt gebruiken, en succes!
Hier vonden ze een opname en onderzoeken ook te belastend en proberen ze dus liever eerst medicijnen. Aan een ph metrie heb je ook niet veel vind ik, want ik zag zo ook wel dat Lisa best heftige reflux had. Dan is het een kwestie van medicijnen geven en dan gaat het meestal beter. Hier helaas dus niet zoveel, maar met een ph metrie los je dan toch ook niets op, meer kan je dan toch niet doen...
Als je de bijsluiters leest van resp. Zantac, Nexium/Losec en Domperidom dan word ik daar niet vrolijk van als ik zie wat de bijwerkingen daarvan zijn en wat dat dan doet in een babylijf al helemaal niet. Wij zijn geen slikkers, dus ik was erg blij met de werkwijze van de kinderartsen/het ziekenhuis. Aanvullend onderzoek was plas controleren, dat heeft geen voeten in de aarde. En als een ph-metrie rustig en goed gebeurt, dan is dat helemaal niet belastend, zelfs mijn zeer gevoelige kind doorstond dat prima. Jouw kind loopt al maanden met een slangetje in haar neus,hoe belastend is dat dan? Ik denk dat maandenlang rondlopen met pijn of bijv. een lange opname zonder mama in de buurt belastender is, dat is mijn mening. Het is onzin te stellen dat een ph-metrie niks oplevert. Veel baby's hebben last van reflux, 't klepje tussen maag en slokdarm blijft immers nog niet goed dicht zitten, maar sommige baby's hebben daar geen last van. Mijn zoontje had verborgen reflux en spuugde dus niet en dan is het moeilijk vaststellen dat het om reflux gaat, maar daarom doen ze geen ph-metrie, maar wel om te kijken hoe zeer de slokdarm is aangetast en of daar medicijnen voor moeten worden gegeven (Nexium/Losec). Ik heb jarenlang Nexium geslikt en daar moest ik accuut mee stoppen toen ik zwanger wou worden. Dit middel is geen specifiek babymedicijn en zeker niet goed om gedurende lange tijd aan een baby toe te dienen. In de bijsluiter staat dat het niet toegediend mag worden aan kinderen < 1 jaar en niet langer dan 8 weken.
Ik werd ook niet vrolijk van de bijwerkingen van Zantac/Losec/Motilium, ik wilde in eerste instantie niet eens aan de nutriton, maar als de verborgen reflux zo duidelijk is moet je toch wat en heb je geen keus of je Losec/Nexium wil gebruiken of niet, je zal wel moeten. Bij ons en bij TS was het overduidelijk, dan lijkt me een ph metrie niet nodig en medicijnen sowieso wel, hoe erg de slokdarm dan is aangetast maakt dan ook niet meer uit. Dat bedoelde ik ermee. Wij zijn trouwens ook helemaal geen slikkers, maar dat heeft er niets mee te maken, het was voor Lisa overduidelijk nodig. Plas opvangen vind ik ook al erg belastend als het al duidelijk is wat een kind mankeert. En Lisa loopt al maanden met een slangetje in haar neus en dat gaat op zich prima, maar ze is eraan gewend. Ik merk wel de opluchting als de sonde er even uit is. Maar we hebben geen keus, het is óf verhongeren, óf de sonde, dan lijkt de keuze me duidelijk. De eerste keer de sonde inbrengen (en elke keer dat het weer moet gebeuren) is echt vreselijk. Ik kan het niemand aanraden, met de ervaring die wij hebben met een sonde zou ik als het duidelijk is wat een kind mankeert zeker geen onderzoek met sonde aanraden. En een lange opname zonder mama in de buurt, dat lijkt me vreselijk en ook niet nodig. In het begin was ik er elke dag en daarna om de dag, de andere dag was papa er. Een opname betekent niet automatisch dat de ouders niet in de buurt zijn, dat is waar de ouders zelf voor kiezen. Wij hebben Lisa 1 keer een half uur 'alleen' gelaten, mijn ouders waren er toen en ze sliep...
