Onze zoon is bij 38 wkn geboren (3260 gr) en is nu 10 wkn oud en ca 6 kg. Hij heeft een redelijk vast schema, met ca om de 4 uur voeden, zeg 7.30-11.30-15.30-19.30-23.00-3.30. Met deze 6 voedingen lijkt hij wel voldoende te hebben. Echter na de voeding van 15.30 gaat hij vaak een uurtje slapen, maar daarna begint het gehuil, eigenlijk zo'n beetje tot de volgende voeding. Soms wordt hij met een speentje rustig, maar ook niet altijd. * Is het aantal voedingen ok? * Zou het nodig/verstandig zijn hier een extra voeding in te zetten ?(heb dat in het begin gedaan, maar dan waren die drie voedingen in de avond/middag een beetje halve voedingen waarbij hij niet goed en kort dronk) * na 19.30 gaat hij vaak wel goed slapen en maak ik hem om 23.00 wakker. Hadden dit eerst later staan (23.30/23.45) maar iemand gaf me de tip juist eerder te voeden waardoor ze in de avond zo vol raken dat ze mogelijk de nacht langer doorslapen. Is dit vaak het geval of kunnen we hem toch beter zelf het ritme laten bepalen?
Hoi, Hoe gaat het nu? De opties die je geeft zou je allemaal uit kunnen proberen. Waar voel je het meest voor? Is er een duidelijke reden waarom hij juist op die tijd zou kunnen reageren? Mogelijk eet je iedere dag een ei bij de lunch, ik noem maar eens iets geks? Wanneer er geen aanwijsbare reden is kun je inderdaad kijken of hij er bij wil zijn, clusteren of in de avond eerder voeden. Een beetje uitproberen dus. Misschien wil hij meer vermaak? Mobile ophangen? Succes!
Het gaat op zich goed. Ik blijf toch een beetje op verzoek voeden. Hij vraagt niet echt om een extra voeding, want als ik dat aanbied drinkt hij nauwelijks. Is dan meer aan het rondkijken. In de avond zetten we hem er nu in de wipstoel bij en is hij rustiger. Wil er nu al graag bij zijn... Zijn ritme is nog steeds zo om de 3,5 a 4 uur, alleen in de nacht lijkt hij wel steeds eerder wakker te worden. Geef om 23.00 de voeding en waar hij eerst wel tot half 4 sliep, is het soms al half 3 of zelfs 2 uur. De tweede helft van de nacht is vaak wel weer langer (4,5 uur). Maar nog niet echt iets wat lijkt op doorslapen. Kunnen we hier nog wat in proberen of moet dit zich toch zelf regelen? Nu heb ik nog verlof, maar over 4 weken moet ik weer werken en wordt een nachtvoeding toch minder fijn. Hij zal dan toch meer in mijn ritme geduwd gaan worden, aangezien ik dan een bepaalde tijd de deur uit moet zijn en hem dan toch gevoed wil hebben. Hier nog tips voor?
Hoi, Ja, dat 'wil er meer bij zijn' gaat inderdaad spelen op deze leeftijd: er is veel te ontdekken in de wereld en we willen niets missen! Nachtvoedingen zijn lastig om te manipuleren. Hebben ook functie. Wel kun je proberen je ritme nu al te gaan richten naar je werkritme straks: schrijf voor jezelf uit hoe je ochtend er uit gaat zien, echt heel kinderachtig vanaf wekker gaat, douchen, spullen klaarleggen (of doe je dat avond er voor al) thee zetten, etc. Kijk hoeveel tijd je waar kunt inlassen voor een voeding. Zo krijg je een beeld van hoe het zal gaan. Dan kun je nu al je schema die kant op gaan buigen. Mogelijk is de eerste ochtendvoeding dan lastiger: de rest van de dag kun je proberen te verschuiven naar tijden die je kindje bij oppas gaat gebruiken voor voeding, of zo dat je uit komt bij wanneer je hem weer kan voeden als je hem ophaalt of binnenkomt. Succes ermee!