Hallo Teddy Half januari moet ik helaas weer aan het werk na een jaar thuis geweest te zijn. (mag niet klagen en ben heel dankbaar voor dat jaar..!) Mijn dochter is dan 9 maanden en krijgt nu nog 7x bv op een dag. Omdat ze een flesweigeraar is, zal ze straks op het kdv brood, fruit en groente kijgen tot ik weer bij haar ben om te voeden. Helaas is mijn kolfrecht afgelopen en werk ik in onregelmatige diensten. Hoe zorg ik ervoor dat mijn produktie niet teveel terugloopt? Is het juist gunstig dat ik onregelmatig werk zodat mijn lijf niet went aan de vaste tijden dat er niet gevoed wordt? Hoe kan ik dit het beste aanpakken en zal ik straks met zware borsten op het werk zitten? Ik hoop dat je wat tips voor me hebt... Gr Fien
Hoi Fien, Wat fijn dat je zo lang verlof hebt. Maak je geen zorgen. Na 9 maanden borstvoeding geven kan je melkproductie wel een stootje verdragen. Veel moeders kunnen dan volstaan met 1 keer kolven (tijdens de lunch of andere pauze) of zelfs helemaal niet kolven. Op de dagen dat je thuis bent kun je dan vaak gewoon weer op verzoek voeden zoals je gewend was. Zorg in elk geval wel dat je een kolf bij je hebt, zodat je eventuele overvolle borsten wel kunt legen. Maar ik verwacht dat het niet zo'n vaart zal lopen. Wil je baby wel jouw melk uit een (tuit) beker drinken? Eventueel kan een bekertje thee of water ook prima volstaan tijdens een werkdag. De onregelmatigheid kan idd gunstig werken. Ga maar eerst gewoon aan de slag en kijk maar tegen welke hobbels je aanloopt. Ik verwacht dat het wel mee zal vallen. Je melkproductie kan wel wat hebben en zal redelijk tot goed op peil blijven. Sterkte met werken.