Onze dochter slaapt sinds kort op haar zij, haar linkerzij. Ze heeft al weken last van haar rechteroor in meer of mindere mate, HA ziet geen ontsteking. Ze is weer vrolijk en slaapt redelijk snel in. Maar ik denk dat haar oor wel de reden is van het plotselinge zijslapen, misschien ligt haar rechteroor niet lekker? En op haar rug staat er meer druk op. Nu heb ik over een week een afspraak bij de KA en zal dan vragen of zij ook naar haar oor kijkt, ben bang dat de HA iets mist. Is zijslapen niet heel onveilig? En ze ligt dus steeds op dezelfde kant, kan ze met deze leeftijd alsnog een afplatting krijgen?
Nou, rond deze leeftijd is zijslapen niet (meer) zo gevaarlijk hoor... Als ze met haar gezicht in het matrasje draait kan ze zich gemakkelijk weer omdraaien! Rond die leeftijd lag onze dochter in alle mogelijke houdingen (rug, zij, buik met of zonder opgetrokken beentjes). Als ze echt veel last heeft van haar oortje dan kan ik me zeker wel voorstellen dat ze zó gaat liggen dat ze er het minste last van heeft. Denk dat de afplatting ook wel mee valt op deze leeftijd. Overdag ligt ze denk ik ook niet de hele tijd (in dezelfde houding)...
Hier moet onze kleine man op zijn zij slapen in verband met voorkeurshouding. Wij moeten wel een rolletje van een handdoek tegen zijn buik leggen, zodat hij niet kan doorrollen naar zijn buik. Wat die kans is groter als ze op hun zij liggen. Nu kan jouw kindje natuurlijk al zelf draaien, dus zou je dat risico sowieso hebben. Ik neem aan dat als ze het bij voorkeurshouding adviseren het geen probleem is. Of ze uiteindelijk nog een afplatting kunnen krijgen weet ik niet. Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, omdat die van ons nu altijd op de linkerzijde moet slapen. Hebben we straks weer een nieuw probleem.
Bij ons zeiden de fysio en ka dat afplatting nu niet meer zo snel zal gebeuren maar dat dit vooral de eerste 4 maanden meer kans geeft. Zou de ka er ook even naar laten kijken, als je er toch al heen ging. Hadden wij een tijd terug ook gedaan. Zij stuurde ons gelijk naar kno omdat hij beter kon kijken. Wel fijn, gelijk door en duidelijkheid.
Kijk eens in haar mondje krijgt ze toevallig aan die kant ook een tandje (of zelfs een kiesje). Het krijgen van tanden en kiezen kan hetzelfde aanvoelen (dus pijnklachten) als een oorontsteking (volgens onze cb arts). Het kan dus heel goed zijn dat ze dan inderdaad geen oorontsteking heeft. Wat betreft het zijliggen, volgens mij kan dat weinig kwaad, ook die van mij draaiden toen het hele bed door.
Mijn dochtertje slaapt vanaf haar geboorte op haar zij. Nu ze ouder is draait ze ook door het hele bed. Wat hierboven al staat het kan een tandje zijn?