zomaar een gedachte...

Discussion in 'Voeding' started by guppekop, Mar 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    zat vanmiddag potje uit te zoeken voor lydia omdat ik pizza at. Sinds 2weken eet lydia eigenlijk alles met de pot mee. Nou kwam ik nog potjes tegen voor kindjes vanaf 12maanden en dacht: wat is nu eigenlijk het verschil tussen met de pot mee en 12maandenpotje? Kan iemand mij dat uitleggen?

2. Annelin

Annelin Actief lid

Aug 23, 2011
    245
    0
    0
    Zuid Holland
    Volgens mij is er in de potjes geen zout toegevoegd en is het al lekker smeuig maar dat kun je zelf ook :)
    Vanaf 12 maanden at ze hier met de pot mee en kookte ik met weinig zout of zonder zout.
    Mooi naam heeft je dochter: Lydia, staat ook op ons lijstje.

3. adi

adi Niet meer actief

Va 12mnd wordt ook zout toegevoegd in potjes hoor. En thuis kies je daar zelf voor als je kookt.

Er is geen 'verschil' behalve dat de potjes enorm doorgekookt zijn en nog steeds best hap-slik-weg zijn. Maar dat geldt ook voor < 1 jaar. Een potje wortels is toch hetzelfde als een wortel?

Ik lees best wel vaak dat sommige peuters gewoon gewend zijn om potjes te eten en dat jarenlang krijgen. (Anders werden die dingen > 12mnd ook niet zo massaal verkocht natuurlijk)

Enige smakelijke vonden ze hier die peutermaaltijden, die gaf ik tot 14mnd weleens mee naar kdv.

4. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    De meerwaarde bedoel je? Dat het sneller is. Maar dat is toch uberhaupt de reden om voor potjes te kiezen ipv vers?

5. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    @Annelin, dank je! stond bij mij al van kinds af aan op de lijst;)
    met mn staafmixer krijg ik het ook smeuiig:D

@adi, ben sowiso niet van plan om ze lang/vaak potjes te geven

@juju, als ik het uit de vriezer haal is het bijna net zo snel;)

maar eigenlijk kan ik lydia dus net zo goed een 12maandenpotje geven nu als een 6maanden potje en vers aangezien ze stukken zo weg heeft gewerkt.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, je dochter s 6 maanden. In 12 maandenpotten zit zout en vlees. Daar zou ik je persoonlijk nog niet aan wagen.

7. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    vlees krijgt ze van mij ook (kip en vis), niet elke dag maar ze krijgt het wel binnen. En van 1x in de maand iets meerzout binnen krijgen gaat ze ook niet dood van
    heb even op de potjes gekeken. bij de een 0,03gr (wortels/rijst/kip) en bij de ander 0,06gr (bruine bonen/aardappels/rundvlees) op 100gr (zout is toch natrium?) dus dat vind ik ook nog wel meevallen

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou ik vind dat niet meevallen. Kinderen onder de 12 maanden mogen niet meer dan 0,4 gr natrium per dag, en daar kom je al makkelijk aan mrt alleen brood en beleg. Die bruine bonen zitten al boven de dagdosis!

Zout | Voedingscentrum

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

aantallen grammen zout en aantal grammen natrium zijn niet gelijk.

6 gram zout = 2,4 gram natrium

10. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

In een 12 maandenpotje zit zout toegevoegd, en soms ook suiker. En er zit meer in: 250 gram ipv 200 gram. Verder is het verschil met vers koken/met de pot mee eten, dat de groentes in die potjes eigenlijk een beetje doodgekookt zijn..
    Als je een potje aardappel-bruinebonen-kip hebt, verwacht je dat ook puur te krijgen. Maar vaak zit er nog vanalles bij door... Sinasappelsap bijvoorbeeld, las ik laatst een keer.

11. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    Verschil tussen de pot en een potje, ten eerste ligt het eraan wat er in jouw pot zit ;) en het zal best langer duren dan 3 knopjes indrukken - minuut wachten -ping!
    Voor een keertje zal het wel niet zoveel uitmaken, maar er zal wel niet voor niets > 12 maanden op staan.

Maar je kan toch ook wat aardappel/pasta/rijst met wat groente koken, dat krijg je ook nog wel voor elkaar in de tijd dat je pizza in de oven staat. Of couscous, is helemaal snel.
    Oja, dat was je vraag niet, beschouw het maar als ongevraagd en goedbedoeld advies ;), vooral niet op ingaan en wil ook niet betweterig overkomen :D

12. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    volg jij voor je eigen wel precies de schijf van 5 en nooit iets meer?

