Kraanwater schijnt schoner te zijn dan sommige soorten bronwater. Dat een baby iedere dag ontlasting heeft zegt niets over het wel of geen krampjes hebben. Maar ze komen (net als refluxklachten) een tijdje na de voeding. Reflux heeft een baby 24-7 altijd na iedere fles, dus dat ze de hele nacht doorslaapt is dan a-typisch.
Reflux wordt vaak veroorzaakt door een koemelkallergie. Het lichaam werkt de melk naar buiten vanwege de koemelkeiwitten. In de Hero pep zijn deze verknipt en wordt het lichaam daardoor gefopt. Heel veel kindjes reageren daar goed op omdat die melk al een heel stuk milder is. Sommige babies krijgen echter obstipatie van de nutriton. Dat moet je ook even goed in de gaten houden.
Ze poept eigenlijk beter sinds de nutriton, daarvoor kwam het vaak pas als ik haar temp ging meten . Ik zie idd dat het voor koemelkallergie is zoiezo doe ik overstappen in overleg met het cb. Net iets meer nutriton in de fles gedaan en daarna een hele golf kwam er wee ruit. Daarna een halfuur rechtop gezeten en het spugen word er wel minder van. Na haar fles slikt ze wel veel ens teekt ze haar tongetje uit en vuistjes in haar mond. Maar idd snchsts slaapt ze door en dat vind ik dan weer vreemd
- zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed, of waar je kindje slaapt, bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc). - zorg voor niet te veel prikkels. - geef je kindje vaker kleine porties per dag. - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt). - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt, een fles die hier vaak goed bij helpt is de dr browns fles. (De smalle variant heeft zelfs een prematuur speen geschikt voor te snelle drinkers, ondanks de naam ook voor kindjes die 'optijd' geboren zijn). - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt. - zorg dat je kindje goed boert. - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop. - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat. - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje. - niet (onnodig) laten huilen. Huilen zorgt voor extra lucht in de maag waardoor je de reflux verergert en ook krampen kan veroorzaken. Laten huilen zorgt vaan voor meer huilen. - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten. - sommige kindjes slapen liever op hun buik.
Dank voor de tips. Veel heb ik idd al toegepast, ze slaapt nu voor het eerst rond deze tijd, ik heb haar lang rechtop gehouden en wat meer nutriton gegeven. Zoiezo ga ik morgen bellen, wie kan ok het beste bellen? Cb? Of ha? Want ze is schor van de dagen huilen, echt ontroostbaar. Buikslapen vind ik nog eng, ze is pas 5 weekjes en het idee dat ze zichzelf niet terug kan rollen vind ik niks. ze word af en toe nog wakker met pijnscheutjes maar het gaat al iets beter, alhoewel ze niet in haar eentje inslaap valt ik moet haar echt bij me nemen anders is ze wel ontroosrbaar
Ja dat is goed dat ze nu beter poept. Met het cb kun je overleggen natuurlijk, maar je neemt zelf de beslissing. Er zijn ook medicijnen voor reflux, voor het brandend maagzuur. Maar daar zijn wij niet aan begonnen, je neemt daardoor de oorzaak niet weg. Onze kleine had daarbij ook nog veel last van krampjes in combinatie met de reflux. Een osteopaat kan ook vaak uitkomst bieden. Succes ermee.
Nu net haar fles gehad, ze sliep ervoor heel zoet. De ellende begon opnieuw na de fles weer krijsen van de pijn. Bijna inslaap vallen rn weer wakker worden Alleen snachts niet.. Mss omdat ik daarvoor lang met haar douche?
Aanvulling: sinds ongeveer twee jaar mag warm kraanwater wel gewoon. Zelfs op de nicu pakken ze water uit de kraan.
Ooh heel herkenbaar. ons zoontje van 16 dagen heeft precies het zelfde. Had toevallig net een berichtje geplaatst. Nu je dat iepp geluid zegt herken ik ook ! Ik dacht dat het Door de overslag in zijn hartje kwam... heb je ondertussen al wat ondernomen ?
Die discussie heb ik al heel vaak gevoerd. Je mag geen (!!!!) warm kraanwater gebruiken. Dit wordt zelfs voor volwassenen afgeraden. Heeft te maken met zware metalen en bacterien die stilstaand warm water erg lekker vinden Koud kraanwater mag uiteraard wel tenzij je loden leidingen hebt. 'Vroeger' mocht je geen kraanwater gebruiken. Toen dit is verandert mocht je wel (koud) kraanwater gebruiken om het op te warmen.
Ik zou naar de huisarts gaan morgen, die mag eventueel medicatie voorschrijven en doorverwijzen naar een kinderarts. Het gebruik van Nutriton kan de klachten verergeren. Bij reflux komt het maagzuur weer omhoog en dat irriteert/brandt de slokdarm. Met jbpm blijft het brandende maagzuur dan juist langer in de slokdarm zitten, waardoor het nog sneller geïrriteerd wordt daar. Dat verklaart ook het schorre huilen. Ik herken je klachten van mijn zoontje. Wij hebben nu medicatie voor hem, een maagzuurremmer (Nexium). Zijn adem ruikt niet meer zuur, wat erg fijn is. Nu het weer goed ruikt, zijn we begonnen met pure jbpm van het merk Tammi (ook online te bestellen). Dat werkt hier veel beter (geen krampjes, geen verstopping) dan Nutriton, waar 70% toevoegingen in zitten en maar 30% jbpm is. Nu spuugt hij dus veel minder én heeft hij geen last van maagzuur wat omhoog komt. Daarnaast slaapt hij sinds week 8 op zijn buik, eerst overdag toen ik ernaast kon zitten en later ook 's nachts, toen ik erop vertrouwde dat het goed ging. Ik wil ook aanraden om het boek Baby in een Droomritme te lezen, van Stephanie Lampe. Dat is geschreven om baby's beter te laten slapen, zodra de reflux onder controle is.
Toch pakten ze in het zkh warm water uit de kraan. Ik neem aan dat een academisch ziekenhuis het toch wel goed doet. Zeker op die afdelingen. Overigens hebben wij een boiler in de keuken van tien liter dus dat is zeker niet stilstaand en wordt vaak ververst op een dag. En op 95 graden dus heet genoeg voor bacteriën. Maar goed het is verder niet ot.
Ik herken je hele verhaal en bij mijn dochter kwam de reflux voort uit Koemelkallergie. Na overstap op nutramigen een wereld van verschil. Ineens dronk ze rustig, sliep ze super en was de onrust weg. Ik had een vrolijke baby!
Ik verlang zo naar een vrolijke baby( wat ze wel wil zijn, maar ik zie gewoon dat ze het moeilijk heeft) Nu viel ze weer moeilijk in slaap. Morgenochtend ga ik meteen de dokter bellen. En ik laat mij niet afdchepen. Mag de dokter ook die medicijnen voorschrijven? En nu zit ik in een dilemma, stoppen met de nutriton of toch blijven gebruiken. Het spugen is wel mindrr
Blijven gebruiken en aangeven bij de arts dat je nutriton, rechtop houden etc. allemaal al doet. Hier moest de kinderarts in het ziekenhuis er eerst naar kijken. Je krijgt het niet zomaar meer mee hoor hou daar rekening mee. Ze zijn er erg afwachtend in geworden. De richtlijnen voor medicatie bij reflux zijn aangescherpt omdat het medicijngebruik bij hele jonge kindjes flink onder discussie staat. Is het middel erger dan de kwaal en wat de gevolgen van het medicijngebruik zijn etc. Wij kregen nexium als medicijn en dan de halve dosering. Geloof dat het vanaf 5,5 kilo gegeven werdt. Het is alweer een tijdje geleden. Succes morgen!
De huisarts heeft bij ons medicatie voorgeschreven (omeprazol) en doorverwezen naar de KA. Toen bleek dat de omeprazol niet voldoende werkte, kregen we Nexium. Inderdaad, de KA was erg terughoudend, maar een krijsende baby iedere dag is ook echt niet tof. Nexium mag vanaf 5kg overigens. Mocht de huisarts je wel weg sturen, dan zou ik een paar dagen een dagboekje bijhouden. Wat eet mijn kind, hoeveel, wanneer, wanneer krijsen, wanneer hoeveel spugen, wanneer slapen etc. Dan kan je het beter verwoorden als je daar zit.
Ik herken ook veel in je verhaal, onze dochter heeft dezelfde klachten en wij hebben morgen hiervoor een afspraak bij een kinderarts. Onze zoon had destijds ook deze klachten en kreeg hiervoor een proefkuur medicatie (omeprazol). Dit hielp bij hem niet en ben ik uiteindelijk bij een osteopaat met hem geweest en dat heeft hem uiteindelijk geholpen. Slechts drie behandelingen nodig gehad. Toen was ik echter 12 weken verder, nu heb ik gelukkig wat meer kennis waardoor ik sneller kan handelen. Dit keer wil ik dus weer eerst een proefkuur om reflux uit te kunnen sluiten. Werkt dit niet dan ga ik direct weer naar de osteopaat.
Nou toch vannacht naar de ha post gegaan in het ziekenhuis. Ze had over de hele dag maar n uurtje geslapen en na haar fles begon het huilen weer. Idd reflux, maar de dokter vertelde doodleuk geef maar paracetamol en ga maar rondjes rijden. Eh denk het niet Na veel drammen en een beetje boos moeten worden met traantjes omdat ik een krijsende baby op schoot had heeft hij omeprazol voorgeschreven. We mochten het net geven en het is meteen al een heeel ander kind. Ze lacht weer en kan eventjes rustig in haar box liggen. Het is nog niet helemaal weg en het spugen ook niet maar het pijnlijkste wel.. Ik ben zo opgelucht en moe omdat slle stress van me afvalt. Me meisje is eindelijk geholpen en hopelijk blijft de omeprazol helpen voor. Niets pijnlijker dan j kindje pijn zien hebben