Kolven lukt niet meer

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by JannaL, Jul 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JannaL

JannaL Lid

Aug 12, 2011
    86
    0
    0
    Fysiotherapeut
    Herten
    Hallo!

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het heel fijn vind, dat jullie deze mogelijkheid bieden, naast werk, studie en gezin! Ik hoop dat een van jullie me kan helpen...

Ter inleiding:
    Op 13 maart is onze dochter geboren met 36,5 week. Na 3 nachten ziekenhuis met super begeleiding is de bv heel goed op gang gekomen. Ik had enorm veel melk; ik kon bij wijze van spreken wel 2 kinderen voeden als het moest. Ik heb in die periode (nadat er een goede balans was na de stuwingsperiode) ook best veel afgekolfd op het moment dat mijn dochter mijn borst niet leegdronk. Ze dronk toen aan 1 kant en dan haalde ik nog 150cc van beide kanten. Het maakte niet uit of ik bij haar was, of onderweg in de auto als bijrijder, het kwam altijd. Zodoende heb ik een voorraadje in de diepvries.

Maar... Va dat ze 3 maanden is merk ik dat het minder vanzelfsprekend gaat. 'Even' kolven voor ik ga sporten of als ik voor wat anders de deur uit moet lukt dus niet; ik heb ondervonden wat druk of spanning voor invloed heeft. Nu is ze ruim 4 maanden en volgende week moet ik weer gaan werken en nu lukt het kolven dus haast helemaal niet meer! Wat ik merk is dat als ik begin er meteen wat kleine straaltjes komen (oud restantje?), maar na 3-4x pompen stopt dat en volgt er vervolgens geen toeschietreflex... Sowieso heb ik het idee dat de toeschietreflex langer op zich laat wachten; tot 3 maanden binnen 5-10 sec, nu ruim een halve minuut. Hoe kan dat? Ik heb vanaf het begin altijd ook gemerkt dat mijn linkerborst minder melk produceert dan rechts, maar ik heb gelezen dat dat normaal is.

We zijn nu op vakantie en ik heb alleen mn handkolf meegenomen. Thuis heb ik ook een dubbelzijdige electrische, al ging het daar op de bovengenoemde momenten ook niet geweldig mee. Ik heb afgelopen week geprobeerd te kolven nadat m'n dochter gedronken had en ik voelde dat m'n borsten niet leeg waren. Het is een paar dagen geleden nog 1 x tussen voedingen door gelukt, toen kreeg ik 100cc, al lukte het toen bij de eerste poging niet maar na 5 min wel.
    Ik probeer nu al te masseren voor en tijdens het kolven, een warm washandje op m'n borst, ik drink venkelthee, maar ik begin me zorgen te maken dat het niet gaat lukken als ik volgende week 3,5 dag ga werken... Hebben jullie een verklaring hiervoor en hebben jullie nog tips voor me?

Verder heb ik nog een andere vraag:
    Mijn dochter is dus iets te vroeg gestart, maar doet het verder prima. Ze groeit (1 curve onder de middelste) en ontwikkelt zich goed, ze is lief en tevreden en poept en plast veel. Onze enige zorg was/is dat ze niet geweldig uit een flesje wil drinken, ondanks regelmatig oefenen va 6 weken, maar dit lijkt wel te gaan lukken, al is het niet van harte. Als ze slaperig is, gaat het het beste en verder moet bij haar even 'het knopje om' en dan gaat het ook. Tijdens de oefenochtend op het kdv lukte het na 5 min wachten en wat spelen ineens wel! De fles (100cc) is dan ook binnen een paar minuten leeg
    Bij 3 maanden had ze duidelijk een paar regeldagen en zat daarna op een mooi ritme van 6 voedingen en sliep de nacht door. Daarvoor waren de voedingen <7x op 1 hand te tellen, maar aangezien ze flink gegroeid was (gewicht en lengte) had ze dat gewoon nog nodig gehad vlgs het CB. Bij 4 mnd had ze weer wat regeldagen, maar het lijkt alsof ze daar een beetje in is blijven hangen. Nou heb ik het gevoel dat ze eerst motorisch een sprong heeft gemaakt (heel erg bezig met handjes, dingen pakken, in haar mond stoppen etc) en daarna weer aan het groeien is (ze is ineens 'groot' aan het worden). Maar ze blijft vrij vaak komen. Na 1 lange periode van 4-5-6 uur, volgen daarna weer inhaalslagen van om de 2,5 uur (totaal 8 voedingen, ook weer minimaal 1x 's nachts). Op zich vind ik het niet heel erg, want het is goed voor de productie, maar met oog op werken volgende week iets minder fijn. Afgelopen week heeft ze wel een beetje luieruitslag gehad (nu over), dat kan misschien een oorzaak zijn. Ik ben sinds 5 dagen weer 2 borsten aan het aanbieden, maar ik heb dus niet het gevoel dat ze die leegdrinkt.
    9 juli heb ik haar nog een keer gewogen voor en na het drinken; toen dronk ze 100cc. Nu weet ik niet precies wat ze drinkt. Omdat het drinken uit de fles niet van harte gaat, is het nog niet gelukt om het op die manier te controleren en er is nu dus helaas ook geen ruime hoeveelheid afgekolfde melk voorhanden.
    Hebben jullie hier een verklaring voor? En op kan ik daar het beste mee omgaan?

