Ik blijf rotzooien met flesjes en posten op het forum. Dan gaat het een week 2 weken super goed en tadaa daar ben ik weer. Even kort finn is 3 maanden, verborgen reflux en kma en moeilijke slaper. Doet het beter bij een redelijk strak ritme en vooral veel regelmaat en inbakeren. Door reflux eerst 7 kleine flesjes, en toen zelf 2 flesjes eraf laten vallen. De nacht en de late avond voeding. Daardoor kom ik nu zo op half acht, elf uur, twee uur, vijf uur en negen uur de laatste fles. Fijn schema voor ons beiden. Ik stuur de tijden een beetje bij maar maak hem nooit wakker voor een fles. Dit hoeft ook niet want finn slaapt nauwelijks van fles tot fles. Daar blijven we mee emmeren. Hij slaapt tussen elke fles ongeveer anderhalf uur maar is maar een uur wakker. Meer houd hij gewoon nog jiet vol en dan is hij ver over zijn slaap heen. Ik kom dus al rot uit maar al met al kan ik het redelijk rooien met boven genoemde tijden. Echter is nu het avond slaapje drama. Hij gaat rond zes uur naar bed, en meldde zich normaal om acht uur aan half negen pas. Hij sliep dat slaapje altijd langer. Maar de laatste avonden meld hij zich dus om zeven uur al. Nou zit ik echt te twijfelen wat ik moet doen. Flessen weer verkleinen en dus om zeven uur maar een flesje geven? En dan rond achten weer naar bed en om 9 uur wekken voor laatste flesje? (Wij doen laatste fles ook altijd douchen om de dag) Of wakker laten om 7 uur en dan zonder fles naar bed proberen te brengen? Of de laatste fles gewoon veel eerder geven... Ik weet het niet meer... Hij krijgt trouwens 150/5 150/5 150/5 180/6 180/6
Heeft hij ook honger om 7 uur of word hij gewoon wakker?als hij geen honger heeft zou ik nog even knuffelen met hem, in bad etc en dan 8 uur ofzo flesje en hem de nacht in laten gaan.
Het klinkt ontzettend egoïstisch maar ik vind dat zo vroeg en ben dan bang dat hij dan weer in de nacht voor een voeding komt. En ik vind dat zo een stap achteruit....slecht genoeg I know
Hij heeft denk ik geen honger. Hij sabbelt niet meer dan anders op zijn handjes. Hij krijgt rond 5 uur 180 CC met 6 schepjes ook dus das wel een flinke fles
Ja snap je angst hoor! Hier kreeg ze rond half 9 met ong 3 maand de laatste fles en ging ze de nacht in. Dat elke keer wat vervroegd en nu ligt ze kwart voor 8. Ze sliep er niet korter door. Maar vond het ook doodeng haha. Maar een baby gaat nou eenmaal minder slapen en merr wakker zijn en op een gegeven moment moet hij toch lekker op tijd naar bed
Ik weet nog dat ik er zelf ook behoorlijk mee heb lopen kloten. Wakker, fles, 1 uur op en dan slapen. Maar wat wanneer ze voor de "fles tijd" wakker werd.... kon er wel van in de stress schieten!! Verschrikkelijk vond ik die tijd. Op een gegeven moment heb ik het roer omgegooid want hoe kon ik nou van mijn kind verlangen dat wanneer ze na een uur wakker daarna 3 uur ging slapen tot de volgende fles??? Je kan bv hem om 7 de fles doen hem om 8 in bed leggen en dan om 23 de fles nog. Ik hield op een gegeven moment wel 4 uur tussen de flessen aan en accepteerde dat ze ook wat minder ging slapen en meer wakker was. Wij hadden hier op een gegeven moment een ritme van 7,11,15,19,23. Werd ze dan bv om 2 uur wakker deed ik de fles om half 3. Werd ze nog eerder wakker dan de fles voor het slapen. Hebben we hier ook nog een tijdje gehad. Fles en dan op bed.
Ja het minder slapen wilt hij wel alleen het meer wakker zijn snapt hij nog niet helemaal hihi Ik ga het morgen idd proberen om eerder een flesje te geven als hij wakker word. Ik hoop dat ik dit ooit eens ga snappen zucht
Zo doe ik het ook ongeveer wel sama, echt passen en meten. Alleen na 21 uur krijg ik hem dus niet meer wakker. Die voeding liet hij er als eerste vanaf vallen!
Nou ik vond het een verademing toen er ander eten bij kwam vanaf 6 maand en nu zitten we echt met 3 maaltijden 2 tussendoortjes en een fles om 7 en op bed. Nooooit gedacht. ik vond het verschrikkelijk om te lezen dat elke baby van fles tot fles sliep en ik mij elke keer zorgen maakte. Ik begreep er niks van. Tot ik zelf wat makkelijker ging denken. De ene x fles voor slapen andere x fles na slapen. Mijn leven werd een stuk relaxter en kwam erachter dat de rrr vooral zat in dezelfde handelingen doen. Slaapzakje aan voor slapen, verhaaltje lezen, in eigen bed slapen enz. En dat het ritme van de flesjes daarin niet leidend was.
Ja idd ik ken de verhalen! Over het algemeen doet finn het zeker niet slecht maar het vergt veel puzzel vermogen van mij als moeder. En soms weet ik het gewoon niet en ben ik echt even radeloos. Als ik kijk naar het boekje baby in een droom ritme zit finn qua slaap uren echt goed. Alleen wakker zijn is gewoon nog een uitdaging, hij is snel moe en snel prikkelbaar als hij te lang wakker blijft. Ik heb in het begin alles op verzoek gedaan en dit werkte gewoon niet. Finn ging op een gegeven moment zelf een ritme bepalen en kwam elke dag rond zeven uur/half acht voor een voeding, en de hele dag laat ik hem verder ongeveer bepalen maat ik stuur een beetje bij om het toch voor mij ook praktisch te houden. En idd de ene keer flesje voor het slapen de andere keer eerst flesje en dan spelen. Dat maakt gelukkig niet uit! Alleen het avond slaapje is nu echt hommeles....Word er gek van. Hopelijk gauw over! Denk dat ik morgen zijn flesjes ophoog tot 5 x 180/6 en dan met 4 maanden een papje erbij.
Hier ook een baby (nu 6 maanden) met verborgen reflux en KMA. Hier ook nog nooit een makkelijke slaper geweest, dus ik denk dat we over het algemeen in hetzelfde schuitje zitten. Hier ook problemen met voeding trouwens, maar wij en zij doen haar best. Ons schema is nu als volgt: 7.30 fles 10.30 / 11.00 fruithapje 13.00 fles 16.00 groentehapje 17.00 fles 20.00 fles. Dit zijn maar ongeveer tijden. Elke dag is het weer anders. De ene keer wil ze pas om 14.00 uur een fles, dan weer om 19.00 uur al.. Hier is het nog nooit 1 dag hetzelfde geweest, al vanaf de geboorte niet. Nu geven we vaste hapjes, maar voordat ze dit kreeg was er ook geen ritme qua eten. Ik probeer mijn dochter zoveel mogelijk RRR te geven, want ik merk dat zij het echt nodig heeft. Als ik het niet doe, is ze de hele dag van slag. Ik voedde eerst op verzoek, dit heb ik een heel tijdje gedaan maar het was iedere dag drama. Vandaar dat ik mijn dochter help met een schema. Het flesje van 7.30 is het enige wat iedere dag hetzelfde is. De rest van de tijden heb ik los gelaten, want dit geeft ze zelf aan. De enige tip die ik je kan geven is probeer de vaste tijden los te laten en probeer vooral de RRR te geven door dezelfde handelingen uit te voeren. Wij verschonen bijvoorbeeld eerst de luier, dan fles, even spelen, dan slaapzakje aan en slapen. Ondertussen heeft ze natuurlijk minder slaap nodig en slaapt ze dus niet tot de volgende voeding. Maar dit heeft ze ook nog nooit gedaan hoor.. Dus wij zaten ook elke keer te zoeken hoe we het nu moesten doen. Kindjes met reflux slapen nou eenmaal minder goed heb ik gemerkt. Je kan dus niet RRR doen met wakker, luier, voeden, spelen, slapen. Probeer gewoon te letten op je handelingen, dat is ook RRR. Succes, het is niet altijd even makkelijk maar het wordt beter. Mijn dochter slaapt nu van 21.00 tot 7.30. Overdag slaapt ze maar 2 keer een uur tot max 1.5 uur en dat was het. Meer krijg ik ook niet voor elkaar terwijl ze soms wel moe is. Ze is verder heel vrolijk en ontwikkelt zich goed. Soms denk ik dat ze het wel nodig heeft, maar ze gaat gewoonweg niet slapen. Ik heb het daarom nu los gelaten en vertrouw erop dat ze slaapt wanneer ze het nodig heeft. Elke dag probeer ik het en 's ochtends en 's middags met de vaste slaapjes gaat het ondertussen goed. De rest wil ze niet. Succes! Heel cliché, maar echt het komt goed
Maar hij wordt om 7 wakker in de avond en heeft niet echt honger? Waarom dan niet bv even spelen in bad en om 8 uur de fles. Dan scheelt het een uurtje vanaf de fles van 9 normaal.
