Regel steeds kwijt bij lezen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door olletje, 16 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. olletje

olletje Actief lid

16 mrt 2010
    107
    23
    18
    NULL
    NULL
    Hier een 8 jarige die bij het lezen steeds regels overslaat of opnieuw leest. Leesniveau m5’. Ligt niet aan de ogen maar waaraan dan wel? Iemand ervaring en ideeen wat er aan te doen is?

2. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.604
    8.353
    113
    Vrouw
    #2 Zonnestralen, 17 apr 2021
    Laatst bewerkt: 17 apr 2021
    Dat klinkt voor mij herkenbaar. Ik had vroeger vooral de concentratie niet om begrijpend te lezen (wel op andere gebieden). Ik zie dit terug bij mijn oudste. Ik geef hem er een papiertje bij om hem bij de juiste regel te houden. Mocht dat niet genoeg zijn kan je ook een venster knippen zodat er maar één regel tegelijk zichtbaar is. Hardop lezen zou dan nog kunnen helpen als nadenken over klanken geen factor is. En dan evt een samenvatting laten geven per alinea zodat er nagedacht moet worden over wat er net gelezen is.

Als je enkel woorden leest, maar niet het verhaal door krijgt dan weet je niet dat je een regel over slaat of al gelezen hebt. Dat signaal krijg je denk ik wel als de informatie door dringt.

3. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Wij moesten vroeger een tijdlang onze vinger bij de regel houden, die we aan het lezen waren. Dat je je bewuster bent van de plek. Mss helpt zo'n simpele truc.

En eens met Zonnestralen... bij begrijpend lezen zou je dit niet moeten hebben, dan zou je moeten begrijpen dat deze zin niet klopt.

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou inderdaad echt aanleren om een vinger bij de regel te houden. Of eventueel een kaartje om de regel aan te geven. Tip: leg het kaartje dan niet onder de regel, maar juist boven de regel. Het blijft namelijk wel belangrijk om iets vooruit te kunnen kijken in de tekst. En als je een aanwijskaartje onder de regel houdt, train je dat helemaal niet meer.

Sylver en Zonnestralen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina