Onze zoon Jayden is nu 8 dagen oud. Ik geef hem borstvoeding wat tot nu toe heel goed gaat. Aangezien in het ziekenhuis de eerste aanleg niet goed gegaan is, zijn mijn tepels nogal open. Ik gebruik dus (tijdelijk hoop ik) tepelhoedjes om hem te voeden. Hij drinkt hiermee prima. Tot gisteravond zat er steeds ongeveer 2,5 tot 3 uur tussen zijn voedingen. Sinds gisteravond 23.00 uur krijgt hij er echter niet meer genoeg van. Hij drinkt mijn borsten helemaal leeg (ik geef 1 borst per keer) en kijkt dan erg tevreden. Helaas is dit na een minuut of 10 over. Waar hij anders lekker in zijn bedje ging slapen, wil hij alleen nog maar vastgehouden worden en tegen me aan slapen, waarbij hij op zijn vuistjes gaat sabbelen. Ik heb ook al geprobeerd om nog een extra borst te geven, als een soort van toetje, maar ook dit helpt niets. Daarbij wil ik hem ook niet overvoeren, waardoor hij (weer) krampjes krijgt. Kan het zijn dat hij eerder aan zijn regeldag toe is dan na de 10e dag? Ik heb nu het idee dat ik straks geen genoeg voeding voor hem heb, terwijl hij de afgelopen dagen de aanvoer nauwelijks kon verwerken (waarschijnlijk mede geholpen door de stuwing) Help?
Regeldagen kunnen idd anders zijn dan volgens de boekjes. Echter het gedrag dat jij beschrijft kan ook door de tepelhoedjes komen. Door tepelhoedjes krijgt je kindje de borst niet optimaal leeg. Dus minder vraag en dit zal ook betekenen minder melk. Daarom zou je kindje dus ontevreden willen zijn. Tevens zijn tepelhoedjes vaak geen oplossing voor je probleem. Je tepels zijn open omdat het aanleggen niet goed ging. Dat probleem los je niet op met tepelhoedjes. Het is dan belangrijk om het aanleggen goed onder de knie te krijgen. En ook die krampjes zouden kunnen komen door de tepelhoedjes. Met tepelhoedjes krijgt je kindje vaak extra lucht binnen. Ik zou echt proberen zo snel mogelijk van die tepelhoedjes af te komen. Mocht het alleen niet lukken is het verstandig een lk te raadplegen.
ik snap nooit zo goed dat ze die boekjes zo schrijven alsof het precies zo moet! denken ze dat die babies ze lezen? Op dag 10 zult gij een regeldag hebben!! bij mij waren de regeldagen altijd vrij willekeurig. het hangt van zoveel factoren af. van tepelhoedjes heb ik verder geen verstand, maar weet je precies de oorzaak van je pijn? kan het niet gewoon zijn dat hij niet goed aangelegd is? of dat je spruw hebt? ik zou inderdaad proberen de onderliggende oorzaak van de pijn proberen op te lossen zodat je daarvan af bent. als ze een beetje genezen zijnna een paar dagen gaat het misschien wel weer zonder. maar misschien heeft het er niets mee te maken en is hij morgen weer happy!