Hier een 8 jarige die bij het lezen steeds regels overslaat of opnieuw leest. Leesniveau m5’. Ligt niet aan de ogen maar waaraan dan wel? Iemand ervaring en ideeen wat er aan te doen is?
Dat klinkt voor mij herkenbaar. Ik had vroeger vooral de concentratie niet om begrijpend te lezen (wel op andere gebieden). Ik zie dit terug bij mijn oudste. Ik geef hem er een papiertje bij om hem bij de juiste regel te houden. Mocht dat niet genoeg zijn kan je ook een venster knippen zodat er maar één regel tegelijk zichtbaar is. Hardop lezen zou dan nog kunnen helpen als nadenken over klanken geen factor is. En dan evt een samenvatting laten geven per alinea zodat er nagedacht moet worden over wat er net gelezen is. Als je enkel woorden leest, maar niet het verhaal door krijgt dan weet je niet dat je een regel over slaat of al gelezen hebt. Dat signaal krijg je denk ik wel als de informatie door dringt.
Wij moesten vroeger een tijdlang onze vinger bij de regel houden, die we aan het lezen waren. Dat je je bewuster bent van de plek. Mss helpt zo'n simpele truc. En eens met Zonnestralen... bij begrijpend lezen zou je dit niet moeten hebben, dan zou je moeten begrijpen dat deze zin niet klopt.
Ik zou inderdaad echt aanleren om een vinger bij de regel te houden. Of eventueel een kaartje om de regel aan te geven. Tip: leg het kaartje dan niet onder de regel, maar juist boven de regel. Het blijft namelijk wel belangrijk om iets vooruit te kunnen kijken in de tekst. En als je een aanwijskaartje onder de regel houdt, train je dat helemaal niet meer.