Refluxmedicatie afbouwen en stoppen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Spruitemoeder, 13 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spruitemoeder

Spruitemoeder Bekend lid

10 feb 2014
    618
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik vind het een beetje eng... ben gewoon heel bang dat hij weer pijn krijgt en dat doe ik hem dan aan...

Maar ik heb echt het idee dat de voeding niet meer omhoog komt. Ik hoor/zie het heel af en toe en meestal spuugt hij het nu dan ook gewoon uit ipv het terug weg te slikken. Dit is meestal ook kort na een voeding, geen uren later.

Wel houd ik hem na elke voeding nog een half uur rechtop (tenminste dat probeer ik, want hij is nogal beweeglijk ;)) en dik ik zijn melk nog in met nutriton.

Hij krijgt al maanden 2x3ml omeprazol en is al flink wat kilootjes bij gekomen. Is dit ook al afbouwen? Of gaat het niet op gewicht?

Hoe deden jullie dit? Waarom ben je gaan afbouwen? En wanneer wist je dat je weer moest gaan opbouwen?

Als ik besluit te gaan afbouwen overleg ik dit uiteraard eerst met de arts, maar ik wil heel graag jullie ervaringen, mening en advies. Ik ben hier al zo vaak heel goed geholpen dat ik daar erg veel waarde aan hecht.

Bedankt alvast weer lieve dames :)

2. squirrel

squirrel Nieuw lid

19 jul 2012
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Wij zijn gaan afbouwen op advies van de arts. Vond het ook super eng. Mijn dochter kreeg nexium. Heeft altijd dezelfde hoeveelheid gekregen. Bij het afbouwen hebben we een maand een half zakje gegeven ipv een hele na een maand zijn we volledig gestopt. Dat is nu bijna 2 weken geleden. En het gaat goed. Ik merk nog geen verschil en hoop dat het zo blijft gaan.

Omdat ik het best eng vond met de arts afgesproken dat zodra wij dachten dat dochter het toch nodig had we weer meteen mogen/kunnen starten.

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wij hadden Zantac, en dat is op gewicht. Niet gaandeweg ophogen betekende dus de facto afbouwen. De eerste maanden lukte dat niet: om de zoveel tijd begon ze weer meer te huilen, dat was dan het signaal dat de de dosis weer naar boven moesten bijstellen.

Toen het al een paar maand lukte zonder verhoging, hebben we geprobeerd ook echt af te bouwen. Het werd meteen duidelijk dat dat nog geen optie was: weer meer onrust, wenen, nachtelijk gekrijs. Uiteindelijk heeft het tot een jaar geduurd voor we van de Zantac af waren.

Maar ik zou het afbouwen zeker proberen. Uiteindelijk is het zware medicatie die je geeft aan een baby: dat wil je echt niet doen als het niet nodig is. Of dat vind ik toch. Je weet al hoe je kindje reageert op de reflux, dus geloof me: je herkent het meteen als het weer zo is. En als je dan snel ingrijpt, is het probleem snel weer van de baan. Leuk is dat misschien niet, maar onnodig medicatie geven is ook niet leuk.

4. minon

minon Niet meer actief

Hier pas rond haar eerste verjaardag gestopt met nexium. Zou kijken wat de arts ervan zegt over afbouwen en met kleine stapjes tegelijk doen. Niet ineens de helft minder ofzo. Een halve ml en dat een paar weken aankijken en dan weer een halve of hele ml eraf.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Afbouwen medicatie doe ik enkel in overleg met een arts, dus dat is mijn eerste advies ;)

Bij de oudste zijn we met circa 6 maanden gaan proberen te minderen met de nexium en dat was drama. Snel terug en dat ging goed. Net na zijn 1e verjaardag nogmaals geporbeerd en toen ging het goed.

Jongste bleef continu veel spugen en op advies van de arts nexium blijven geven. Met ongeveer een jaar gestopt en alles leek goed te gaan. Tot hij bleef spugen en stopte met eten. Wat blijkt, bij pijn gaat meneer spugen. Dus snel weer aan de nexium en probleem was weer over. Nu moeten we eigenlijk het weer een keer proberen, maar hij is nog herstellende (van een abces) dus ik wacht maar even.
    Als alles weer rustig en normaal is gaan we het weer proberen.

Heel veel kindjes verdwijnt de reflux min of meer als ze kunnen zitten/staan/lopen. Vaak dus rond hun eerste verjaardag.
    Proberen af te bouwen is altijd goed, medicatie onnodig gebruiken niet zo goed. Maar hou er wel rekening mee dat het maagklepje gewoon later pas goed gaat werken. En in mijn ogen is medicatie bij heftige reflux het minst erg. (In nl krijg je vaak niet zomaar medicatie, dus is het blijkbaar nodig)

6. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben toevallig net bij onze kinderarts geweest met de kleine. Ook hier heb ik het idee dat het beter gaat. Ze spuugt niet meer uren na de voeding (verborgen reflux) en een week geleden zijn we zelfs met jbpm gestopt en dat gaat goed. Advies was om cold turkey te stoppen met nexium. Haar theorie was dat het maagklepje sluit of niet en dat afbouwen daarom geen zin heeft. Voordat we stoppen moet onze kleine eerst meer gaan drinken (ze drinkt heel slecht) en als dat goed gaat, gaan we dus proberen te stoppen met medicatie. Ik vind het ook spannend want we hebben we drama's gehad toen het niet goed ging maar ik heb er wel vertrouwen in omdat ze dus niet meer spuugt.. Succes!

7. Vie87

Vie87 Fanatiek lid

17 sep 2012
    2.802
    1.646
    113
    Hier ook met 6 maanden cold turkey gestopt op advies van de arts. Ging helemaal goed! Vond het ook ff spannend hoor. Er is maar 1 manier om erachter te komen helaas. Gewoon even overleggen met je arts!

Deel Deze Pagina