reflux?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lizab, 20 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Angellinda, heel veel sterkte. Wat naar zeg. Bah. Ik hoop dat het snel beter gaat.

Rozemarijke, het gaat ondertussen wel beter met Floris, hij is weer aangekomen en doet het op zich prima (al is het drinken van afgekolfde melk nog even een lastig puntje)
    Wat voor symptomen had Thirza achteraf? Ik twijfel nl. wel een beetje. Hij is nog steeds niet "zichzelf", maar aan de andere kant halen de medicijnen natuurlijk ook niet alles weg.

Het enige waarvan ik verder nog kan denken dat het eventueel kma kan zijn is dat hij steeds verkouden is/blijft hoesten/kuchen.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza had lichte eczeem, (smetplekjes, zei het CB, en toen kwamen we een keer op de HAP in het weekend en die arts zei direct: hmm, eczeem...), was eigenlijk altijd verkouden, nieste veel, had vaak de hik.
    Spuugde dus ook heel veel, (hele hydrofielluiers vol).
    Had extreme krampjes.
    De eczeem werd pas echt duidelijk toen we bij 8 maanden met yoghurttoetjes begonnen: toen zat ze op buik en rug ineens onder de plekken!
    Verder had ze vaak oorontsteking, (logisch met die verkoudheden die maar niet weggingen).
    En toen ik met vast voedsel begon, bleef haar ontlasting echt derrie. Pas toen we op dieet gingen, werd dat normaal met keuteltjes. Bij BV is dat een symptoom dat je niet zo merkt, omdat ze van de BV gewoon spuitpoep hebben meestal.

Zit even te denken of er verder nog wat was, maar dat was het geloof ik wel.

3. raspberry

Thirza groeide trouwens ook als kool, (kilo per maand, cm per week) dus dat hoeft niet perse een symptoom te zijn. Pas toen we op dieet gingen, ging de groeilijn ineens afbuigen. Denk dat haar systeem zolang in de overlevingsstand had gestaan (9 maanden), dat toen er rust kwam, haar lijf even zie: OK, dan doen we alles maar even rustig aan...

4. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik begin nu toch te twijfelen.

Ik denk even aan dochterlief, en die heeft vanaf het begin exceemplekjes. Nooit zodanig dat we er mee naar de dokter gaan, maar af en toe. Ook is haar ontlasting (zelfs nu ze bijna 3 is) zelden dik. Nog steeds gewoon dunne poep(derrie). Ze is langere tijd chronisch verkouden geweest (tot aan amandelen knippen) nu is ze nog steeds standaard verkouden enkel heeft ze geen koorts meer. Helemaal het eerste jaar heeft ze echt onder de uitslag (met name in haar gezicht) gezeten. Krampjes oid had ze dan weer niet. Als ik dit zo lees, kan zij er er ook wel last van hebben gehad, en verklaard dat waarom ik helemaal het eerste jaar een kind heb gehad wat altijd ziek was? Of is dit wel erg ver gezocht?

en ja, als dochterlief het wel gehad zou kunnen hebben, dan is de kans bij zoonlief natuurlijk ook wel erg groot.

5. raspberry

Nee, je denkt volgens mij niet verkeerd hoor! Je dochter zou mogelijk meer een intolerantie dan een allergie kunnen hebben, (op zich weinig verschil, enkel in heftigheid van reactie).
    Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je een tijdlang de koemelk laat staan en die vervangt door sojamelk bijvoorbeeld.
    Als je tips wilt, er staan wel eea aan topics over, hier binnen borstvoeding ook, en anders PB je maar :)

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva heeft ook eczeem gehad, toen ben ik op een koemelkvrij dieet gegaan, maar dat maakte helemaal niets uit. Met ongeveer 1,5 jaar is ze eroverheen gegroeid. Ze was het eerste jaar ook heel veel verkouden en redelijk vaak ziek, maar ja, ze gaat naar een kdv en dan zijn ze vaak het eerste jaar vaker ziek. Haar ontlasting is bijna altijd dun geweest, ook nu nog. Wel eens perioden wat hardere keutels, maar maar heel weinig.