Ze krijgt het ook niet dagelijks hoor, een potje. Alleen als wij iets eten wat echt niet gaat. Is nu 1x gebeurd dat wij pizza aten terwijl ze wakker was. En van 1x meer natrium/zout of suiker of wat dan ook krijgt ze niks hoor. Of het moet elke dag "voor 1x..." zijn, dan word het wat anders he

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een potje bevat 0,4 gram zout.
    Een baby van 6 maanden mag max. 1 gram zout per dag.

Als een kind al met de pot mee eet (ik neem aan aard/groente/vlees zonder zout) dan zou je ervoor kunnen kiezen ook een stukje pizza te geven. Ik bedoel: zoveel zal het niet zijn. Ik zou dan wel wat fruit of groente erbij geven.
    Ik vind het wel knap hoor dat ze al met de pot mee-eet, wij waren toen net bezig met bijvoeden en mijn zoontje at toen net een paar hapjes broccoli, haha!

In al ons eten zit zout: brood, melk. Vooral in brood zit veel zout.

14. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Hier een meisje dat ook al vanaf 6 maand stukjes eet, wij zijn een paar weken geleden naar center parcs geweest en als je daar uit eten gaat krijg je een potje voor je kindje en toen hebben wij om een 12 maand potje gevraagd omdat ze een waterig potje echt niet eet. maar we hebben ook gewoon eten voor haar gevraagd (de ene dag een kinderpannekoek en de andere dag witte penne) en dus gecombineerd. Ik heb geen idee wat we kregen maar het eerste potje smaakte wat naar dikke snert (best lekker) en die andere was pasta-achtig maar dat vond Elise ook niet briljant.

Dus ik denk voor een keer geen probleem. Ik wist niet eens dat er boven 12 maand zout wordt toegevoegd. ik las het hier, was ook niet in me opgekomen en vind het ook redelijk belachelijk dat ze dat boven 12 maand ineens gaan doen. nergens voor nodig toch? het is ook echt niet dat ik over 2 maand ineens met zout voor haar ga koken

15. zogelukkig

12 maanden potjes ook zonder toegevoegd zout hoor, het gaat dan om bestaand zout uit ham ofzo.

16. guppekop

guppekop VIP lid

Aug 28, 2009
    13,271
    1
    0
    varend op schip
    hier keken ze met 3maanden het eten uit onze mond, zover mogelijk gerekt tot 4maanden en nu heb ik 2 vuilnisbakken:D daniel heeft tijdje niet willen eten, maar at nu 3boterhammen vanmmiddag. Lydia krijgt nu met gemak 1 boterham op. Scheelt misschien ook dat ze vanaf heel vroeg altijd wakker werden als we aan tafel gingen?
    Mja, ze heeft wel stukje korst op, maar plakjes salami enzo word toch lastiger:D

maar eigenlijk is het dus alleen op het zout in de potjes dat het niet zou kunnen/mogen/aan te raden is.

17. zogelukkig

Ja, precies.
    De structuur is grover, maar daar heeft jouw kindje zo te horen geen moeite mee!;)

18. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik hoef echt niet met potjes aan te komen nu..meneer MOET en zal hebben wat wij eten :)
    Maar goed hij rapley't al vanaf 6 maanden mee. Maar eerder kon ik nog wel wat anders maken ofzo, nu moet het er hetzelfde uit zien. Anders gaat het resoluut op de grond :D

19. adi

adi Niet meer actief

Dit vind ik ook wat overdreven. Ik neem aan dat jij bepaalt wat je kind eet en niet je kind?
    Wat gebeurt als jullie koffie, wijn, taart, filet american ed eten?

En los daarvan, met eten gooien uit boosheid vraagt alleen om een stukje opvoeding.

20. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

Apr 25, 2010
    2,998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik eet geen filet en wij drinken niet overdag ;)

Eten weg/op de grond gooien was altijd zijn signaal dat hij niet meer wilde of het niet luste. Eigenlijk doet hij dat niet meer nu hij begint te snappen dat hij het ook mag laten liggen/aan mij geven.

Waarom zou hij niet mogen/willen eten wat wij eten? Ik heb ook liever eten dan zo'n vies potje prut. dus waarom hij niet? Hij eet gewoon zo mogelijk met ons mee. En anders aangepast hetzelfde.

Overdag eten we ook samen en hij mag mijn drinken meedrinken, ik drink thee of water, soms limonade. Als mijn moeder iets lekkers heeft biets ik ook wel eens een hapje toch?

Zie niet zo wat hem dwingen wat eten betreft te maken heeft met wel of niet opvoeden.

Share This Page