Bedankt voor je advies en verhaal! Het is idd lastig en soms krijg ik er echt al grijze haren van. Finn bepaalt hier echt een ritme....en het stomme is dat het mannetje vrij punctueel is.... Elke dag zelfde tijd uit bed, slaapt cyclussen van 45 minuten en is zo ongeveer 75 minuten wakker. Ik lig soms in een deuk dat hij zo precies is met alles! Ik heb hier wel echt een heel sober ritueel er in gebracht. Het is slaapzakje aan en dikke kus en instoppen. Niet meer en niet minder. Ik wilde dus geen uren bezig zijn. Boekje lezen doen we nu nog in de speel tijd, als de avonden straks anders zijn gaat dat naar de avond!
Nee hier ook zo'n ritueel hoor. Slaapzak, liedje, kus en weg. In de avond dan een boekje erbij. Hier ook snel klaar hoor. Geen uren bezig gelukkig!
Idd ik wilde ook geen uren bezig zijn. Het enige wat finn zelden tot nooit heeft gedaan is huilen in de avond. Na de nachtvoeding sliep hij rustig door tot de volgende voeding en de laatste tijd dus tot de ochtend. En vandaag, ineens vanuit het niets, helemaal overstuur. Geen idee wat er aan de hand is ben er aardig gestresst van. Hij is ineens zo overstuur en ontevreden.
Ja sneu is dat hè. Vervelend ook dat je er zo van gestresst bent. Alleen klinkt het niet gek hoor. Bij elk iets denk ik nog.... wat is dit nu weer? Nu ook weer snot, hoesten, koorts, tanden en uitslag en net weer met melk begonnen. Ze is nu bijna een jaar en had altijd nutramigen voor lactose intolerantie/ koemelk allergie. Hier hang ik dus maandag ook weer aan de telefoon met de kinderarts en ben met de melk gestopt. De onzekerheid blijft... zou blij zijn als ze zou praten! Vanavond ook dikke tranen van verdriet hier en normaal gaat ze lekker slapen...
Ja de nacht was hier ook onrustig. Ik vind dat altijd zo gek, ventje wat is er nou?! Ik zat wel te denken, ben dinsdag gestart met vsm kindival (helpt bij prikkelverwerking) maar je leest ook dat sommige kindjes hier juist hyperactief en onrustig van kunnen worden....dus ik stop er maar mee!
Vanavond wederom hommeles hier. Finn had pas een krap half uur geslapen en werd ruim voor zevenen wakker. Na veel mopperen mekkeren en sussen toch weer in slaap gekregen. Wat mijn gevoel dat hij wel wilt slapen een beetje bevestigd....maar wat typisch dat hij dan elke x rond zeven uur zo gaat spoken....
Hier hadden we ook zo'n soort ritme en met dat laatste slaapje had hij altijd de meeste moeite. Was op een gegeven moment nog 3 kwartier. Dus dan sliep hij van 18.00-19.00 ofzo en dan werd hij wakker. Speelde hij nog even beneden in de box of nog lekker even wandelen of aandacht van papa die dan thuis was. Om de dag ging hij met 1 van ons mee onder de douche en dan rond 20.30/21.00 kreeg hij z'n laatste fles en ging z'n bed in. Sliep dan tot 5.00 de volgende morgen (sliep wel na die fles weer verder hoor) en dan om de 4 uur een fles. Slapen was hier ook altijd een rommeltje. Ritme met slaapjes kwam pas toen hij zo'n 7 maanden was en op 2 slaapjes per dag zat. Als hij om 19.00 wakker wordt en geen honger heeft zou ik dus ook geen fles geven. Gewoon lekker laten spelen o.i.d. en als je ziet dat hij moe wordt, fles klaar maken en daarna naar bed.
Hier was ook het avond slaapje het meest lastige idd. Hoop wel dat hij weer wat langer gaat slapen, de avond is nu al zo kort en chaotisch. Het ritme qua slapen zit er hier gelukkig wel redelijk in, ben ik wel blij mee want ik moet morgen helaas weer werken en het is voor iedereen toch makkelijker als er wat houvast is. Ik ga iig even aankijken hoe of wat met avondslaapje. Misschien dat het over is, maar misschien ook niet haha. Het blijft een beetje passen en meten. Maar heb lullig gezegd het liefste dat hij niet te vroeg wakker gaat worden, vijf uur zou echt een rot tijd zijn want dan moet ik hem uit zijn slaap gaan halen. (Ik moet kw voor zeven weg) dus liever dat hij zoals nu tot zeven uur slaapt, dan is hij maar ietsjes eerder wakker door mij....Maarja tis afwachten