Maar het is heel makkelijk met borstvoeding: een maandje op dieet gaan en je weet genoeg. Bij Lisa ben ik dus zodra bleek dat ze reflux had, op dieet gegaan, uit voorzorg. Maar gelukkig geen allergie.

7. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik denk dat ik voor mijn eigen gevoel toch de melk bij dochterlief maar even laat staan en eens kijk wat er met sojamelk gaat gebeuren. Heb je ook sojatoetjes oid? misschien valt het idd wel mee, maar dan weet ik het iig zeker.

Ik zal de topics eens doorlezen en het idd gewoon een maandje proberen om op dieet te gaan en even kijken of Floris daar van opknapt. proberen kan idd nooit kwaad.

8. fafje

fafje Niet meer actief

@kma ...wanneer kijk je eigenlijk verder als je kindje 'alleen" maar reflux heeft....zijn dan verkouden en eczeem echt van die symptonen?

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben voor de zekerheid meteen op dieet gegaan, maar anders had ik het later alsnog gedaan omdat de medicijnen niet goed werkten, dan had ik willen weten of het misschien door kma kwam dat Lisa zo onrustig was, veel spuugde, veel huilde en soms weigerde te drinken. Ze had geen eczeem en was ook nooit verkouden.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier precies hetzelfde :) ben ook voor de zekerheid op dieet gegaan en eerst leek het inderdaad te helpen maar uiteindelijk bleek mijn trage tsr/lage productie de oorzaak van het onrustig/niet drinken, en de reflux dan.

11. fafje

fafje Niet meer actief

Oh oke...dus omdat die medicijnen niet goed genoeg aansloegen...hier werkt het "wel" ...heeft nog steeds last van oprispingen, alleen veel minder/niet pijnlijk...maar hij is wel al (vind ik) lang verkouden...wie weet een onderliggende allergie ( wehebben een hond+ikben mega allergisch voor van alles en nog wat)...
    alleen verder niets aan zn huid oid...

gek heh dat je zelf doktertje gaat spelen...omdat zoveel dingen snel worden afgewimpeld als je iets "verdenkt" bij je kindje...

12. silly88

silly88 Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    #92 silly88, 3 nov 2010
    Laatst bewerkt: 3 nov 2010
    nou gister langs het CB geweest voor het eerst. de spruw is zo goed als weg :D gelukkig! maar nu blijft ie al die klachten houden zoals spugen, kokhalzen enz. heb gewoon zijn klachten uitgelegd aan de arts gister daar en die zei: deze reflux (dus toch?!) laat ik even nog voor wat het is. ik wil dat je 3/4 min voor zijn voeding gaat kolven en dan kijken of zijn klachten minder worden (volgens haar teveel melk, te erge TSR) zo niet nutrilon gaan gebruiken. een dik papje is dat dan voor zijn borstvoeding moet dat gegeven worden. werkt dat ook niet, moet je naar de kinder arts en die kijkt dan verder

dus wel wat anders als wat mn huis arts zei vorige week...

(meneer was al 2,5 kilo aangekomen, en weegt al 6,5 kilo met 1 maand oud! tis net een michelin mannetje :p)

13. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Wauw Silly, en ik vond ons mannetje al een michelinmannetje (6300 gram en 63 cm)

14. fafje

fafje Niet meer actief

silly, ja toen ik bij de ka kwam legde zij mij uit ...dat reflux ook veroorzaakt kan worden door veel melk/sterke tsr....kreeg alsnog medicijnen..

nu heb k geen sterke tsr meer als eerst en normaal melk en klachten blijven...hoop voor jou dat nutriton genoeg helpt!
    is wel #$%^werk om te geven pfff

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Kan je altijd doen en dan ook yoghurt, kaas, cremefraiche/slagroom en boter en chocola en koekjes en brood waar melk in zit laten staan...
    Ik heb ook koemelk geelimineerd maar maakte hier ook geen verschil met de reflux, darmkrampen en onrustige nachten.
    Je hebt zeker sojatoetjes e.d.

