de tweede

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door happynienja, 12 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    ik heb net positief getest en we zijn alweer helemaal in de wolken!
    maar met martijn ging de borstvoeding belabberd...
    ik wil graag dit keer weer proberen borstvoeding te geven, wat kan ik allemaal doen om het nu wel te laten lukken?

waarom het bij martijn niet ging, was omdat we in het ziekenhuis lagen en de begeleiding slecht was in het ziekenhuis. hij heel veel honger had dus ik kon het niet bijhouden.
    hij steeds los liet, in slaap viel en nog veel meer dingen..

en toen we hem een flesje gaven was hij meteen tevreden en viel heerlijk in slaap.
    ik heb nog gekolfd maar het liep allemaal heel snel terug.

hopelijk gaat het nu wel goed.

hebben jullie tips voor mij?

groetjes nien

2. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Gefeliciteerd!!!
    Ik zou naar een infoavond gaan over borstvoeding. Heb ik echt gemist! Heb nu veel zelf moeten ontdekken en het is lekker goed voorbereid te zijn en dat je weet wat je kan verwachten.

3. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Precies wat Judith zegt; bereid je goed voor.
    ER zijn talloze sites waar je veel info kunt vinden.
    Even googlen.

En koop een goed boek met tips etc.
    JE kan ook kijken of je verzekering een lactatiekunduge vergoed zodat je zonder schroom een consult kunt aanvragen mocht het nodig zijn.

En ik begrijp je helemaal hoor.
    Hier ook slechte begeleiding in het ziekenhuis.

Nu met de 2e wil ik er ook weer helemaal voor gaan!

4. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    ik heb een voorlichtingsavond gehad en heb veel informatie gezocht maar denk dat een lactatiekundige de enige is die me kan helpen. en hopelijk mag ik na de bevalling meteen naar huis en kan de kraamhulp helpen (als die er verstand vn heeft)
    ik moet nu weer in het ziekenhuis bevallen omdat ik een keizersnede heb gehad, maar als het kan wil ik denk ik wel in een ander ziekenhuis bevallen. maar goed is maar afwachten wanneer het begint enz.

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.450
    36.359
    113
    Je verhaal klinkt me bekend in de oren. Ook bij mijn eerste ging het belabberd. De begeleiding in het ziekenhuis was ronduit slecht (ondanks bv certificaat trouwens) en de nasleep van de spoedks viel me heel erg tegen. Mijn zoontje wilde dankzij kiss syndroom ook nog eens niet aan de borst drinken en heb het snel opgegeven.

Nu dus zwanger van de tweede en durf wel te zeggen dat ik nu goed voorbereid ben.

Heb een cursus gevolgd van 3 avonden bij de vbn.
    Meerdere boeken gelezen, oa borstvoeding van Stefan Kleintjes en handboek bv. (van lll geloof ik?)

Ook heb ik contact opgenomen met een lk hier in de buurt en die nog wat vraagjes gesteld. Heb haar telefoonnummer groot opgeschreven zodat ik die straks bij evt problemen direct kan bellen.

Tevens heb ik de familie ingelicht dat ik weinig visite zal ontvangen totdat de bv loopt. Vorige keer heb ik daar veel stress van gehad.

Een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze toch?

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.450
    36.359
    113
    O en ik ga dit keer bevallen in een ander ziekenhuis!

7. appeltje

appeltje Niet meer actief

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik ben voor de tweede op cursus gegaan bij LLL. Drie avonden voor 17,50 euro. Daar krijg je zoveel informatie en je hebt meteen een contactpersoon waarop je kan terugvallen als het niet goed gaat. Een informatieavond van 2 uurtjes is natuurlijk beter dan niets, maar daar ga je maar heel vluchtig langs alle onderwerpen. Zo'n cusrus van LLL (of VBN) gaat echt veel dieper in op de stof. Daarnaast kan je daar nog eens doornemen wat er vorige keer 'mis' is gegaan en kan je met meer zelfvertrouwen deze nieuwe periode ingaan. Het is ook in kleine groepjes waardoor die ervaring ook makkelijker besproken kan worden dan tijdens zo'n algemene, vaak wat groter opgezette, informatieavond.

Ik heb er zelf ook veel aan gehad, ondanks dat ik mijn eerste zoon 17 maanden heb gevoed. Ik leerde toch weer nieuwe dingen waardoor ik denk dat ik niet meer tegen de problemen oploop als in de kraamtijd van mijn eerste.