bijsluiters zijn nooit fijn van welk medicijn dan ook...maar ik weet niet op wat voor hoeveelheid dat gebasseerd is..maar mijn kindje krijgt maar 2 ml van zantac... dat is nooit genoeg voor een volwassene...een baby geef je ook een zetpil als dat nodig is...is ook geen je-van-het als je de bijsluiter leest... maarja ik ben in elk geval blij dat mijn kindje geen ontsoken slokdarm is opgelopen, juist doordat k er op tijd bij was met medicatie... deed ook aan nutriton..maar ook hier werkte het niet....zo'n "natuur"product is ook niet alles...wnat mijn kindje kreeg er flinke krampen door...en had alsnog oprispingen maar dan dik (stikte er zowat in)...nu ben ik er mee gestopt...en nog oprispingen( dun maar veel minder)...maar nu in elk geval niet zuur...en doet het geen pijn...door zantac... tja kiezen of delen
Het verschil zal zijn dat Lisa en het kindje van ts spuugden/spugen, hier was dat niet het geval en ik heb in die 4,5 maand heel vaak bij de huisarts gezeten om te vertellen dat min kind verborgen reflux had, maar ze keek of ze het in Keulen hoorde donderen! Dat vind ik nog steeds erg. Plas opvangen is een kwestie van een plaszakje om het piemeltje hangen, dat heeft hij echt niet gemerkt. En ik was die week 24/7 bij mijn zoontje. Mar ik hoor vaker dat ouders wordt aangeraden om maar naar huis te gaan om bij te slapen. Daar krijg ik het koud van, maar goed; iedereen is daarin anders. Om een lang verhaal kort te maken: ik hoop dat er vlot actie wordt ondernomen als een kind serieuze (verborgen) reflux heeft zodat er niet te lang geleden hoeft te worden, want dat doet een kind als zijn/haar slokdarm in de brand staat.
Ik vind het ook heel sneu voor jou en je zoontje dat jullie zo lang niet serieus zijn genomen. Hier eerst ook gedoe gehad met de huisarts, maar gelukkig 'mijn zin' gekregen, het is soms maar net wie je treft en hoe 'toegeeflijk' ze zijn, belachelijk is dat, al snap ik ook wel dat ze niet te snel medicijnen willen geven. Onze huisarts wilde Lisa in eerste instantie ook niet laten opnemen toen ze niet meer dronk en koorts had. De dag erna had ze een sonde en is ze niet meer vanaf gekomen. Ik ben blij dat ik mijn moedergevoel gevolgd heb én dat mijn eigen kinderarts dienst had toen de huisarts belde en Lisa meteen heeft laten opnemen. Hier was dat plaszakje plakken echt niet leuk (schijnt ook lastiger te zijn bij meisjes), maar Lisa was ook behoorlijk ziek toen, dus kon al dat gedoe aan haar lijf echt niet hebben (dus sonde inbrengen, plaszakje, paar keer per dag temperaturen, paracetamol 3 keer per dag, 2 keer bloed prikken, het was nogal wat). Op zich is het wel een goed advies om thuis bij te slapen, vooral als je kindje niet goed slaapt en je gesloopt bent. Lisa was dus ziek en het was slopend, de avond voordat ik naar huis ging viel ik bijna letterlijk om van vermoeidheid, een verpleegkundige heeft Lisa toen overgenomen, ik had de kracht niet meer haar vast te houden. Dat is ook erg. Ik was blij toen ik thuis kon bijslapen, maar voorwaarde voor mij was dus wel dat mijn vriend bij haar was. Helaas had ik thuis ook geen rust omdat Eva die nacht de waterpokken kreeg...
Zo, wat een berichten alweer. Maar begrijp ik dat het sowieso goed zou zijn om een paar weken een koemelkvrij dieet te volgen om het uit te sluiten? En als ik dan langs een dietiste wil, moet dat via de ha of kan dat ook zonder ha? (hij ziet me aankomen..) Snoopy, er zijn idd flink wat overeenkomsten zo te lezen. Erg fijn dat ik die herkenning, ook dat Lisa wel prima groeide. (net als onze floris) Wat ontzettend vervelend trouwens van de sonde. Maar idd, het is altijd nog beter dan verhongeren. Fafje, merk je bij Mirza duidelijk verschil met de medicijnen? En hoe erg is de reflux nog nu hij medicijnen heeft? Over medicijnen gesproken, ook hier zijn we echt geen medicijnenslikkers. Zelf reageer ik er best heftig op, dus meer dan een keertje paracetamol zie je mij uberhaupt niet snel nemen. Maar ik heb liever medicijnen zodat het beter gaat dan niks. Over de nutriton ben ik nog niet enthousiast. Weinig verschil te merken. Vandaag hadden we mijn schoonouders op bezoek, en waar Floris eigenlijk best een goede dag had (zolang we hem maar heel veel rechtop houden valt het huilen redelijk mee) Merkte ik op het eind dat mijn schoonmoeder het allemaal wel erg heftig vond. Met name het spugen, of de geluiden die hij maakt (alsof hij erg moet overgeven) en dat het dan niet komt. Ik bedenk me nu dat het eigenlijk niet normaal is dat je kindje constant een hydrofiel bij zich heeft omdat hij altijd spuugt, terwijl dat voor ons echt heel normaal is ondertussen. Zogelukkig, aan de ene kant vind ik het super hoor, zo'n opname om zeker te weten hoe en wat, maar aan de andere kant vind ook ik het erg belastend voro zo'n klein kindje. En dat ze ouders adviseren weg te gaan.. Onze dochter heeft met 3 maanden in het ziekenhuis gelegen met een luchtweginfectie, en toe werd dat ons ook geadviseerd. Ze kreeg toen al FV, dus uiteindelijk hebben we thuis geslapen (we wonen op 5 min. van het ziekenhuis) Toch is dit ook niet goed bevallen. Ik maakte me enorm zorgen over mij meisje en voelde me echt een slechte moeder. Hier ook echt de hoop dat de HA nu snapt dat er spoed achter zit en dat ik morgen gewoon in het ziekenhuis zit met ons mannetje.
