borstontsteking

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door lunaatje, 28 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lunaatje

lunaatje Actief lid

4 dec 2006
    297
    0
    0
    dienster
    deurne(antwerpen)
    pff,ben het een beetje beu...
    ik kolf full time(wegens pijlijke borsten)
    vroedvrouw zag niets verkeerd ivm met spruw en aanleggen.
    maar paar dagen later kreeg ik koorts.
    ik naar huisdokter en bleek bo te zijn.
    moet 2 doosjes antibiotica nemen(1 ervan is al op)
    maar pijn blijft...
    kolven doet pijn
    steken tijdens en na het kolven.
    is dit normaal?
    moet dit nu al niet weg zijn.
    heb het al niet gemakkelijk gehad met bv en nu heb ik het gevoel dat ik het kolven ook ga moeten opgeven.
    ik kolf namelijk nooit niet veel.
    max 75 ml per keer(op een goed moment)
    zoontje is 5 weken oud.
    heb alles al gedaan om productie op te krikken.
    masseren
    clusterkolven
    naar foto van zoontje kijken
    schudden met borsten...
    weet niet meer wat te doen

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    je hebt dus eigenlijk twee problemen: ten eerste heb je waarschijnlijk een borstontsteking doorgemaakt zoals je beschrijft. een borstontsteking is vaak te herkennen aan een rode harde schijf in een van je borsten. Dit is dan vaak een ophoping van melk die niet weggedronken wordt wanneer het kind aanligt. wanneer dit te lang duurt kan dit zich ontwikkelen tot een borstontsteking. vaak zie je dan ook dat mensen koorts en griepachtige verschijnselen krijgen. Een borstontsteking is te behandelen met antibiotica maar het probleem van de opgehoopte melk zal ook opgelost moeten worden. Je schrijft echter niets over een harde schijf in een van je borsten. wanneer de ontsteking dus niet over gaat moet je je borsten toch eens goed laten onderzoeken door bijvoorbeeld de huisarts of mogelijk een lactatiekundige in de buurt.

verder beschrijf je dat aanleggen en kolven pijn doet. echter is het beter om je kind aan te leggen dan te kolven omdat een kind je borsten toch beter leeg kan drinken dan dat je met een kolf voor elkaar krijgt. dit is beter voor het verhelpen van de borstontsteking. wanneer je ergens een rode harde plek hebt moet je je kind aanleggen met zijn kinnetje naar de plek toe dit helpt nog meer om de harde schijf weg te drinken.

pijn kan natuurlijk veel oorzaken hebben. is de maat van de kolf wel groot genoeg voor je borsten, kun je de zuigkracht van de kolf misschien instellen en heb je die mogelijk het hoog staan. dit kunnen oorzaken zijn.

echter kan stekende pijn dieper in de borst en aan de tepel ook wijzen op een spruw-infectie. wanneer je echt denkt dat dit mogelijk een oorzaak kan zijn zou ik dit echt met de huisarts bespreken. het kan zo zijn dat je een spruwinfectie hebt zonder dat er uitwendige symptomen zijn. Ik zou je huisarts vragen om toch iets voor te schrijven voor jou en voor je baby. niet alle huisartsen zijn even makkelijk met het voorschrijven van een middel tegen spruw.

dat je niet voldoende kolft zal normaal zijn. wanneer een moeder een borstontsteking doormaakt zie je vaak dat de voeding terug loopt. je zult na de borstontsteking dan ook echt weer iets vaker moeten stimuleren om de melkproductie weer op peil te krijgen.

hopelijk ben ik hier duidelijk en zal er echt een oplossing komen voor je.
    succes

Deel Deze Pagina