Over de derriepoep: kinderen die veel drinken (lekker vette bv bijvoorbeeld!) hebben niet zo gauw last van keutels of harde poep. Eigenlijk is dat niet goed. Mijn zoontje heeft ook derrie-luiers en dat is volgens onze ha helemaal niet abnormaal. Dat ze echte drollen als volwassen gaan draaien, dat duurt nog wel even.

Diarree is anders; dan zie je echt het vocht in de luier en dat ruikt anders, net als dat jezelf diarree hebt.

Vaak verkouden zijn (anders dan astmatisch) is geen direct symptoom van een allergie. Het heeft te maken met een slechte weerstand. Weerstand wordt in je buik bepaald. Een kind met een voedselallergie of darmproblemen heeft vaak een slechtere weerstand.
    Ik merk het aan mijn zoontje. Sinds een paar maanden heeft hij veel meer last van zijn darmen en sindsdien lijkt hij wel chronisch verkouden, is hij er na twee weken vanaf, pakt hij weer een nieuw virusje op...

16. silly88

silly88 Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    haha jaa is nog lastig met afdrogen na het bad ook :D al die plooien moet je ook weer goed droog krijgen :p

ik ga maar proberen met kolven dan! als dat wel werkt voor hem, ben ik ook weer blij. is dat zo? hmm nou ik hoop dan dat kolven helpt, en zo niet heb ik weinig keus

maar ben wel blij dat zn spruw over is. had gehoopt dat al zijn klachten ook weg zouden gaan maar goed niks aan te doen

groetjes

17. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

NutriTon ofwel johannesbrodpitmeel, dat de voeding indikt.
    Je hoeft net met een machine te kolven hoor! Ik had ook veel melk en een sterke tsr en ik kolfde altijd met de hand de eerste spanning eraf, dat drinkt voor de baby wel prettiger.

18. silly88

silly88 Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    ik ga toch even langs de HA morgen. het is ineens weer veel erger geworden. het leek minder te worden dus dacht het kwam dus wel door zijn spruw. maar helaas :( zijn spruw is zo goed als over en gister kwamen er weer golven uit zn mond, en veel maagzuur ook. gister zat ik naar hem te kijken en zag een uur na zijn voeding ineens wit bij zijn mond. onverwachts ging ie niesen en toen had ik lekker allemaal spuug met stukjes in mn gezicht :)
    maar goed weer veel maagzuur, krijsen, niet willen slapen, kreunen, spugen, schuimen.. ben weer terug bij af. maar hoe kan het dat het dan minder is geweest de afgelopen dagen ? snap er niks van

19. silly88

silly88 Fanatiek lid

11 jan 2010
    1.429
    0
    0
    #99 silly88, 5 nov 2010
    Laatst bewerkt: 5 nov 2010
    nou ben net geweest. reflux zegt de arts (dus toch). hij zou overleggen met de kinderarts en me s'middags terug bellen. dat is gebeurd net en dit is wat hij zei: omdat mischa de laatste paar weken zo erg is aangekomen kan het zijn dat het daardoor komt (?). om die reden mag je hem nog 6 keer aanleggen en meer niet.
    oke dit kreeg ik dus door van mn HA. uhm nou heb ik dus een kind wat huilt van de pijn de hele dag, en nu mag ie ook nog eens minder drinken ? dus moet ie op dieet ofzo ?! hij heeft normaal 8 voedingen (op verzoek) per dag. heb gezegt hij heeft dit al een tijdje dus hoe kan dat dan met zn groei te maken hebben. na aandringen heb ik toch iets voorgeschreven gekregen. ik heb gewoon niet het gevoel alsof het komt omdat ie teveel drinkt. hij is net een maand oud. dat medicijn moet ik na 4 uur ophalen, weet nog niet wat het is. helpt het niet, maandag weer terug komen..

(zijn spruw is trouwens helemaal over! :D ik mag stoppen met de medicijnen)

20. sanneke

sanneke VIP lid

3 feb 2006
    5.476
    0
    0
    wat weinig, 2x 0,5 ml. Is ze heel licht?
    Lotte heeft ook reflux en krijgt 1,3 ml (2x per dag) op een gewicht van 5 kg (inmiddels is ze 5,5kg).

Deel Deze Pagina