Het is een enorm verhaal geworden, ik hoop dat het niet erg is. Maar in mijn ogen geeft dit het beste de situatie weer. Ik hoor graag of jullie nog tips kunnen geven, want het liefst ga ik voorlopig nog door met bv geven!

Alvast bedankt,

Groeten Janna

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Dank je voor je compliment. En we vinden het juist fijn om een uitgebreid verhaal te krijgen, zo krijgen we een zo compleet mogelijk verhaal.

Het kolven:
    Het eerste wat bij mij binnen schiet is dat je de druk hoog legt voor jezelf omdat je weer moet gaan werken.
    Stop even 1 dag met nakolven en pak het dan weer met goede moed op. Je hebt even een break nodig.

Als je 500-750 ml in de vriezer hebt staan voor je begint met werken heb je ip voldoende voorraad. Je bouwt de voorraad namelijk weer op, of hou je op peil door op je werk te kolven.

Het is normaal dat ook je TSR later op gang komt door de druk/stress.
    Als het zo blijft kan je evt. een neusspray bij je huisarts vragen om dit op te wekken.

Na deze dag start je met nakolven na een voeding, met alle trucjes die je al deed. Maak je niet druk als het nog niet het resultaat is die je wilt. Heb geduld en probeer je niet te druk te maken hierom, het komt vanzelf weer op gang.

Vaker drinken:
    Sprongetjes, luieruitsalg of iets anders onder de leden zijn allemaal situaties waarbij ze meer willen drinken.
    Ook is het normaal dat je kindje op deze leeftijd met BV nog niet hele nachten door slaapt. 1x per nacht is heel netjes (hoe vervelend dat ook is als je gaat werken)
    Als ik het zo lees, zou ik me geen zorgen maken om het drinkpatroon of de hoeveelheid die ze drinkt. BV mag onbeperkt. De keren dat ze minder drinkt merk je al dat ze dan wat vaker komt. Dat regelt ze dus zelf.

Groetjes Saskia

3. JannaL

JannaL Lid

Aug 12, 2011
    86
    0
    0
    Fysiotherapeut
    Herten
    Hoi Saskia,

Bedankt voor je reactie. Ik dacht wel dat het met stress te maken zou hebben. Gister zijn we thuisgekomen van vakantie en heb ik met de elektrische kolf gekolfd en dat ging beter, maar nog niet wat ik gewend was; beide kanten ong 70 cc. Ik had voor de zekerheid al oxytocinespray gevraagd bij de huisarts, dus dat kan ik ook gaan proberen.
    Wel ben ik gister voor het eerst gaan menstrueren. Is dat normaal na 4,5 maand volledig borstvoeding op verzoek? Kan dat van invloed zijn op de hoeveelheid melkproductie?

Ze is inmiddels wel weer meer in een ritme nu van om de 4 uur, dus dat gaat ook beter. Ik hoop dat ze het goed gaat doen met fles drinken en dat ze niet elke nacht een 'inhaalslag' gaat maken, maar dat wachten we ook wel af!

Groeten Janna

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Fijn dat het al wat beter gaat.

Je menstruatie kan zeker invloed hebben op je melkproductie.
    Dit komt door de hormonen die dan opkomen in je lichaam.
    Ook kunnen je borsten gevoeliger en iets meer gespannen aan voelen. Ook kan je melk iets anders smaken voor je kindje.

De kans is groot dat je menstruatie onregelmatig is de eerste keren, dit is normaal. Dit neemt niet weg dat je wel vruchtbaar bent.

Houd hier dus rekening mee als je nog geen vervolg kinderwens hebt. Denk dan aan anti-conceptie. Overleg met je huisarts welke je kan gebruiken samen met BV. Dit zijn eigenlijk de hormoonvrije middelen, zoals het spiraaltje, condoom etc.

De hormonen Oestrogenen en progesteron hebben wel invloed op je BV, dus houd hier rekening mee in je keuze.