met die nutriton hebben we gelijk eerste dag verschil gezien...alleen na een tijdje kwma het toch omhoog... medicatie werkte echt direct!...zantac zorgt ervoor dat het zuur niet meer zuur is...dus het branden hield gelijk op..En er komt veel minder naar boven nu door de Motilium ( versnelt het vervoer van maag naar darmen).. KA vertelde dat het tot het eerste jaar kan duren...maar vanaf het vaste voedsel kan het al stukken beter gaan en is mediactie waarschijnlijk niet meer nodig..maar dit ligt gewoon aan het ontwikkelen van het maagklepje/spiertje etc... Wel kan het zijn, naarmate hij zwaarder wordt de medicatie niet meer genoeg is en dus verhoogd moet worden...mijn zoontje is erg veel gegroeid en is dus wel al verhoogd, want ik zag het terug komen...maar niet heftig gata om 0,2 ml ofzoiets.. Hij was een voorbeeldige baby, huilde alleen voor eten...tot dat hij er ineens zo'n last van kreeg ( verborgen reflux heh)...heel ander kind...na medicatie...was hij weer helemaal zichzelf...blije baby...niet constant pijn en is het voeden voor hem weer een stuk aangenamer...kan direct erna lekker slapen.. Hij hoeft zelfs niet meer verhoogd te slapen..
Ik zou inderdaad wel een kma vrij dieet gaan volgen. Zodra het dan met medicijnen hopelijk beter gaat kan je gaan provoceren om te kijken of hij echt kma heeft. En herkenbaar hoor, dat je dan vindt dat hij een goede dag heeft en dat schoonmoeder het heftig vindt, hier was dat precies hetzelfde (ook met schoonmoeder ). Ik voedde 's ochtends met grote handdoeken om me heen, omdat dan regelmatig de hele voeding eruit kwam. Lisa heeft best heftige reflux gehad, medicijnen werkten haast niet. Maar ze was er wel al met 6 maanden zo goed als vanaf. Ze had er door de sondevoeding al haast geen last meer van, maar we konden opeens de snelheid van de voeding omhoog doen zonder dat ze meer ging spugen of onrustig werd. En ze was erg goed gegroeid maar we hadden de losec nooit opgehoogd en zijn toen gestopt en nu gaat het nog steeds goed. Ze krijgt nog wel motilium (die hebben we wel juist opgehoogd), maar dat is meer vanwege de sonde, haar maag sluit nu niet helemaal natuurlijk doordat er een sonde doorheen gaat. Bij ons is de reflux dus weggegaan (ik denk tenminste dat het helemaal weg is) toen we gingen bijvoeden, maar dit heeft er niets mee te maken, want ze krijgt haast nog niets binnen. Maar goed, aan verhalen dat het over is gegaan heb je nu niets aan, vond ik altijd irritant om te lezen, want we zaten er mooi mee en wisten niet wanneer het beter zou gaan.
Nou, krijg net een telefoontje dat we om 3 uur in het ziekenhuis moeten zijn. Gelukkig.. Auto staat helaas bij de keuring, maar dochterlief mag even bij de buren spelen en mijn schoonvader doet zijn best om snel te komen dat hij me even kan brengen.
Fijn liza..! hoop dat alles snel voorbij en een hoop duidelijkheid wat je nu het beste kan doen! Mijn moeder vond ook telkens dat ie HEEEL erg huilde...en dan wa shet voor mij "gaat wel" ..haha
zo ik lees heel wat herkenbare dingen! ons zoontje van 6 weken lijkt last te hebben van verborgen reflux. je hoort het omhoog komen hij is veel aan het slikken en moet dan erg hard huilen. Ons mannetje spuugt alleen bijna niet. Nu lijkt het bij hem alleen maar erger te worden gisteren was het zo erg dat hij alleen in de maxi cosi wou liggen hier heeft hij toen in geslapen! ik vind het zo zielig voor dat kleine ventje ik heb trouwens morgen een afspraak bij de huisarts. Zijn jullie kindjes ook erg druk in hun slaap?