8. Nemo

Nemo Niet meer actief

Denk dat er al veel goede tips zijn genoemd:
    Cursus, tel. nr lk of van een contactpersoon van de VBN of leidster van de LLL.
    Overigens zit er wel verschil tussen een vrijwilliger en een lk. Een lk mag advies geven en een vrijwilliger alleen info. Een lk kan ook meekijken een vrijwilliger zal dat wrs niet doen.
    Visite op een laag vuurtje als de bv niet goed loopt.
    Verder een goede inzet en doorzettingsvermogen mocht het even niet goed gaan. Stel prioriteiten.

Wat ook belangrijk is dat je een partner hebt die je steunt. Dus als het even kan je partner meenemen naar een bvcursus. Verder al voor de bevalling met je vk/gyn. bespreken dat je bv gaat geven en daarbij goede begeleiding verwacht.
    Je zou ook een wiegenkaartje kunnen maken waarop staat dat je kindje alleen bv krijgt en dat de vp je kindje bij je moeten brengen als hij/zij honger heeft e.d. Voorbeelden daarvan zijn wel te vinden op internet.

9. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    wat een ellende toch die ziekenhuizen... alle goede tips zijn al genoemd. En alles wat je door de goede voorbereiding opsteekt, moet je ook 'opeisen' in het ziekenhuis. Want ze laten je de kleine niet vanzelfsprekend meteen aanleggen ed. Hier is het bij de 2e bijna misgegaan omdat ze niet naar mij wilden luisteren in het ziekenhuis.
    Gefelciteerd met je zwangerschap natuurlijk!

10. happynienja

happynienja Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.178
    0
    0
    Julianadorp
    dank jullie wel voor het meedenken, ik ga op jacht naar veel informatie en als het op het moment niet lukt ga ik meteen hulp erbij halen.

11. anira

anira Actief lid

23 nov 2008
    191
    0
    0
    ik ben lid geworden van icare (19euro per jaar) en door mijn lidmaatschap kan ik gratis hulp inroepen van een lactatiekundige.
    Zij is telefoonisch bereikbaar en je kunt een afspraak maken voor het borstvoedingsspreekuur bij vragen of problemen.
    Ik heb hiervan ook al dankbaar gebruik gemaakt anders was ik denk ik al gestopt met de borstvoeding. Nu is mijn zoontje 7weken oud en genieten we beiden nog steeds van de borstvoeding.

Ook geeft icare veel cursussen en andere ondersteunigen waar je of gratis gebruik van kan maken of tegen een gereduceerde prijs als je lid bent.

Ik weet alleen niet of icare ook bij jou in de buurt actief is.

12. Doekie

Doekie Lid

29 jun 2009
    94
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hetzelfde verhaal hier. Bij de eerste wilde de bv niet lukken. Ik denk ook mede door de paar dagen in het ziekenhuis waar ze toch niet de tijd hadden om goed te helpen met de bv. En te laat hulp ingeroepen toen we wel thuis waren, waardoor ik eigenlijk al had besloten dat ik zou stoppen.

Toen ik nog zwanger was van de tweede ben ik een keer bij de Lactatiekundige geweest om te bespreken hoe ik het nu anders kon gaan doen en ook om toch alvast even te weten wie ik moest hebben als het weer niet wilde lukken. Ik heb een boek gelezen over bv (borstvoeding geven, heet het geloof ik). Zowel bij verloskundige als bij het kraambureau aangegeven dat de vorige keer de bv niet gelukt was en dat ik er nu extra alert op wilde zijn dat we wel op tijd aan de bel zouden trekken.
    Inmiddels is onze tweede bijna 2 weken en ik geef bv :). Het gaat goed, geen kapotte tepels tot nu toe zoals ik bij de eerste wel had. Een wereld van verschil!

Ik had voor mn gevoel echt her en der mn lijntjes uitgegooid zodat ik er alleen nog maar aan hoefde te trekken als dat nodig was. Bij de eerste had ik wel een bv cursus gedaan, maar dat voegde niet heel veel toe. Het gesprek met de LK heb ik meer aan gehad.
    En ik ben gewoon heel blij dat ik nu wel een positieve ervaring met bv heb! Voelt wel lekker!

Succes!!!

Deel Deze Pagina