Vaker aanbieden en kolven

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Thir28, 15 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thir28

Thir28 Actief lid

21 nov 2012
    245
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn zoon is 4,5 maand. Ik werk nu alweer 1,5 maand en merk dat de productie tijdens het kolven behoorlijk is teruggegelopen. Eerst kolfde ik bijna een hele voeding af tijdens 1 kolfsessie, nu moet ik 3 x kolven voor twee voedingen.

's Avonds kolf ik ook af zodat ik hem dan de fles met deze melk geef en rijstebloempap. Dan komt hij met een beetje geluk maar 1 x 's nachts. Want twee keer is voor mij lichamelijk wat zwaar aan het worden. Maar ik red het niet om ook nog eens 2 x te kolven voor de avondvoeding.

Nu is mijn vraag: ik ben de komende 4 dagen vrij en zat te denken om mijn zoon nu wat vaker aan te leggen. Elke 2-2,5 uur. Maar dan 's nachts niet. Als ik tussendoor kolf komt er bijna niets uit, dus leek mij het handiger om hem zelf aan te leggen. Alleen heb ik dan genoeg aan die 4 dagen om de productie weer omhoog te krijgen zodat ik meer af kan kolven? Of is er nog een andere manier om de productie omhoog te krijgen?

Op mijn vrije dagen heeft hij genoeg aan 6 voedingen per etmaal.

Alvast bedankt voor het meedenken.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat vervelend dat je het niet meer 'bij-gebeend' krijgt op je werk. Is het een optie om in de ochtend te kolven? Misschien tijdens dat je kindje drinkt?

Prima dat je kiest om 's avonds af te kolven om rijstebloem te kunnen aanbieden. Je kindje komt hierdoor voor een voeding minder in de nacht. Dat is prettig voor jou. Weet dat deze voedingen in de nacht ook je dagtotaal in stand houden. Ik begrijp dat het fysiek zwaar voor je is, en in dat opzicht kan dit voor jullie juiste keuze zijn.

Je plan om vaker aan te leggen is prima. Geef het extra tijd nu en kijk of je daarmee je productie een boost kunt geven. Nog beter: samen uitslapen, bloot op bloot en veel voeden. Tijdens het voeden kun je wisselvoeden toepassen. Door steeds van kant te wisselen geef je steeds het signaal aan je lichaam dat er meer melk mag komen.

Nakolven met de hand na het voeden helpt ook.

Daarnaast: borstvoeding thee (al drink je je dan een slag in de rondte), fenegriek capsules, domperidon.
    Let ook op je eigen voeding: vit. B, vit. D, ijzer

Ik hoop dat je nu weer verder kunt? Ik hoor het graag.

Veel succes!
    Heidi

3. Thir28

Thir28 Actief lid

21 nov 2012
    245
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

Bedankt voor je antwoord!

Ik vind het niet erg om 1 nachtvoeding nog te geven (heb wat gezondheidsproblemen waardoor ik wel het liefst minimaal 5 uur slaap op een nacht. Dat red ik niet met 2 voedingen en de verdere onrust 's nachts). Idd wil ik wel 1 voeding 's nachts geven om de reden dat het belangrijk is voor de hoeveelheid melk. Het extra aanleggen ging niet helemaal goed. Steeds wanneer het weer mag slaapt hij.. Ik werk tot januari 2 dagen in de week. Ik kolf nu de dagen dat ik vrij ben een uur na de voeding rond 7 uur. Dan kolf ik toch nog zo'n 90 cc. Met de 110 van 's avonds erbij is dat een ruime voeding. Hij drinkt de laatste voeding maar 150 plus rijstebloem. Alleen op de dagen dat ik werk is het dus lastiger. Ik kolf dan 1x ochtend en 2x 's middags voor 2 voedingen. Zou wel meer willen, maar heb geen recht op meer tijd. Heb een uur 's ochtends, zal proberen om de borsten een paar keer kort aan te bieden.

Ik heb toevallig vandaag met de handkolf nagekolfd. Helemaal handmatig kolven lukt me om een of andere reden niet. Heb het wel eens geprobeerd, ook bij mijn dochter toendertijd, maar op een paar druppels na kwam er niets uit. Met de handkolf kwam er 20 cc uit. Is natuurlijk niet veel. Ik vraag me dan wel af of dat voldoende is om de productie omhoog te krijgen?

Ik merk dat ik tijdens het kolven niet vaak een TSR heb. Ik dacht dat dat meerdere keren komt met kolven. Zou dat er ook mee te maken kunnen hebben dat de hoeveelheid melk afgenomen is? Vind het nl raar dat het in 2 weken tijd ineens minder is geworden.

Overdag heb ik nog een dochter rondlopen van net 2 jaar, uitslapen wordt hem dus niet meer ;)

Het wisselen van kant zal ik zeker proberen. Zal ook eens goed naar de voeding van mijzelf kijken.

Bedankt voor de tips!

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Je kunt ook een dip hebben in verband met menstruatie cyclus, kan dat aan de hand zijn? Of met anticonceptie gestart?

Nakolven met de hand mag ook zijn met de hand, dus zonder handkolf ;)
    Ook al is het niet veel: het gaat niet om opbrengst maar om veilig stellen van je productie niveau: zodat je niet verder gaat zakken.

voor wat betreft toeschietreflex: je kunt een neusspray vragen bij de huisarts (syntocinon) voor bij het kolven, die kun je ook gebruiken tijdens voeden. Even uitproberen hoe het werkt bij jou.
    Ook borstcompressie tijdens voeden kun je uitproberen: geef druk op het borstweefsel met je hele hand (dus borstweefsel tussen duim en hand) geef dan druk en houd vast. Dit roept vaak een tsr op. Wanneer je los laat volgt soms nog een reflex. Probeer het eens.

Veel succes!

Deel Deze Pagina