Groetjes Saskia

5. JannaL

JannaL Lid

Aug 12, 2011
    86
    0
    0
    Fysiotherapeut
    Herten
    Nogmaals bedankt voor je reactie. Ik was wat betreft anticonceptie aan het denken aan de pil cerazette, maar als dat de melkproductie negatief kan beïnvloeden wacht ik daar toch nog maar even mee.

Dat mijn menstruatie op gang is gekomen, heeft dat blijvend gevolgen voor een mindere productie, of gaat dat met veranderende hormoonspiegels verder in de cyclus weer aantrekken?

Ik ben inmiddels begonnen met werken en het kolven gaat redelijk goed, alleen vind ik de productie toch tegenvallen. Rechts gaat nog wel; dat is rond de 80-100cc, afhankelijk van hoeveel ze daarvoor heeft gedronken of hoeveel tijd er tussen zit. Li blijft vaak steken op 50cc. Ik probeer haar ook vaker links aan te leggen als ze wil drinken om het ze meer te stimuleren, maar soms laat ze ook vrij snel los (2-3 min). Rechts drinkt ze dan nog wel. Kan het zijn dat links dus te weinig geeft? Wat kan ik het beste doen daaraan?
    Er zijn nu regelmatig mensen die zeggen: joh, je hebt toch al 4,5 maand bv gegeven, dat is toch al heel goed, ze heeft een goede basis dan. En dat zal ook wel kloppen, maar ik wil toch het liefst nog even doorgaan!

Over het algemeen kolf ik nu toch meer dan ze drinkt op een dag (kolf 300cc, drinkt nog geen 100cc), aangezien ze de fles dus toch echt geen succes vindt... Ik bouw zo wel weer wat voorraad op, maar er moet toch regelmatig ook wat weggegooid worden en dat vind ik zo zonde, maar natuurlijk vooral ook vervelend, want ze drinkt dan te weinig... Na 1 (bijna) droge luier trekt het wel weer bij omdat ze dan weer bij mij 'inhaalt', maar toch.
    Ze kan het wel (heeft ze laten zien bij oa de oefenochtend op het KDV), maar de 'knop' moet om en dat is niet echt gebeurd de laatste dagen jammer genoeg. Ik hoop dat dit de komende tijd wel vaat veranderen. We hebben al diverse speentjes en flesje geprobeerd en met afleiding. Slapend(half) ging het meestal goed, maar zo gauw ze bij is, stopt ze. Zijn er nog andere tips?

Nog 1 vraag: hoe vaak mag je melk opwarmen? Ik begreep van iemand dat het 2 x mag, maar dat had ik niet eerder gehoord. En wat is anders de reden dat het niet mag?

Al weer vast bedankt voor de antwoorden, dan zal ik toch wel goed vooruit kunnen voorlopig hoop ik!

Groeten Janna

6. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Als jij graag langer BV wilt geven, moet je dat gewoon doen! Ongeacht wat andere mensen om je heen zeggen. Doe wat goed voelt voor jezelf.

Zolang jij meer kolft dan dat zij per fles drinkt zou ik me geen zorgen maken om de mindere productie uit je linker borst.
    Het is een feit dat de linker borst altijd minder heeft dan de rechter borst. Blijf je linker borst regelmatig stimuleren, maar vergeet niet ook de rechter te blijven stimuleren.

Zolang je dochter goed groeit en regelmatig plast en poept (1x een mindere luier/droge luier is niet erg) en ze het 's avonds weer inhaalt hoe je je daar geen zorgen om te maken.

Het kan zijn dat ze van jou de fles niet accepteerd, omdat ze weet dat ze bij jou de borst kan krijgen. Probeer een de fles door je man of moeder te laten geven op een plek waar jij normaal gesproken BV geef. Zorg dat jij ver buiten beeld bent, het liefste even buiten de deur. Doe dit een paar keer en kijk of dit wilt helpen.

Cerazette is de minipil. Deze pil bevat alleen één soort vrouwelijk geslachtshormoon, namelijk het progestageenhormoon desogestrel.

Deze pil kan je wel samen met BV nemen. Overleg even met je huisarts of deze pil in jou situatie goed is.

Je mestruatie heeft over het algemeen alleen rond die periode invloed op je productie, daarna stabiliseerd het weer.

Melk mag je 1x opwarmen, niet vaker. Dit ivm hygiëne en het kapot gaan van voedende bestandsdelen.

Vries je melk in kleinere proties in , bijv. in proties van 50 en 100 ml. Zo hoef je misschien minder weg te gooien.

Succes.

Groetjes Saskia

7. JannaL

JannaL Lid

Aug 12, 2011
    86
    0
    0
    Fysiotherapeut
    Herten
    Bedankt! We zijn idd op die manier aan het oefenen met de fles... Het zal wel komen, de aanhouder wint!

Groeten Janna

Share This Page