Overproductie

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Tralala89, Sep 19, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tralala89

Tralala89 Bekend lid

Sep 18, 2013
    750
    1
    0
    Hoi!

Op 4 september ben ik bevallen van een prachtige dochter.
    Het duurde 2 dagen voor de voeding goed op gang kwam. Sindsdien heb ik een enorme productie!
    Op dag 4 kreeg ik stuwing, en het lijkt alsof die stuwing nog steeds niet weg is. Mijn borsten zijn overvol, het stroomt eruit (ook tussen de voedingen door). Ze voelen continu pijnlijk, vol en hard aan.

Het volgende heb ik al geprobeerd:
    - Per voeding alleen aan 1 borst laten drinken (ze zit dan ook echt vol, ondanks dat de melk nog uit mijn borsten stroomt)
    - Waar mogelijk geprobeerd blok te voeden, maar ze meldt zich om de 3 uur. Eenmaal geprobeerd om na 3 uur weer dezelfde borst aan te bieden, met als gevolg dat de andere borst op knappen stond, ik hoofdpijn kreeg en me ziek voelde. Geen succes dus.
    - Voor de voeding borsten verwarmen, tijdens de voeding mee masseren en na de voeding koelen
    - 1x per dag leeg kolven (productie is binnen 5 minuten ruim 100 ml per borst!)
    - Koolbladeren

Heb je misschien nog andere tips om de productie wat te minderen?
    Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Het is altijd een beetje zoeken naar balans wanneer je lichaam zo enthousiast voeding voor je kindje wil maken :)
    Houd het bij in de ochtend een keer helemaal leegkolven en de rest van de dag alleen waar nodig vervelende spanning wegkolven tussendoor. (en dan liefst enkel toeschieten stimuleren en niet doorkolven met een kolf)
    Laat je voeding vóór het aanlegggen aflopen. Wacht tot je borsten niet meer straaltjes geeft, of tot straaltjes over gaan in druppen. Dan de borst goed drogen zodat je kindje houvast heeft. (kijk ook of het kinnetje droog is)
    Dan aanleggen.
    Er zijn nog middeltjes om productie te remmen (thee, voedingssupplementen, in uiterste nood de pil) maar ik zou daar zeker mee wachten tot na 8 weken: geef je lichaam de kans om het op te pakken, zodat je niet straks het niet meer bij geproduceerd krijgt.
    Tot die tijd: luiers en spuugdoeken in de aanslag;)

Share This Page